روز جمعه در معاملات رسمی بورس فلزات لندن قیمت فلزات پایه به‌طور عمومی سقوط کرد و به‌علت توقف فعالیت سرمایه‌گذاران پس از سه روز خرید مداوم، نسبت به معاملات اولیه ضعف بیشتری به‌خود گرفت. به گزارش سیمافلز، به نقل از متال بولتن، مس در معاملات سه ماه نسبت به عصر پنج‌شنبه از ۸۰۱۵‌دلار به ۷۸۵۱-۷۸۵۰‌دلار کاهش یافت. این رقم در معاملات اولیه صبح جمعه حدود ۷۹۹۰-۷۹۶۰‌دلار بود. ذخائر این فلز در انبارهای ثبت شده بورس لندن پس از یک سقوط ۲۵۲۵‌تنی به ۱۲۵‌هزار و ۱۵۰‌تن رسید.

یک تحلیلگر فلزات در موسسه RBC، گفت: «این پایان یک هفته طولانی و پرمثبت است. طی سه روز گذشته، ما شاهد خرید مداوم شرکت‌های سرمایه‌گذار بوده‌ایم که به دو برابر افزایش پیدا کرد. آنچه امروز اتفاق افتاد این بود که بازار به پرکردن ذخائر خود ادامه داد. چنانچه سطوح ذخائر سیر نزولی پیدا کنند، قیمت‌ها دوباره بالا خواهند رفت.»

وی پیش‌بینی کرد که خریدهای سودجویانه دوام چندانی نخواهد داشت و قیمت‌ها می‌توانند هفته آینده مجددا از مرز ۸ هزار ‌دلار عبور کنند.

وی افزود: «پس از اعتصابات اسکوندیدا، مدتی طول خواهد کشید تا شاهد تاثیرات آن بر روی بازار باشیم. ذخائر کنسانتره چینی‌ها به حداقل رسیده و بازار نقدی قوت پیدا کرده است به گونه‌ای که پرمیم‌ها با همان اختلاف بین قیمت‌های نقدی و قراردادی همچنان بالا است. مدتی طول خواهد کشید تا قیمت‌های مس به‌علت رشد تقاضا برای خریدهای نقدی رو به افزایش بگذارد. چنانچه تا هفته آینده قیمت‌های مس از مرز ۸هزار ‌دلار عبور کند چندان تعجب نخواهم کرد.»

قیمت سه ماهه نیکل طی همین مدت نسبت به عصر پنج‌شنبه ۲۰۰‌دلار سقوط کرد و به ۲۸۲۵۰-۲۸۲۴۵‌دلار در‌تن رسید، البته این رقم در معاملات اولیه صبح جمعه بیش از ۲۸۴۰۰-۲۸۳۰۰‌دلار بود. ذخائر نیکل در انبارهای مورد تایید بورس لندن پس از یک کاهش ۳۷۸‌تنی به ۷۰۵۰‌تن رسید.

سرب برای تحویل سه ماهه طی این مدت از ۱۳۲۰‌دلار به ۱۳۱۳-۱۳۱۲‌دلار کاهش یافت، البته صبح جمعه این رقم ۱۳۲۰-۱۳۱۱‌دلار بود. ذخائر بورس لندن ۱۰۷۵‌تن کاهش یافت و به ۷۴۶۷۵‌تن رسید.

روی نیز در معاملات سه ماهه نسبت به عصر پنج‌شنبه ۸۰‌دلار سقوط کرد و از ۳۶۶۰‌دلار به ۳۵۸۰-۳۵۷۵‌دلار رسید.

قیمت سه ماهه آلومینیوم طی همین مدت از ۲۶۷۰‌دلار به ۲۶۴۰-۵/۲۶۳۹‌دلار رسید. این فلز صبح جمعه به قیمت ۲۶۴۷-۲۶۴۵‌دلار معامله می‌شد.

قلع برای تحویل سه ماهه نسبت به روز گذشته ۴۵‌دلار کاهش یافت و از ۹۲۵۰‌دلار به ۹۲۰۵-۹۲۰۰‌دلار رسید.

افت قیمت‌های آلومینیوم در بورس شانگهای

روز جمعه قراردادهای آلومینیوم در بورس شانگهای در راستای شایعاتی مبنی بر اینکه چین به‌زودی جزئیات طرح تغییر‌درصد عوارض صادرات را اعلام خواهد کرد و نیز به‌علت نگرانی از اینکه رشد روز افزون قیمت‌ها ممکن است از سوی خریداران با مقاومت مواجه گردد، به شدت کاهش پیدا کرد.

اکثر قراردادهای تحویل نوامبر آلومینیوم با ۶۹۰یوآن کاهش نسبت به پنج‌شنبه در سطح ۲۰۲۰۰یوآن (۲۵۴۲ دلار) در‌ تن بسته شد.

طبق گفته فعالان بازار، پکن قصد دارد ‌درصد تخفیف عوارض صادرات محصولات نیمه تمام آلومینیوم را کاهش دهد. این کاهش ممکن است از ۱۳‌درصد یا به ۵ یا ۸ و یا به ۱۱‌درصد‌- بسته به نوع محصول- برسد.

این سیاست جدید که از اول ژانویه به اجرا در خواهد آمد ممکن است به‌زودی اعلام شود.

ذخائر قابل تحویل آلومینیوم در بورس شانگهای برای نخستین بار در چندین هفته اخیر افزایش پیدا کرد. ذخائر این فلز با یک رشد ۱۰۳۷‌تنی به ۲۱۴۰۷‌تن رسید.

آلومینیوم نقدی در بازار شانگهای به قیمت ۲۲۴۵۰-۲۲۴۰۰یوآن معامله شد که نسبت به روز قبل ۶۲۵یوآن کاهش داشت.

تجار اطمینان چندانی به رشد قیمت‌های آلومینیوم در راستای وجود علائمی مبنی بر اینکه برخی از مصرف‌کنندگان در پرداخت این مبالغ بالاتر از خود تردید نشان می‌دهند، ندارند.

قراردادهای مس نیز در این بورس در روز جمعه سقوط داشت و پشت سر قیمت‌های آلومینیوم و ضعف قیمت‌های بورس لندن سیر نزولی به‌خود گرفت. اکثر قراردادهای تحویل نوامبر این فلز سرخ با ۸۸۰یوآن کاهش نسبت به عصر پنج‌شنبه در سطح ۷۳۷۷۰یوآن (۹۲۷۷ دلار) بسته شد. قیمت مس نقدی نیز در این بورس پس از یک کاهش ۶۷۵یوآنی به ۷۴۵۵۰-۷۴۱۰۰یوآن رسید.