گروه بورس، مجید اسکندری: بازار سرمایه روند باثباتی را در پیش گرفته است و با حرکت آرام خود در دو جهت افزایش و کاهش شاخص، این پیغام را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که در انتظار رشد اعجاب‌انگیز یا افت نگران‌کننده‌ای نباشند و به دنبال همان روندی باشند که سرمایه‌گذاران در دیگر بورس‌های دنیا آن را دنبال می‌کنند. بدون شک این روند می‌تواند در رشد فرهنگ صحیح سرمایه‌گذاری در بورس، شکل‌گیری انتظارهای واقعی از بازده این بازار و اصلاح رفتار سرمایه‌گذاران نقش موثری را ایفا کند. به این ترتیب می‌توان تا حدودی امیدار بود فعالان بازار به سمت حرفه‌ای شدن و پرهیز از رفتارهای کوتاه‌مدت حرکت کرده و بازار نیز به سمت کارآ شدن پیش برود.

روز گذشته شاخص کل بازار با رشد ۱۰۵ واحدی به رقم ۷۶ هزار و ۶۳۴ واحد رسید که این رشد بر اثر دادوستد بیش از ۷۳۴ میلیون برگ اوراق بهادار رخ داد و موجب شد ارزش معاملات بازار دیروز به حدود ۱۹۶۰ میلیارد ریال بالغ شود.

روز گذشته نمادهای سایپا، ایران خودرو، پالایش نفت بندرعباس، بانک صادرات و تاپیکو جزو نمادهای پربیننده بازار بودند با این حال بیشترین تاثیر مثبت در روند شاخص در جریان معاملات نمادهای وبملت، فخوز، فولاد و شخارک پدید آمد.

صنعت خودرو همچنان پیشتاز بازار است، اگرچه سرمایه‌گذاران از صنایع مالی و شیمیایی نیز غافل نشده‌اند و نیم‌نگاهی نیز به صنعت بانکی دارند. براساس اطلاعات منتشرشده روز گذشته نمادهای وملی، کپشیر، پتایر، دامین و دزهراوی بیشترین افزایش قیمت را در بازار تجربه کردند و بیشترین کاهش قیمت نیز نصیب نمادهای شپارس، فسرب، ثاباد، غشهد و خاذین شد.

همچنین نمادهای دروز، ختور، ولساپا، وساپا و رتاپ برترین تقاضاها را در بازار به خود اختصاص دادند و بیشترین عرضه‌ها نیز در نمادهای کبافق، غبهنوش، بنیرو، حکشتی و چافست شکل گرفت.

براساس این گزارش بیشترین ارزش معاملات به نمادهای وساپا، بترانس، خزامیا، خودرو و خساپا تعلق گرفت. در همین حال نمادهای وساپا، خزامیا، خودرو، خساپا و بصادر بیشترین حجم معاملات را دارا شدند. در حال حاضر صنعت خودرو به یکی از پرطرفدارترین صنایع حاضر در بازار سرمایه تبدیل شده است؛ صنعتی که چندی است به دنبال مشکلات ناشی از تحریم‌ها، با زیان‌دهی مواجه شده، اما تاکنون اقدامی موثر در جهت رفع این زیان صورت نداده است. برخی فعالان بازار این گونه استدلال می‌کنند که تولید خودرو از ابتدای سال، افزایش یافته است. برخی نیز می‌گویند خودروسازان در حال فروش دارایی‌های غیرمولد خود هستند و از این محل می‌توانند برای سرمایه‌گذاران خود سود شناسایی کنند. در این میان گروهی نیز به شرکای خارجی خودروسازان و انعقاد قراردادهای جدید همکاری، چشم امید دوخته‌اند.

گرایش فعالان بازار سرمایه به صنعت خودرو در شرایطی صورت می‌گیرد که در حال حاضر سهام با P/E برابر ۴ و مناسب سرمایه‌گذاری در بازار به وفور پیدا می‌شود، بنابراین گزینه‌های موجود پیش روی سرمایه‌گذاران، اندک نیست . بنابراین شائبه تشکیل حباب در صنعت خودرو دور از ذهن نخواهد بود. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تامین سرمایه امین در گفتگو با «دنیای‌اقتصاد» با هیجانی خواندن وضعیت بازار، گفت: در حال حاضر فضای هیجانی به گونه‌ای بر بازار حاکم شده است که می‌توان رفتار سرمایه‌گذاران را بسته به ساعت فعالیت آنها در بازار شناخت. داود رزاقی توضیح داد: در حال حاضر معاملات ساعت‌های ابتدایی بازار از سوی سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت و معاملات میانه بازار از سوی سرمایه‌گذاران میان مدت صورت می‌گیرد. این در حالی است که سرمایه‌گذاران بلندمدت ساعات پایانی بازار را برای انجام معاملات برمی‌گزینند.

وی تصریح کرد: بازار هیجانی تنها به ایجاد کارمزد برای کارگزاران می‌انجامد و سودی برای سرمایه‌گذاران به دنبال نخواهد داشت.

