شرکت کارگزاری فلزات مفید- در هفته گذشته، مس در مجموعه فلزات، روند منفی قیمت‏ها را داشت و این روند منفی که با بازگشت چینی‏ها پس از تعطیلات هفته پیشین آغاز شده بود شدت گرفت.

رشد شدید قیمت مس در هفته‏های اخیر، ابهامات مربوط به مصرف چین و افزایش شدید موجودی‏های شانگهای، بازار را با ترس مواجه کرد.
انتشار خبر مربوط به افزایش نرخ بهره در چین نیز گمانه‏زنی در مورد کاهش رشد تقاضا برای فلزات را قوت بخشید. نرخ وام یکساله از 39/6‌درصد به 57/6‌درصد افزایش یافت و میزان ذخیره الزامی برای بانک‏ها نیز تقویت شد. این تغییرات از جمله تمهیدات دولت چین برای کاهش نرخ رشد اقتصادی است که در 3ماهه اول سال‌جاری میلادی 1/11‌درصد بوده است. اما اکثر تحلیل‏گران این اقدامات را تا حدی سمبلیک و ناکافی می‏بیینند.
در روز جمعه پس از بسته شدن معاملات عادی لندن، قیمت فلزات در نیویورک تثبیت شد و با کمی افزایش مواجه بود. بنابراین ممکن است روند قیمت در اوایل هفته آینده مناسب‏تر باشد. آمار مناسب اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا، رشد بازار سهام و گمانه‏زنی در مورد این که قیمت به اندازه کافی کاهش یافته است از جمله دلایل بهبود قیمت در آمریکا بودند. باید در نظر داشت که انتظارات رشد اقتصادی در آمریکا کمی بهتر از انتظارات رکودی چند هفته قبل است. بنابراین با توجه به انتظارات رشد مناسب در اروپا و رشد بالای کشورهای آسیایی، تصویر کلی اقتصاد برای مصرف فلزات نسبتا مناسب است.
مس
قیمت نقدی مس با ۶/۷‌درصد کاهش به ۷۲۶۰ دلار رسید. موجودی‏های لندن با ۷/۰‌درصد کاهش به ۱۴۱۳۰۰ تن رسید. کاهش قیمت ۳ماهه مس به ۷۲۲۰ دلار، بیشترین کاهش قیمت هفتگی در ۴ ماه گذشته محسوب می‏شود. همچنین در اواسط دوره معاملات قیمت ۳ماهه مس به ۷۱۷۵ دلار هم کاهش یافت.
مهمترین عامل کاهش قیمت اخیر رشد شدید موجودی‏های انبارهای شانگهای است که در هفته گذشته با 17‌درصد افزایش به 99556 تن، بیشترین میزان در 3 سال گذشته رسید. همچنین تولید مس در چین در ماه آوریل با 17‌درصد افزایش به 274000 تن رسید. معامله‏گران در مورد مصرف چین با ابهاماتی مواجه هستند. به نظر می‏رسد که چینی‏ها خرید زیادی انجام داده ولی مصرف را چندان افزایش نداده‏اند. برخی دیگر از معامله‏گران می‏گویند که چندان جای نگرانی نیست، چرا که موجودی‏های جهانی از جمله موجودی‏های لندن، نیویورک و شانگهای مجموعا کمتر از موجودی‏ها در ماه مارس است و افزایش موجودی‏های چین ممکن است فقط انتقال به مکان‏های پرمصرف باشد.
پیش‏بینی موسسه جهانی مس ICSG که مازاد تولید در سال ۲۰۰۸ را ۵۲۰‌هزار تن تخمین می‏زند هم در کاهش قیمت مس موثر بود. مایکل ویلمر رئیس قسمت تحقیقات فلزات CALYON می‏گوید که بازار مس در سال‌جاری و سال آینده با مازاد روبه‌رو است، بنابراین قیمت‏های بالا در سال ۲۰۰۸ مشاهده نخواهد شد. به دلیل وابستگی شدید قیمت مس به خرید چین، نوسانات بالای قیمت در آینده دور از انتظار نیست.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت آلومینیوم با کاهش ۷/۱‌درصدی به ۲۷۸۱ دلار بری هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم در حدود ۸۳۵‌هزار تن تقریبا ثابت بوده است. باید در نظر داشت که چشم‏انداز قیمت آلومینیوم ضعیف‏تر از برخی دیگر فلزات غیرآهنی پیش‏بینی می‌شود. منابع جدید مواد اولیه به مقدار کافی موجود است و ظرفیت ذوب در چین، هند، خاور میانه و روسیه افزایش شدید یافته است. برخلاف برخی دیگر از فلزات، چین صادرکننده آلومینیوم است و در سال‏های آتی صادرات آلومینیوم چین افزایش می‏یابد. مایکل لوئیس از Deutsche Bank رشد تولید چین را بزرگترین ریسک مربوط به قیمت آلومینیوم می‏داند. اما به دلیل هزینه بالای انرژی و تولید، احتمالا قیمت آلومینیوم برای مدت‏ها در سطوح بالا باقی می‏ماند. با وجود ظرفیت بالای ذوب در چین، این کشور نیاز به واردات بوکسیت دارد. دولت چین هم چندان تمایلی به اختصاص دادن منابع کمیاب انرژی به منظور افزایش شدید آلومینیوم صادراتی ندارد.
