تولید فولاد ضدزنگ امسال کاهش می‌یابد

گروه بورس‌فلزات- انجمن بین‌المللی فولاد ضدزنگ گزارش می‌دهد که به دلیل رشد تولید فولاد ضدزنگ در سال ۲۰۰۶ امسال از میزان تولید این محصول بسیار کاسته خواهد شد چون خریداران شدیدا به موجودی بالای خودروی آورده‌اند. میزان تولید فولاد ضدزنگ خام احتمالا امسال به ۳/۲۹میلیون تن برسد که ۱/۵درصد از ۳۵/۲۸میلیون تن تولید شده در سال ۲۰۰۶ بیشتر خواهد بود.

نرخ رشد پیش‌بینی شده بسیار کمتر از ۷/۱۶درصد افزایش سال گذشته است که دلیل آن افزایش مجدد موجودی اسنادها و افزایش‌ تولید پس از سال ۲۰۰۵ است.

نرخ رشد ۱/۵درصدی (تقریبا میانگین نرخ در بلندمدت) نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۶ اکثر کشورها با تولید زیادی مواجه بوده‌اند که موجب افزایش شدید موجودی فولادضدزنگ در مراکز خدماتی و واحد‌های تولیدی شده است.

تولید چین مجددا نیروی محرکه رشد جهانی پس از هند خواهد شد. تولید فولاد ضدزنگ ؟؟ احتمالا امسال با ۸/۱۱درصد افزایش به ۸۵/۱۶میلیون تن برسد که نسبت به ۶/۲۰درصد نرخ رشد سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

تولید در آمریکا و منطقه اروپای غربی/ آفریقا امسال پس از رشد بالا در سال ۲۰۰۶ کاهش خواهد داشت.

افت موجودی‌ها و واردات بیشتر از آسیا موجب خواهد شد که تولید در اروپای غربی و آفریقا امسال با ۷/۲درصد کاهش به ۷/۹میلیون تن تنزل پیدا کند حال آنکه تولید در آمریکا احتمالا با ۴/۳درصد کاهش به ۹/۲میلیون تن برسد. افزایش قیمت نیکل نیز بر روی تقاضای فولاد ضدزنگ تاثیری نخواهد داشت.

شرکت فولادسازی اسار در مصر سرمایه‌گذاری می‌کند

گروه بورس‌فلزات- شرکت بین‌المللی ایسار هند در حال بررسی ساخت یک واحد فولادسازی در مصر است که به ۵۹۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز خواهد داشت.

اخیرا هیاتی از مصر در حال بازدید از هند است تا توافقنامه‌ای بین ایسا و دولت مصر منعقد شد. ایسار که در زمینه‌های مختلفی مانند مخابرات تا ساختمان فعالیت داشته در مناقصه کانال سوئز مصر نیز برنده شده است.

ایسار در نظر دارد سه کارخانه دیگر در خاورمیانه احداث کند که شامل یک سرمایه‌گذاری مشترک برای احداث یک واحد ۵/۱میلیون تنی در ایران است.

این شرکت هندی در نظر دارد یک کارخانه فولادسازی در ایالت مینه‌سوتایی آمریکا را به ارزش ۶۵/۱میلیارد دلار خرید و یک مجتمع فولادسازی احداث نماید.

شرکت‌های هندی به دنبال خرید کارخانه‌‌های فولادسازی و معادنی در جهان است چون تقاضا برای آن در داخل و خصوصا چین بالا رفته است.

شرکت تاتای هند نیز در حال بررسی امکان ساخت یک کارخانه فولادسازی در مصر به ارزش تقریبی ۹۰۰میلیون دلار است.اگر طرح تاتا به مرحله بهره‌برداری برسد این دومین کارخانه‌ای خواهد بود که به صورت سرمایه‌گذاری مشترک در آفریقا احداث خواهد کرد. کارخانه نخست واحد فروکرم در آفریقای جنوبی است که در حال ساخت است.

مصر ده‌سال پیش سالانه دو میلیون تن فولاد وارد می‌کرد ولی در سال ۲۰۰۶ حدود ۹۰۰هزار تن صادرات آن بوده است. کل تولید فولاد مصر در سال ۲۰۰۶ به رقم ۳/۴میلیون تن رسید.