بازار برعکس عمل می‌کند

رزاقی درخصوص صنعت خودرو گفت: برخی شایعات درخصوص امکان خرید بلوکی سهام شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، پارس خودرو، زامیاد و سرمایه‌گذاری سایپا از سوی خودروسازان خارجی به اقبال سهام این صنعت در بورس منجر شده اگرچه بیشتر این شایعات، تایید نشده اند. وی یادآور شد: البته از نگاه بنیادی، اگر مشکل تحریم و ارز، مرتفع شود و خودروسازان بتوانند واردات انجام دهند می‌توانند طی یک سال آینده زیان انباشته خود را برطرف کرده و به سوددهی برسند و این مساله نیز می‌تواند در رشد سهام این صنعت موثر باشد. رزاقی درباره صنعت پتروشیمی توضیح داد: این صنعت همچنان با دو سه ابهام اساسی روبه‌رو است که از جمله می‌توان به بحث نرخ خوراک و کفایت میزان خوراک آنها اشاره کرد.

وی سپس گفت: با این حال به نظر می‌رسد پتروشیمی‌ها سودهای خوبی داشته باشند و مشکل خاصی ندارند و در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، صادرات آنها نیز افزایش می‌یابد. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: الان بازار در مورد پتروشیمی‌ها و خودرویی‌ها برعکس عمل می‌کند.

رزاقی درخصوص صنعت دارو گفت: سهام دارویی‌ها چند سالی است که رشد چندانی نداشته و P/E آنها به شدت کاهش یافته است، اما باوجودی که وزارت بهداشت اعلام کرده هیچ گونه افزایش نرخ دارو نخواهیم داشت در پایان سال گذشته قیمت دارو افزایش یافت و دوره وصول مطالبات شرکت‌های داروسازی نیز کاهش یافت که این موضوع سودهای خوبی برای آنها ایجاد می‌کند.

وی هدفمندی یارانه‌ها را یکی دیگر از عوامل رشد دارایی‌های شرکت‌ها دانست و گفت: حرکت یارانه‌ها به سمت تامین سلامت و بهداشت موجب بالا رفتن میزان مصرف دارو شده و اگرچه نرخ دارو ثابت است، اما افزایش مقدار مصرف دارو به افزایش میزان فروش شرکت‌های داروساز می‌انجامد. رزاقی آینده بازار سرمایه را با برخی ابهامات همراه دانست و خاطرنشان کرد: باوجود ابهامات در مذاکرات بین‌المللی، برخی موارد مانند اعلام عرضه‌های اولیه فولاد هرمزگان، نفت سپاهان، پتروشیمی برزویه، با استقبال بازار روبه‌رو خواهد شد و سرمایه‌گذاران در صورت برخورداری از دید بلندمدت به سود مناسبی دست خواهند یافت.

وی در پایان در مورد مجامع برگزار شده شرکت‌های بورسی و عکس‌العمل سرمایه‌گذاران در این مجامع گفت: تاکنون مجامع شرکت‌ها به خوبی برگزار شده و رضایت سهامداران را به دنبال

داشته است و این رضایت را می‌توان در بازگشایی نماد اما پس از برگزاری مجمع مشاهده کرد.

چشم‌انداز مثبت در انتظار بازار سهام

در این بین شهریار شهیدی، کارگزار بورس در خصوص روند بازار سرمایه در ماه‌های آینده گفت: چشم‌انداز همه متغیرهای اقتصادی روشن است. به گفته وی با توجه به عبور اقتصاد کشور از شرایط تحریم و توافقاتی که قرار است در آینده نه چندان دور انجام شود که منجر به رفع تحریم‌ها خواهد شد، چشم‌انداز روشنی از بازار سرمایه در سال جاری وجود دارد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها از این توافقات امیدوار‌کننده است، افزود: با توجه به رشد و بازدهی بالای بازار در سال گذشته، تا قبل از شروع سال جدید بیشتر کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند بازار امسال بازدهی قابل توجهی نداشته باشد، اما با توجه به افت قابل توجه قیمت سهام و چشم‌انداز روشن آینده، فضا به گونه‌‌ای پیش‌بینی‌ می‌شود که بازار بتواند روزهای پررونقی را در آینده نزدیک تجربه کند.

وی که با «سنا» گفت‌وگو کرده، با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مشکلات و نگرانی‌های بازار برطرف شده است، با تاکید بر اینکه در کنار سایر عوامل به نظر من حاکمیت نگاه کوتاه‌مدت آفت بازار است، ادامه داد: نگاه سرمایه‌گذاران، نوسان‌گیری از بازار سرمایه شده است و این روند تا جایی افزایش پیدا کرده است که حتی حقوقی‌ها و نهادهای مالی نیز با نگاه کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نوسانات بورس حرفه‌ای است

نوسانات بورس حرفه‌ای است