صادرات مس شیلی بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل ۳/۸‌درصد، به علت خاتمه اعتصاب بزرگ‌ترین معدن ملی این کشور، افزایش یافت.

به گزارش شرکت ملی صنایع مس ایران، صادرات مس به ۱۶/۳‌میلیارد دلار رسید که نسبت به میزان ۹۲/۲‌میلیارد دلار در ماه اوت و ۶۵/۱‌میلیارد دلار در ماه سپتامبر ۲۰۰۵ افزایش فاحش داشت. بانک مرکزی شیلی در وب‌سایت خود اعلام کرد: شیلی رکورد صادرات ۲۹/۳ را در ماه جولای کسب کرده و تولید ماه گذشته این کشور در ۲۷ اکتبر اعلام خواهد کرد.

Jose Pablo Arellano ، مدیر اجرایی کودلکو گفت: از زمانی که معدن اسکوندیدا تحت نظارت BHP بیلیتون بزرگ‌ترین معدن مس جهان تولیدش کاهش یافته، صادرات از ماه اوت افت کرده و بازدهی مس معادن این کشور نسبت رشد تقاضای جهانی تاخیر داشته است.

Arellano طی مصاحبه ای در تاریخ ۱۱ اکتبر در لندن گفت: بازار را در وضعیت کسادی، از نظر عرضه می بینیم.

وی افزود: کودلکو تحت تملک دولت شیلی بعد از لغزش زمین در معدن خود، ممکن است از پیش بینی ماه ژوئن که ۷/۱‌میلیون متریک تن بوده، افت تولید داشته باشد.

قیمت‌های مس در ماه مه به رکورد ۰۴/۴‌دلار هر پوند رسید که ناشی از تقاضای چین بود.

بانک مرکزی شیلی در ماه سپتامبر گفت: خیزش قیمت مس، شیلی را وادار کرد که صادرات خود در سال ۲۰۰۶ را به رکورد ۱/۵۸‌میلیارد دلار که در سال گذشته ۶/۴۰‌میلیارد دلار بود، برساند.