زهرا مجتهد: مدیرعامل هلدینگ سیمانی غدیر در مجمع شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر به تشریح شرایط این هلدینگ پرداخت و از کاهش ارزش بازار این صنعت در بورس طی سال جاری خبر داد. علی محمد بُد مقدار تولید صنعت سیمان را حدود ۷/۰ درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرد و گفت:‌‌ در حال حاضر صنعت سیمان با ارزش بازار ۸۷ هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال حدود ۶۸/۲ درصد از ارزش بازار سهام را تشکیل می‌دهد. ارزش بازار صنعت سیمان در دوره مشابه سال قبل حدود ۱۰۶ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال بوده که با توجه به رکود اقتصادی حاکم در کشور و نوسانات بازار سرمایه حدود ۱۸ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

مدیرعامل هلدینگ سیمانی غدیر از رکود اقتصادی حاکم در کشور، کاهش ساخت و ساز ناشی از رکود بازار و کاهش بودجه‌های عمرانی و تخصیص بودجه عمرانی به پروژه‌هایی با پیشرفت بالای ۷۰ درصد به عنوان دلایل کاهش مصرف داخلی این کالای استراتژیک نام برد.

مدیرعامل هلدینگ سیمانی غدیر در بیان آمار تولید و فروش سیمان کل کشور طی ۹ ماهه نخست سال ۹۳، گفت:‌ تولید کلینکر در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در دوره قبل از رشد ۹/۳ درصدی و تولید سیمان از کاهش ۲/۶ درصدی برخوردار شده است. همچنین ‌فروش داخلی سیمان از کاهش ۱/۶ درصدی و صادرات آن از کاهش ۷/۱۰ درصدی برخوردار شده است تا درمجموع کل فروش سیمان از کاهش ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته برخوردار شود.

به گفته این کارشناس صنعت سیمان؛ راه‌اندازی طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت شرکت‌ها و در نتیجه ایجاد رقابت در بازار به خصوص در شرق و مرکز کشور، کاهش قیمت‌های صادراتی و مشکلات حمل‌ونقل وافزایش هزینه‌های حمل به عنوان دیگر دلایل کاهش تقاضای سیمان محسوب می‌شوند.

بُد کاهش صادرات سیمان را عمدتا به بحران‌های به وجود آمده ناشی از حملات گروه داعش در کشور عراق نسبت داد که به عنوان بزرگ‌ترین‌ بازار صادراتی ایران با اختصاص ۶۰ درصد بازار صادراتی به خود، درحال حاضر فاقد اختصاص بودجه عمرانی است.

بُد در بیان جایگاه هلدینگ سیمانی غدیر در صنعت سیمان، گفت:‌ این گروه حدود ۱۰درصد از سهم بازار سیمان را مدیریت می کند. در ۹ ماهه امسال از میزان ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیمان تحویل داخلی، این هلدینگ تحویل ۸/۹ درصد آن را برعهده داشته است. همچنین از مجموع صادرات ۱۰ میلیون تنی سیمان، ۸ درصد آن از سوی هلدینگ سیمانی غدیر صادر شده است. مدیرعامل هلدینگ سیمانی غدیر با اعلام خبر افزایش سرمایه برای این هلدینگ گفت:‌ سرمایه این هلدینگ از ۲۸۵۰ میلیارد ریال به ۳۳۵۰ میلیارد ریال افزایش می‌یابد. همچنین با توجه به پذیرش و درج نام این هلدینگ در بازار دوم بورس تهران، تلاش‌های خود را برای عرضه سهام این هلدینگ در بورس انجام می‌دهیم.

وی درآمدهای عملیاتی این شرکت را تا پایان شهریورماه ۹۳، ۹۹۰ میلیارد و ۸۹۱ میلیون ریال اعلام کرد که ۶۲۵ میلیارد ریال از این درآمد ناشی از سود حاصل از سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و ۳۶۶ میلیارد ریال آن از محل فروش سهام حاصل شده است. وی همچنین از تبدیل زیان انباشته شرکت به سود طی سال مالی مورد گزارش خبر داد.