بازار کک کوره بلند اوکراینی قوت بیشتری پیدا کرده است و قیمت‌ها افزایش یافته‌اند‌. به گزارش سیمافلز، قیمت‌های کک کوره بلند به علت رشد قیمت‌های ذغالسنگ از۷۸۰-۷۵۰ هریونیا (۱۵۴-۱۴۹‌دلار‌) در تن به ۹۰۰-۸۵۰ هریونیا (۱۷۸-۱۶۸‌دلار‌) رسیده است. فعالان بازار مدعی هستند که توسعه بیشتر و بهبود شرایط بازار به روند بازار زغال کک بستگی خواهد داشت و احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها را تقویت خواهد نمود.

به این ترتیب، کمبود عرضه زغال کک به علت وجود این واقعیت که سازمان راه آهن روسیه حجم صادرات کشتیرانی به اوکراین را ۵۰‌درصد کاهش داده است، وخیم‌تر می‌شود، چرا که مصرف‌کنندگان اوکراینی از قرار معلوم ذخائر نوردی خود را عودت نمی دهند. بنابراین مصرف‌کنندگان اوکراینی که به ‌اند‌ازه کافی از روسیه کنسانتره دریافت نکرده‌اند‌ مجبورند از بازار داخلی خرید کنند و در نتیجه مشکل کمبود عرضه را حادتر سازند.

در بازار اوکراین قیمت‌ها‌ افزایش یافته و موجب رشد واردات از روسیه شده است. اکنون کک کوره بلند به قیمت ۱۸۵‌دلار‌ در تن به‌صورت تحویل در مرز (DAF) عرضه می‌شود. با این وجود، لازم به ذکر است که بعید است عرضه این محصول رشد چشمگیری پیدا کند زیرا در حال حاضر اوکراین شاهد همکاری بسیار نزدیک بین کارخانه‌های کک سازی و فولاد سازان در درون شرکت‌های صاحب سهم است.

علاوه بر این شرکت ایلیچ و کریوریژستال اوکراین که در گذشته بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کنندگان کک محسوب می‌شدند به سختی خریدهای خود را افزایش خواهند داد. شرکت ایلیچ در اوایل ۲۰۰۶ اقدام به اجاره دو باتری کک از کارخانه کک یاسینوفو (Yasinovo) نمود و شرکت میتال استیل کریوی رای نیازهای خود را با محصولات لهستانی پوشش می‌دهد.

تجار اوکراینی همچنین دست به افزایش عرضه خود به بازار صادرات زده‌اند. در ماه سپتامبر آنها شروع به تحویل کالا به شرق اروپا به قیمت ۱۶۵-۱۶۰‌دلار‌ فوب دریاهای آزوف و سیاه نمودند.

تجار اوکراینی مدعی هستند که شرکت‌های صادرکننده در دور نخست طرح توسعه جغرافیایی عرضه کک و رشد صادرات قرار گرفته‌اند‌. به هر حال فعالان بازار ادعا می‌کنند که رشد عرضه به قیمت‌های چین بستگی خواهد داشت.

قیمت‌های کک چینی سیر صعودی خود را متوقف کرده است. این کاهش نسبت به ماه گذشته ۱۰-۵‌دلار‌ در تن بود و قیمت‌ها‌ به ۱۷۰-۱۵۵‌دلار‌ فوب سقوط کرده‌اند‌.

کارشناسان تخمین می‌زنند که قیمت‌ها‌ کاهش یافته‌اند‌ زیرا فروشندگان چینی در حال حاضر سعی دارند موقعیت برتر و سلطه خود را در بازار اروپا حفظ کنند و اکنون نیز به رقبای روسی و اوکراینی خود اجازه حضور در بازار نمی‌دهند.