گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته نیز شاهد افت 38/0 درصدی بود.
در بازار دیروز معامله‌گران همچنان با نبود انگیزه ناشی از محدودیت‌های فروش مواجه بودند که همین امر نیز به تداوم افت شاخص منجر شد. این در حالی است که انتظار می‌رفت کاهش محدودیت‌های فروش به رونق معاملات منجر شود، اما همچنان بازار با نبود انگیزه مواجه است؛ امری که ناشی از نبود امکان فروش سهام است. در همین حال با توجه به شرایط کلی بازار اکثر معامله‌گران در انتظار تصمیم‌گیری سازمان بورس برای رفع محدودیت‌ها هستند. این رفع محدودیت‌ها می‌تواند به بازار برای خریدهای پر‌تعدادتر در انتهای سال کمک کند؛ امری که اینک در سایه محدودیت فروش فراموش شده است.
دیروز در گروه پتروشیمی، پترول شاهد دریافت یک بلوک ۱۰۰میلیون سهمی پتروشیمی پردیس بود. این انتقال در راستای انتقال دارایی‌های شرکت بازرگانی پتروشیمی صورت می‌گیرد. در گروه بانکی دیروز رئیس کل بانک مرکزی در جلسه کمیسیون اقتصادی و در واکنش به تاکید نمایندگان مجلس، افزایش نرخ سود بانکی به ۲۶ درصد را نپذیرفت، ولی در نهایت به اعضای هیات رئیسه کمیسیون قول داد تا نظارت بانک مرکزی را در این زمینه افزایش دهد.
در گروه ساختمانی تصمیم مجلس برای اخذ مالیات ۲۵درصدی از ساخت‌و‌ساز، اقتصاد این بخش را با مشکل مواجه کرده است.
در گروه تجهیزات، شرکت تولید برق عسلویه مپنا با ۷۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سرمایه پیش‌بینی حسابرسی شده درآمد هر سهم در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۳ را مبلغ ۱۷۳۵ ریال اعلام کرده که در مقایسه با گزارش حسابرسی نشده (مبلغ ۱۸۱۴ریال) بیش از ۴ درصد کاهش داشته است.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات به ۵۱۹میلیارد تومان رسید.شاخص نیز با افت ۲۹۶واحدی به ۷۷هزار و ۲۱۹واحد رسید تا در آستانه سقوط به زیر ۷۷هزار واحد قرار گیرد.
در فرابورس هم خبری نبود
روز گذشته در بازار فرابورس ایران ۱۱۹ میلیون و ۱۱۸ هزار سهم به ارزش یک هزار و ۴۰۳ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. شاخص آیفکس دیروز تحت تاثیر معاملات صورت گرفته در نمادهای پتروشیمی زاگرس، میدکو، پتروشیمی جم، فولاد صبانور، نفت پاسارگاد و نیروگاه عسلویه از افت ۲۰/۴ واحدی برخوردار شد.
بر این اساس شاخص آیفکس رقم ۷۰/۷۳۳ واحدی را به خود دید.
از سوی دیگر انتشار خبر تلاش شرکت پالایش نفت تهران برای دریافت مجوز افزایش سرمایه سبب شد تا معاملات این نماد پالایشگاهی رشد ۹۷/۱ واحدی بر شاخص داشته باشد.
در ادامه معاملات روز گذشته سهام شرکت‌‌های آ س پ و سیمان لار سبزوار با بیشترین افزایش قیمت مواجه شدند و نماد حق‌تقدم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و بیمه «ما» هم بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
پذیره‌نویسی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم موسسه اعتباری نور که قرار بود طی ۵ روز کاری از طریق فرابورس ایران انجام شود روز گذشته با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران پس از ۲ روز به پایان رسید.
درج نماد شرکت صنعتی بهپاک
در بازار پایه
دیروز نماد معاملاتی شرکت صنعتی بهپاک در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج شد و معاملات سهام این شرکت به صورت توافقی خواهد بود.
شرکت صنعتی بهپاک با توجه به موافقت کمیته عرضه شرکت فرابورس ایران به عنوان یکصد و پنجاه و نهمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه درج شد.
شرکت صنعتی بهپاک در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر و زیرگروه تولید روغن‌های گیاهی و نباتی قرار گرفته است.
