بازارهای مصرف آلومینیوم باید توسعه یابد

تولید آلومینیوم غیراولیه ( ثانوی) روسیه ظرف پنج سال آینده بین ۳ تا ۴درصد در سال رشد پیدا خواهد کرد چرا که در حال حاضر تولید کنندگان به سرعت دست به ادغام و تحکیم زده و زمینه‌ای را برای افزایش تقاضا به‌وجود آورده‌اند. به گزارش سیمافلز و به نقل از متال‌بولتن در حال حاضر روسیه سالانه حدود ۵۹۰هزار تن آلومینیوم غیراولیه تولید می‌کند اما رشد جهانی مصرف آلومینیوم بازیافتی و تولید صنعتی قوی‌تر روسیه موجب تقویت تولید خواهد شد. مدیر فروش شرکت BMC گفت: «به‌عنوان مثال حجم مصرف در صنعت اتومبیل‌سازی، یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان محصول ما، شدیدا رشد یافته است. اگر در سال ۱۹۹۲ کاربرد آلومینیوم در تولیدات آنها برای هر اتومبیل ۹۲ کیلوگرم بود سال آینده این رقم احتمالا به ۱۱۲کیلوگرم افزایش خواهد داشت».

فروش خودرو در روسیه سالانه ۴۰درصد رشد دارد. آینده این خودروها به نوعی آینده کارخانه‌هایی نظیر BMC را ترسیم می‌کند. روند ادغام و تحکیم همچنان ادامه دارد چرا که شرکت‌های کوچک‌تر از این بازار رانده شده‌اند و شرکت‌های بزرگ‌تر در همین راستا تا حدودی به‌علت سیاست دولت روسیه، گردش مالی خود را افزایش می‌دهند.

طبق گزارش BMC، اواخر سال گذشته حدود ۱۷۰ صادرکننده آلومینیوم غیراولیه از روسیه وجود داشت اما امسال این تعداد به ۹۰ صادرکننده تقلیل یافته است و علائم کنونی حاکی از آن است که تا سال ۲۰۰۷ فقط ۲۰-۱۵ صادرکننده بزرگ وجود خواهد داشت.

دولت روسیه سعی دارد از طریق وضع قوانین دشوار اعطای مجوز، به این بخش سروسامان دهد چرا که تولید کنندگان کوچک‌تر که به‌خاطر پروسه‌های تولیدی و تکنولوژی خود تحت فشار قرار دارند، ناچارند با کاهش حاشیه سود مواجه شوند و در نتیجه یا توسط شرکت‌های بزرگ‌تر خریداری می‌شوند و یا از صحنه بازار رانده می‌شوند.

وی افزود: «بهبود استحصال متالوژیکی قراضه و ضایعات، موضوع مهمی‌ در تولیدات ما محسوب می‌شود. BMC به‌عنوان مثال به یک بهبود ۹۶درصدی در استحصال قراضه آلومینیوم دست پیدا کرده است، در حالی‌که سایر شرکت‌ها ممکن است نرخ ۸۶درصدی داشته باشند. در این زمینه حاشیه سود ما ۱۰درصد بیشتر از سایرین است».

اما روسیه سعی دارد عوارض ۵۰درصدی بر روی صادرات قراضه آلومینیوم خود را حفظ کند و در نتیجه امکان دستیابی مناسب به مواد اولیه را برای بازیافتی‌ها فراهم آورد.

اما BMC دارای منابع آگاه نزدیک به مذاکرات بین دولت روسیه و سازمان تجارت جهانی (WTO) می‌باشد که می‌گوید یک جدول زمانی ده ساله وجود دارد که به موجب آن عوارض صادرات قراضه آلومینیوم تا چند سال آینده قبل از سقوط به ۲۰درصد و سپس ۱۰درصد، همچنان در همان سطح باقی خواهد ماند.

بزرگ‌ترین تهدید برای صنعت آلومینیوم

اسملترهای آلومینیوم جدید مستقل باید نقش اساسی در توسعه بازارهای مصرف آلومینیوم جهت حفظ چشم‌انداز مثبت این صنعت ایفا کنند.

به گزارش سیمافلز و به نقل از متال بولتن مدیر عامل پروژه‌های ویژه شرکت دبی آلومینیوم- دوبال (Dubal) در بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ضمن اشاره به مطلب فوق گفت: کاهش بودجه تحقیق و توسعه بزرگ‌ترین تهدیدها برای صنعت آلومینیوم محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: «مجتمع‌های تولیدکننده قدیمی‌آلومینیوم هر یک تلاش‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای (R&D ) گسترده‌ای داشته‌اند و این تلاش‌ها منجر به توسعه قوطی‌های آلومینیوم، به‌عنوان مثال، گردیده است که در حال حاضر برای آن یک بازار فوق‌العاده‌ای شکل گرفته است».

اما وی گفت روند تحکیم، بازسازی و فشارهای رقابتی موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود و منجر به تضعیف تلاش‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای شده است.

فعالان بزرگ جدید در زمینه ذوب‌کاری تلاش خود را بر روی بخش‌های بالا دستی متمرکز ساخته‌اند و از همین رو توجهی بر روی توسعه محصول پایین دستی ندارند.

وی افزود: «رشد چشمگیری در زمینه به‌کارگیری و استفاده از محصولات مشابه در هند و چین صورت گرفته که ظرف چند سال گذشته توسعه یافته‌اند. ما تلاش کافی برای توسعه محصولات جدید صورت داده‌ایم. از دست دادن یک بازار بزرگ می‌تواند خسارت شدیدی به رشد آینده آلومینیوم وارد آورد».

«ما باید سیر نزولی اختصاص بودجه تحقیقاتی و توسعه‌ای را تغییر دهیم و باید به اسملترهای مستقل توجه بیشتری داشته باشیم».

«گمان نمی‌کنم تولیدکنندگان مستقلی مثل دوبال یا روسال (Rusal) نیازی به ورود به بازار پایین دستی داشته باشند ولی آنها باید از تلاش‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای حمایت کنند. این صنعت روی هم رفته به طرح‌های توسعه‌ای تکنولوژی آندخنثی که برای حل مشکل روبه رشد انتشارات دی اکسید کربن لازم است، نیاز دارد».

«هنگامی‌که آلکوا (Alcoa) چند سال پیش به معرفی تکنولوژی آندخنثی پرداخت، این صنعت نگران بود. اما در حقیقت ما باید به تکنولوژی آندخنثی به‌عنوان یک صنعت بنگریم».

«صنعت آلومینیوم باید از مدل صنعت فولاد پیروی کند چرا که در صنعت آلومینیوم تلاش‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای عمدتا حاصل پروژه‌های مجتمعی و گروهی بوده است».

«اکنون زمان آن برای صنعت آلومینیوم فرا رسیده تا به شکلی متفاوت بیاندیشد و این امر به فعالان جدید بستگی دارد که هدف اصلی آنها مشاهده رشد محصولات جدید جهت حمایت از رشد این صنعت است».