تداوم امید و انتظار در بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته همچنان شاهد ادامه جو راکد توام با کاهش شاخص کل بود؛ به نحوی که میزان زیان معامله‌گران در بورس به‌طور متوسط به رقم ۸/۷ درصد از ابتدای سال رسید. در بازار هفته گذشته شاخص ۱۸/۲ درصد دیگر معادل هزار و ۶۲۶واحد افت کرد؛ در حالی که متغیرهای کلان دیگر بازار از جمله ارزش کل معاملات با کاهش ۵/۴ درصدی و شمار خریداران با کاهش ۵/۱۸ درصدی نسبت به دو هفته قبل مواجه شدند که نشان‌دهنده تداوم جو راکد بازار سرمایه و تداوم کمبود نقدینگی در بازار سرمایه است. در همین حال هر چند معامله‌گران امیدوار بودند دود سفیدی از دودکش محل مذاکرات وین خارج شود اما این امر حاصل نشده و ادامه این مذاکرات سخت و فشرده به یازدهم تیرماه موکول شده است. این امر و تلاقی زمان دور بعدی مذاکرات با ماه مبارک رمضان انتظار برای تغییر در شرایط بازار را کاهش داده و امید می‌رود بازار همچنان با جو کنونی به فعالیت خود ادامه دهد. در همین حال نگرانی شدیدی از عدم ثبات بازار نیز به چشم می‌خورد که این امر با رسیدن زیان بازار به مرز ۸درصد در حال تشدید است. در شرایط کنونی اکثر کارشناسان بازار انتظار دارند مجموعه‌ای از برنامه‌های امکان‌پذیر در مجموعه بازار در دستور کار قرار گیرد. حذف حجم مبنا، راه‌اندازی معاملات آتی و آپشن در سهام و شاخص، انجام عرضه‌های اولیه و از‌سر‌گیری اجرای اصل ۴۴، کاهش کارمزد به ویژه برای صندوق‌ها و معامله‌گران آنلاین، افزایش سرعت اطلاع‌رسانی و انتشار گزارش‌های تولید و فروش ماهانه شرکت‌ها و تغییر در شرایط معاملات اعتباری سرمایه‌گذاران از جمله برنامه‌های عملی است که می‌تواند جایگزین برنامه‌هایی نظیر اعلام تزریق پنج هزار میلیارد تومان به بازار سهام که تا‌کنون ۱۰ درصد آن نیز محقق نشده است، شود. در تحولات مهم موثر بر بازار هفته گذشته، مذاکرات سیاسی در وین از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر، منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کرده‌اند دور آتی مذاکرات دوم جولای (١١تیر ماه) در وین خواهد بود.

بر‌اساس این گزارش در پنجمین دور از مذاکرات ایران و ١+ ٥ در وین نگارش متن توافق نهایی آغاز شده است. مذاکرات در وین هم‌اکنون بین معاونین اشتون و ظریف در جریان است و تا فردا ادامه خواهد داشت. دیپلمات‌های نزدیک به تیم مذاکره‌کننده معتقدند‌: مذاکرات بسیار کند پیش می‌رود اما نگارش متن ادامه دارد.

شروع تغییرات قیمتی

در همین حال در تحولات اقتصادی رکود اقتصادی موجب اتخاذ برخی سیاست‌های ضد رکودی در دولت شده است. در مهم‌ترین این سیاست‌ها، شورای پول و اعتبار در یکهزار و یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه در روز سه‌شنبه، نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی(مبادله‌ای) و تسهیلات اعطایی از سوی شرکت‌های لیزینگ را به میزان حداکثر ۲۲ درصد تصویب کرد. در همین رابطه همچنین رئیس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: تمامی مصوبات شورای پول و اعتبار از جمله نرخ سود ۲۲ درصد تسهیلات مبادله‌ای از چهارشنبه، ابلاغ و اجرایی شده است. در همین حال با انتقادهای شدید از نظام نرخ‌گذاری دولتی و فشار خرد‌کننده اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی به واحدهای تولیدی، دولت تغییرنرخ فروش شرکت‌ها را به صورت غیر رسمی آغاز کرده است؛ پس از تغییر اولیه نرخ خودرو، نرخ سیمان و اکثر مصالح ساختمانی و همچنین فرآورده‌های لبنی از جمله شیر تغییر کرده و انتظار می‌رود نرخ باقی کالاها و خدمات نیز در خلال ماه آینده رشد یابد. در تحولات مرتبط با این مسائل در جدیدترین جلسه خودروسازان و شورای رقابت دو طرف به توافق نهایی در زمینه‌ قیمت خودروهای داخلی دست یافتند.به گزارش خبرگزاری‌ها در این جلسه اعلام شد که قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت بدون احتساب هزینه‌هایی چون بیمه، شماره‌گذاری، مالیات بر ارزش‌افزوده و سایر عوارض مربوطه بوده و این هزینه‌ها به قیمت‌های نهایی اضافه خواهد شد.همچنین شورای رقابت هزینه مربوط به استاندارد‌های اجباری چون یورو ۴ و کیسه هوا را نیز محاسبه و به قیمت‌های اعلامی اضافه خواهد کرد. در این جلسه توافق شد که شورای رقابت هر سه ماه یک بار نرخ تورم بخشی صنعت خودرو را محاسبه و قیمت فروش خودروها را براساس نرخ تورم به روز کند. بر این اساس قیمت نهایی خودروها ظرف چند روز آینده اعلام خواهد شد.در همین شرایط معاونت معدنی و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزایش نرخ فروش سیمان موافقت کرد. در تحولات اقتصادی دیگر رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور دولت را به رعایت قیمت ۱۳ سنتی خوراک گاز پتروشیمی‌ها مکلف و بند «د» مصوبه «تعیین تعرفه گاز مصرفی» را که این نرخ در آن رعایت نشده بود، مغایر قانون اعلام کرد.