عرضه اولیه دو شرکت
از سوی دیگر فرابورس ایران روز چهارشنبه ۲۱ اسفند، میزبان عرضه اولیه دو شرکت سرمایه‌گذاری اعتلای البرز و کی‌بی‌سی خواهد بود. تعداد سهام قابل عرضه شرکت سرمایه‌گذاری اعتلای البرز در روز چهارشنبه، ۱۸ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از کل سهام این شرکت اعلام شده است که هشت میلیون سهم در فرآیند کشف قیمت و ۱۰ میلیون سهم نیز به کل معامله‌گران برخط عرضه خواهد شد. بر این اساس هر کارگزاری به همراه تمامی شعب خود می‌تواند تا سقف ۸۵ هزار سهم خرید داشته باشد و محدودیت خرید هر معامله‌گر بر خط نیز مطابق با محدودیت اعلام شده در پیام ناظر در روز عرضه اولیه مشخص خواهد شد.
همچنین ۱۰ درصد از سهام شرکت کی‌بی‌سی‌ که معادل شش میلیون سهم این شرکت است، روز چهارشنبه توسط سهامدار عمده عرضه می‌شود.
در عرضه اولیه سهام این شرکت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم در فرآیند کشف قیمت و سه میلیون و ۵۰۰ هزار سهم به کل معامله‌گران بر خط عرضه خواهد شد؛ ضمن آنکه محدودیت خرید هر کارگزاری به همراه تمامی شعب، ۲۶ هزار و ۶۰۰ سهم در نظر گرفته شده است.
در عرضه اولیه سهام این دو شرکت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از مشترک و قابل معامله، هیچ‌گونه سهمیه‌ای برای خرید سهام ندارند و آن دسته از صندوق‌هایی که دارای ایستگاه معاملاتی مجزا هستند نباید از ایستگاه معاملاتی خود برای ثبت سفارش خرید در این دو نماد معاملاتی استفاده کنند.
پذیره‌نویسی ۷۷۵ میلیارد ریال اوراق اجاره برای خرید دو دکل حفاری
رئیس اداره ابزار‌های نوین مالی از پذیره‌نویسی ۷۷۵ میلیارد ریال اوراق اجاره شرکت دانا پترو ریگ کیش خبر داد و گفت: این پذیره‌نویسی به روش قیمت بازار و ثبت سفارش از سه‌شنبه جاری به مدت ۲روز در بازار سوم فرابورس انجام می‌شود.
علیرضا توکلی با اعلام این خبر افزود: شرکت واسط مالی دی به‌منظور تامین مالی و خرید دو دکل حفاری شرکت دانا پترو ریگ کیش در نظر دارد، ۷۷۵ هزار ورقه به مبلغ ۷۷۵ میلیارد ریال اوراق اجاره را به قیمت بازار و روش ثبت سفارش از امروز به مدت ۲روز در بازار سوم
پذیره‌نویسی کند.
وی با اعلام با نام و قابل معامله بودن اوراق در فرابورس گفت: برای اولین بار قیمت اوراق در دوره ثبت سفارش «آزاد بوده» و کف قیمت اوراق توسط مدیر عرضه به قیمت ۹۶۰ هزار ریال تعیین شده است. پس از اتمام پذیره‌نویسی، بازارگردانی این اوراق تحت ضوابط قرارداد بازارگردانی مبتنی بر حراج در بازار فرابورس طبق دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بازار ابزارهای نوین مالی مصوب ۱۷اسفند ۹۲ هیات‌ مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود.
به گفته توکلی، سرمایه‌گذاران می‌توانند طبق دستورالعمل مربوطه که به پیوست اعلامیه پذیره‌نویسی منتشر شده است، حجم و قیمت‌های مد نظر خود را وارد سامانه معاملات کرده و در رقابت خرید و کشف قیمت عرضه این اوراق، سهیم باشند. رئیس اداره ابزارهای نوین مالی در ادامه گفت: حداقل خرید هر کد معاملاتی ۱۰ ورقه تعیین شده و کارمزدها و هزینه‌های پذیره‌نویسی توسط بانی اوراق پرداخت
می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ناشر اوراق، اجاره بهای اوراق را روز ما قبل مواعد پرداخت اجاره بها و اصل مبلغ اوراق را روز ماقبل سررسید نهایی، به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کرده و این شرکت اجاره بها را در تاریخ‌های سر رسید به حساب متمرکزی که خریداران در هنگام خرید معرفی کرده‌اند واریز می‌کند.