نباید به هر منظوری بورس جداگانه‌ای درست کنیم

بازار متاثر از فشارهای بیرونی به ایران است که این فشار‌ها می‌تواند مشکلات اقتصادی را به دنبال داشته باشد. نگرانی از این بخش باعث خواهد شد که بازار سرمایه دستخوش تحول منفی شود. نصراله برزنی ـ عضو هیات‌مدیره بورس فلزات ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ادغام بورس‌های کالایی و این‌که با ادغام این بورس‌ها موافق هستم، توضیح داد: این بورس‌ها نباید شاخه شاخه شوند، زمانی که در همه دنیا بورس‌ها در جهت ادغام پیش می‌روند، بنابراین باید در راستای ادغام پیش رویم.

او با اشاره به این‌که با ادغام این بورس‌ها از موازی کاری‌ها جلوگیری به عمل خواهد آمد گفت: چندان فرقی نمی‌کند که در بورس کالا، گندم و یا فولاد مورد معامله قرار ‌گیرد، زیرا در این زمان قرارداد معامله خواهد شد که پشتوانه آن کالا است، بنابراین هر کالایی می‌تواند زیر یک سقف با یک سیستم معاملاتی کار انجام دهد.

عضو هیات‌مدیره بورس فلزات، در ادامه با تاکید بر این نکته که بورس نفت هم مثل بورس کالا می‌تواند یکی شود، ادامه داد: به هر حال تخصص زیادی در بورس نفت وجود ندارد که با اجرایی شدن آن نتوانیم آن را در بورس‌های کالایی ادغام کنیم، زیرا تخصص بورس‌های موجود از بورسی که هنوز تشکیل نشده بیشتر است.

وی درباره وضعیت موجود بورس توضیح داد: بازار متاثر از فشارهای بیرونی به ایران است که این فشار‌ها می‌تواند مشکلات اقتصادی را به دنبال داشته باشد. نگرانی از این بخش باعث خواهد شد که بازار سرمایه دستخوش تحول منفی شود.

به گفته وی با نبود مشکلات و فشارهای سیاسی و فراهم آمدن شرایط اقتصادی مناسب روند و شرایط بورس را با رونق سپری خواهیم کرد.

او درباره تشکیل بورس تعاون و این‌که چند شاخه کردن بورس اوراق بهادار متناسب با شرایط امروز نیست، گفت: به هر منظور خاصی نباید بورس جداگانه‌ای درست کنیم، زیرا کمکی به فرآیند نخواهد کرد.

این کارگزار بورس اوراق بهادار، فرمان مقام معظم رهبری را نقطه عطفی برای بازار سرمایه دانست و گفت: برای اجرای کامل این سیاست‌ها نیازمند صرف زمان بیشتری هستیم.

وی به مشخص نبودن واگذاری شرکت‌های موجود اشاره کرد و افزود: بعضی از شرکت‌ها به دلایل استراتژیک، چسبندگی در آنها وجود دارد که این امکان وجود دارد که در هیچ زمان لازم نباشد که واگذار شده و خصوصی‌ شوند.

او با بیان این که هنوز دولت بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها را انجام می‌دهد، اظهار کرد: سالانه بیش از ۲۰هزار میلیارد‌تومان سرمایه‌گذاری جدید از سوی دولت صورت می‌گیرد که باید به لیست خصوصی‌سازی اضافه شود، بنابراین این که گفته شود در دوره معینی کار تمام می‌شود و تصدی دولت روی واحدهای اقتصادی کاملا از بین می‌رود، هیچ زمان محقق نخواهد شد. به عنوان مثال در صنایع نفت، پتروشیمی، گاز و پالایشگاه سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام می‌دهیم، اما اینها در لیست نیامده، زیرا پروژه است و امکان این وجود دارد چند سال طول بکشد که به مرحله بهره‌برداری و سوددهی برسند.