گروه بورس- روز گذشته در بازار فرابورس ایران 67 میلیون و 580 هزار سهم به ارزش 740 میلیارد و 872 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.
بر اساس این در ۱۹ هزار و ۳۱۳ دفعه معاملاتی صورت گرفته در روز گذشته، آیفکس ۶۰/۱۳ واحد کاهش یافت تا به این واسطه شاخص بازار فرابورس رقم ۹۰/۷۲۸ واحدی را ثبت کند. آنچه که در این میان از ارزش بازار فرابورس کاست معاملاتی بود که در نماد شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، جم، میدکو، ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان، نفت ایرانول و فولاد صبانور صورت گرفت. اما در ادامه معاملات دیروز بازار، در نماد حق‌تقدم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان ۹/۹ میلیون برگه مورد معامله قرار گرفت. همچنین در آخرین روز از پذیره‌نویسی اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، ۲۸۱ هزار و ۵۶۳ ورقه باقیمانده از ۲ میلیون برگه این اوراق با قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال پذیره‌نویسی شد که این امر باعث شد تا بیشترین ارزش معاملات با ۵/۲۸۱ میلیارد ریال به این نماد اختصاص یابد. در بازار ابزارهای نوین مالی و در بخش اوراق با درآمد ثابت بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش ۵۷ هزار و ۶۲۰ برگه اجاره رایتل تعلق گرفت و در بازارETF هم ۳۸ هزار و ۴۰۰ واحد صندوق سرمایه‌گذاری اطلس معامله شد. اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن هم با قیمت ۶۸۳ تا ۷۱۱ هزار ریال قابل معامله بود. همچنین روز گذشته مجمع عادی سالانه شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی برگزار شد که در این مجمع به ازای هر سهم ۲۰ تومان سود میان سهامداران شرکت تقسیم شد. از سوی دیگر رقابت برای خرید بلوک ۳۱ درصدی سرمایه‌گذاری بانک کارآفرین به روز سوم کشید. ۶۲ میلیون سهم معادل ۳۱ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری بانک کارآفرین به قیمت پایه هر سهم ۳ هزار ریال توسط بانک کارآفرین روز چهارشنبه به روی میز مزایده رفت که رقابت برای خرید این بلوک به امروز موکول شد.
عرضه‌های بلوکی سازمان خصوصی سازی
شرکت مدیریت سرمایه آتیه خواهان (سهامی خاص) ۸۰ میلیون سهم (معادل ۲ درصد) از سهام بانک خاورمیانه (سهامی عام) را با قیمت پایه کل ۲۴۰ میلیارد ریال، به‌طور یکجا و به صورت نقد امروز در بازار دوم فرابورس ایران به فروش می‌رساند.
سازمان خصوصی سازی ۸۵ میلیون سهم معادل ۱۰۰ درصد (صد درصد) از سهام کنترلی شرکت سرمایه گذاری گسترش و توسعه صنعت (سهامی خاص) با قیمت پایه کل ۹۵۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال را به‌طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط (۳۰ درصد نقد، مابقی اقساط ۴ ساله با نرخ ۱۵ درصد واگذار می‌شود. این عرضه سه‌شنبه دوم اردیبهشت‌ماه صورت می‌گیرد. ۴۰ میلیون سهم معادل ۴۰ درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت پیمانکاری عمومی گسترش انرژی نوین (سهامی خاص) متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز از دیگر عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی است که روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود قیمت پایه کل این بلوک ۴۷ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال تعیین شده است که این عرضه به طور یکجا و نقد از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس ایران صورت می‌گیرد. از سوی دیگر سازمان مزبور تعداد ۴۹۹ سهم معادل (۹۰/۴۹ درصد) از سهام کنترلی شرکت مهندسین مشاور نیرو (سهامی خاص) که به شرکت مادر تخصصی ساتکاب تعلق دارد را به‌طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط (۴۰ درصد نقد، مابقی اقساط ۲ ساله با نرخ ۱۵ درصد) به فروش می‌رساند. قیمت پایه کل این بلوک ۵۰ میلیارد و ۲۶۶ میلیون و ۲۶۶ هزار سهم است که در بازار سوم فرابورس ایران روز یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه عرضه می‌شود.