چین در سال 1998 حدود 10‌درصد و در سال 2006 حدود 25‌درصد آلومینیوم جهان را مصرف کرد. اما برخلاف دیگر مواد اولیه، چین در تهیه آلومینیوم مورد نیاز خود مشکلی نداشته است و طی 10 سال گذشته دوسوم رشد تولید متعلق به چین بوده است. ظرفیت تولید آلومینیوم چین در سال 2006 حدود 12‌میلیون تن بوده که 30‌درصد ظرفیت تولید آلومینیوم در جهان بوده است.
Chalco شرکت آلومینیوم چین که چند سال پیش بازیگر چندان مهمی به حساب نمی‏آمد، اکنون دومین تولید کننده آلومینا در جهان است. در سـال ۲۰۰۷ Chalcoو، ۴/۲ میلیون تن آلومینیوم تولید خواهد کرد که این رشد را با ادغام شرکت‏های کوچک ایجاد کرده است. برخی تحلیل‏گران از این که شرکت‏های چینی ممکن است حاشیه سود کمتری را به بازار تحمیل کنند اظهار نگرانی می‏کنند و کاهش ۷۰‌درصدی قیمت آلومینا در سال گذشته را به افزایش تولید چین نسبت می‏دهند. البته قیمت آلومینا دوباره تا حدی افزایش یافته است.
پیشنهاد خرید 27‌میلیارد دلاری Alcan توسـط Alcoa، نشان می‏دهد که صنعت آلومینیوم در چند سال آینده، حتی با وجود ریسک کاهش قیمت از حاشیه سود خوبی برخوردار خواهد بود.
روی
در هفته گذشته روی از روند منفی فلزات تبعیت کرد و قیمت نقدی روی با 5/9‌درصد کاهش به 3631دلار هر تن رسید. موجودی‏های روی روند کاهشی چند هفته گذشته را ادامه داده و موجودی‏های لندن با 6‌درصد کاهش به 81500 تن رسید. با وجود کاهش قیمت شدید هفته گذشته، اکثر تحلیل‏گران معتقدند که در چند ماه آینده افزایش قیمت و یا حداقل پایدار بودن قیمت‏های کنونی محتمل است. تقاضا در چین برای فولاد بسیار قدرتمند است، بنابراین تقاضا برای روی جهت تولید ورق گالوانیزه نیز مناسب خواهد بود. به نقل از تحلیل‏گر فلزات شرکت GFMS، فعلا قیمت روی رو به بالا خواهد بود و حتی ممکن است مجددا به حدود 4500 دلار برسد. تحلیل‏گران شرکت Calyon هم قیمت روی را در 3ماهه سوم سال میلادی جاری در حدود 4000 دلار تخمین می‏زنند.
صادرات چین به دلیل استفاده از تشویق مالیاتی باقی‏مانده و همچنین قیمت‏های بالای جهانی در اواخر سال میلادی قبل شدت گرفته بود. اما در ماه آوریل سال‌جاری صادرات روی چین کاهش و تقاضای داخلی چین افزایش یافته است. با وجود این، به دلیل افزایش ظرفیت شرکت‏های تولید کننده روی، تا پایان سال احتمالا بازار با مازاد روبرو می‏شود.
بنا بر اظهارات مایکل جنسون از بانک J P Morgan، تولید جهان در سال 2007 حدود10 تا 13‌درصد افزایش می‏یابد و قسمت مهمی از این افزایش تولید (1 تا 3/1‌میلیون تن) نتیجه واردات کنسانتره به چین و تولید شمش در این کشور خواهد بود. بنابراین در پایان سال‌جاری مقدار قابل توجهی شمش برای فروش موجود خواهد بود.
سرب
در هفته گذشته قیمت سرب با 5/3‌درصد کاهش به 1995 دلار برای هر تن رسید و موجودی‏های LME با 9‌درصد افزایش به 49000 تن رسید. براساس آخرین گزارش ILZSG، بازار سرب برای پنجمین سال متوالی با کمبود مواجه است و میزان کمبود در سال‌جاری 50‌هزار تن تخمین زده می‏شود. تقاضای جهانی با 1/4‌درصد افزایش به 26/4‌میلیون تن می‏رسد. رشد مصرف در چین به واسطه گسترش صنعت خودرو 5/12‌درصد افزایش یافته است. مصرف در اروپا 2‌درصد افزایش و در آمریکا 3/1‌درصد کاهش داشته است.
به گزارش انجمن جهانی سرب و روی، در سال ۲۰۰۷ صادرات چین به دلیل کاهش مشوق‏های صادراتی ۲۴‌درصد کاهش می‏یابد.
نیکل
قیمت نقدی نیکل با ۲/۲‌درصد کاهش به ۵۲۳۰۰ دلار برای هر تن کاهش یافت. موجودی‏های لندن هم در سطح ناچیز کمتر از ۵۰۰۰ تن باقی‏مانده‏اند. رشد شدید تولید فولاد در چین، نیاز این کشور به نیکل را شدیدا افزایش داده است. در اروپا انتظار می‏رود که تقاضا برای نیکل کمتر از سطوح بسیار بالای سال ۲۰۰۶ باشد. انجمن جهانی نیکل مصرف این فلز در سال ۲۰۰۷ را ۴۱/۱‌میلیون تن تخمین کرد که ۲۰ هزارتن بیشتر از مصرف۳۹/ ۱‌میلیون تنی سال قبل است. تولید در سال ۲۰۰۷ حدود ۴۸/۱‌میلیون تن و در سال ۲۰۰۶، ۳۶/۱‌میلیون تن گزارش شده است.