در تحولات اقتصادی دیگر در صحنه جهانی بحران عراق بهای نفت را به رکوردهای تازه‌ای رسانده است که تاثیرات مثبتی را بر وضعیت بودجه دولت و نرخ محصولات پتروشیمی خواهد داشت. در صحنه جهانی اما بهای فلزات روند با ثباتی را طی می‌کند که در آن بهای مس به ۶هزار و ۷۳۹دلار در هر تن رسیده است. بهای سه فلز روی، سرب و آلومینیوم به ترتیب ۲هزار و ۱۲۹دلار،۲ هزار و صد دلار و یک هزار و ۸۲۸ دلار در هر تن رقم خورده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن خوش بینی نسبت به جریان مذاکرات اتمی و حمایت از برخی نمادهای عمده بازار موجب شد تا شاخص بتواند ۲۳۵ واحد معادل ۳۲/۰درصد رشد کند؛ امری که بخشی از کارنامه منفی هفته را جبران کرد. در مهم‌ترین‌ تحول روز چهارشنبه نماد هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس که همچنان با صف فروش در بازار معاملاتش قفل شده بود، برای بررسی اطلاعات بیشتر متوقف شد.

این توقف نماد در شرایطی رخ می‌دهد که انتقادهای روز افزونی از وضعیت اطلاع‌رسانی آن و ناهماهنگی در گزارش‌های مالی آن و تحولات رخ داده در این شرکت به چشم می‌خورد؛ نامشخص بودن وضعیت عرضه یا عدم عرضه پتروشیمی برزویه، عدم لحاظ اطلاعات شرکت‌های جدید هلدینگ خلیج فارس در صورت‌های مالی این شرکت، نا‌مشخص بودن سیاست مالی این شرکت در مورد نرخ دلار و فروش‌های شرکت با نرخ مبادله‌ای و انتشار گزارش‌های با تاخیر در بازار موجب شده است تا این نماد بزرگ بازار به‌رغم شرایط مناسب عملیاتی با صف فروش همراه شود که امید است با شفاف‌سازی اطلاعات وضعیت این نماد با تعادل مواجه شود. در این گروه نماد تازه وارد پاکشو امروز برای برگزاری مجمع متوقف خواهد شد. در گروه فلزی، ملی مس نیز روز چهارشنبه صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ خود را در سامانه کدال منتشر کرد. «فملی» در حالی برای هر سهم در سال مالی ۹۲ مبلغ ۴۰۵ ریال سود خالص محقق کرده که این رقم در مقایسه با آخرین گزارش (مبلغ ۵۰۴ ریال) نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته است. این شرکت که در گزارش خود نسبت به آخرین اطلاعیه با افزایش ۱۰ درصدی بهای تمام شده و ۱۲ درصدی هزینه‌های اداری، عمومی و فروش روبه‌رو بوده، سود هر سهم در سال مالی ۹۳ را مبلغ ۴۹۳ ریال پیش‌بینی کرده است. در گروه حمل‌ونقل‌ در حالی که بازار انتظار بازگشایی بندری سینا را روز چهارشنبه داشت این نماد بازگشایی نشد تا بخش دیگری از اطلاعات این شرکت در مورد مخازن نفت و پروژه نگین افشا شود. حسینا در گزارش خود سود هر سهم را از ۶۰۵۴ ریال به ۶۱۱۰ ریال افزایش داده است. در گروه سیمانی، اعلام افزایش نرخ سیمان اکثر نمادهای این گروه را تحت تاثیر قرار داد؛ هر چند بخش عمده‌ای از نمادهای گروه سیمانی افزایش نرخ احتمالی را در پیش‌بینی سود خود لحاظ کرده‌اند. در این شرایط انتظار می‌رود در چند روز آینده گزارش‌های شفاف‌سازی سود شرکت‌های سیمانی با لحاظ این میزان افزایش نرخ و همچنین هزینه‌های جدید شرکت‌ها منتشر شود. براساس صورت‌های مالی منتشره شرکت‌های سیمان کرمان، سیمان داراب، سیمان کارون و مازندران افزایش نرخ سیمان را لحاظ نکرده‌اند.