قیمت آلومینیوم امسال 25درصد افزایش یافته است

یک تولیدکننده آلومینیوم در استان خوزستان معتقد است که گرانی عمده‌ترین مشکل بازار امروز آلومینیوم است. عبدالعلی خمبی‌شوشتری،‌ در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: گرانی آلومینیوم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها صادرات است، به طوری که قیمت‌ آلومینیوم از اوایل سال جاری تاکنون، حدود ۲۵‌درصد افزایش یافته است.

وی با بیان این که آلومینیوم سال گذشته وارد بازار بورس شده است، یادآور شد: پس از ورود آلومینیوم به بازار بورس به طور چشم‌گیری شاهد نوسانات قیمت آن بوده‌ایم.

این تولید‌کننده آلومینیوم در استان خوزستان ادامه داد: در سال‌های گذشته قیمت هر کیلوگرم آلومینیوم حدود ۵۰ تا ۱۰۰تومان افزایش می‌یافت، اما در سال‌جاری قیمت آلومینیوم حدود هزار‌ تومان در هر کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.

خمبی‌شوشتری گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم بیلت ایرالکو حدود ۲۹۵۰تومان، شمش ایرالکو حدود ۲۸۵۰تومان،‌ بیلت دوبال ۳۰۵۰تومان،‌ پروفیل آبکاری شده به صورت عمده‌فروشی حدود ۳۳۰۰تومان و به صورت خرده فروشی ۳۴۰۰تومان است.

وی با بیان این که قیمت هر تن آلومینیوم در بازار جهانی حدود ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰دلار است، افزود: گفته می‌شود کشور چین شروع به خرید آلومینیوم از بازارهای جهانی کرده که این نیز یکی دیگر از عوامل گرانی آلومینیوم است.

وی بیان کرد: آلومینیوم استان خوزستان از استان‌های اراک و تهران تامین می‌شود.

این در حالی است که هبت‌ا... فاضلی رییس هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان آلومینیوم در گفت و گو با خبرنگار دنیای اقتصاد در رابطه با این موضوع اظهار داشت: در سال‌جاری به دلیل عدم تعادل بین واردات و صادرات و نیاز به مصرف بیشتر نسبت به سال گذشته خطر کمبود آلومینیوم و رشد بی‌رویه قیمت‌ها در بازار داخل ما را تهدید می‌کند.

وی افزود: به دلیل رشد بی‌رویه قیمت آلومینیوم در رینگ مبادلاتی بورس‌فلزات لندن نسبت به قیمت‌های بورس فلزات تجار و بازرگانان در سال‌جاری تمایلی به واردات نداشتند.

وی ادامه داد: عدم تمایل تجار به واردات در حالی صورت می‌گیرد که تولیدکنندگان به دلیل صرفه اقتصادی اقدام به صادرات محصولات خود به بازارهای خارجی می‌کنند.

فاضلی اظهار داشت: واردات آلومینیوم از ابتدای سال‌جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۷۰درصد کاهش مواجه شده، این در حالی است که کارخانه‌های تولید کننده آلومینیوم در ماه حدود سه‌هزار تن انواع آلومینیوم صادر می‌کنند.

وی یادآور شد: عدم تعادل در واردات و صادرات آلومینیوم طی سال‌جاری در حالی است که میزان تولید نیز حدود ۵درصد کاهش یافته است.

رییس هیات‌مدیره تولیدکنندگان آلومینیوم افزود: کارخانه دوبال امارات که بیشترین رقم واردات کشور از این تولیدکننده صورت می‌گیرد نیز به دلیل عدم مراجعه تجار ایرانی محصولات تولیدی خود را به فروش رسانده و با وجود آنکه در حال حاضر قیمت داخلی نسبت به قیمت‌های LME افزایش پیدا کرده لیکن محصول آماده فروش برای ما ندارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل خطر کمبود آلومینیوم در بازار داخل و رشد بی‌رویه قیمت‌ها تا پایان سال‌جاری ما را تهدید می‌کند، این در حالی است که مسوولان کشور در حال حاضر شدیدا به دنبال کاهش و تعادل قیمت‌ها هستند. فاضلی افزود: لذا از مسوولان استدعا داریم تدابیری بیاندیشند تا بین واردات و صادرات این محصول تعادل برقرار شده و قیمت‌ها متعادل شود.