سیاست‌گذاری دستوری آفت بازار است

تسنیم- یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که پول و نقدینگی جامعه معمولا به سمتی می‌رود که سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران ‌کند گفت: بنابراین در هفته‌های گذشته افزایش نرخ سود بانکی محرک خوبی بود تا نقدینگی جامعه بدون این که ریسکی را تحمل کند به سمت سپرده‌های کوتاه مدت بانک‌ها برود و این موضوع روی کاهش معاملات بورس تاثیر داشت. علی سنگینیان با اشاره به اینکه افزایش نرخ سود بانکی یکی از عوامل تاثیرگذار در افت معاملات بورس بوده است افزود: بررسی عملکرد چند ماه گذشته دولت نشان می‌دهد هر جا که پای منافع دولت و بورس در میان بوده است، دولت منافع خود را انتخاب کرده که این موضوع در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه به وضوح قابل مشاهده است.

وی در ادامه تصریح کرد: نوسانات ارز و دلار و نیز رکود در فروش تولیدات شرکت‌ها و بازار کالایی از دیگر دلایل موثر در افت بورس است؛ به علاوه اینکه چشم‌انداز مذاکرات سیاسی و هسته‌ای هم در این خصوص بی تاثیر نیست و خوش‌بینی‌های مذاکرات سیاسی جای خود را به واقع بینی داده است.

سنگینیان در ادامه افزود: بانک مرکزی ادعا دارد که نرخ بهره را باید بازار تعیین کند؛ جدا از درست و نادرستی این موضوع باید گفت در بازار کشور سیاست‌گذاری‌ها دستوری هستند و وزن دولت در بازارها بالاست.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: یکی از بازیگران اصلی در بانک‌ها، دولتی‌ها هستند که تاثیر زیادی هم دارند و وقتی بانک مرکزی نرخ بهره را از ۲۰ به ۲۳ درصد افزایش می‌دهد، سیگنال افزایش نرخ را صادر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ازر و دلار برای بازار سرمایه ضرر دارد گفت: افزایش قیمت دلار تنها برای سهامی که با دلار ارتباط دارند خوب است، اما برای کلیت بازار مناسب نیست و ثبات در نرخ دلار و ارز یکی از مولفه‌های بازگشت آرامش به بازار سرمایه است.