بورس‌های فولادی در راهند

گروه بورس فلزات: علی غفوری- انستیتو استیل آهن و فولاد اعلام کرده که هنوز نمی‌توان قراردادهای سلف فولاد را اجرا کند چون اولا این محصول دارای انواع مختلفی است و نمی‌توان آن را مانند سایر فلزاتی که در بورس دادوستد می‌شود، انبار کرد. بورس‌های کالای نیویورک و بورس لندن (LME) بر روی قراردادهای سلف فولاد کار می‌کنند تا آن را به کار گیرند. دبیر کل انستیتو می‌گوید به هر حال در مرحله‌ای بورس فلزات قراردادهای سلف را آغاز خواهد کرد ولی شرایط آن در مقطع کنونی مهیا نیست.

کسانی که فلزات دیگر را در این بازارها دادوستد می‌کنند به فکر این هستند که با ابتکارات و روش‌هایی فولاد را نیز به جمع اینگونه فلزات درآورند ولی نمی‌دانند که فولاد شبیه دیگر فلزات نیست. بورس کالایی نیویورک NYMEX امیدوار است که در ظرف شش ماه آینده قراردادهای سلف فولاد را آغاز کند، حال آنکه این احتمال وجود دارد که LME آن را در اواخر سال ۲۰۰۷ یا اوایل ۲۰۰۸ به کار گیرد.

کارشناسان معتقدند که فولاد را نمی‌توان به مدت زیاد حفظ یا انبار کرد چون زنگ زده و خراب می‌شود.

اقای یان کریسمس، دبیر کل اسبق انستیتو استیل آ‌هن و فولاد اضافه کرد روش‌های کنونی به کار گرفته شده برای تجارت سایر فلزات برای فولاد نمی‌تواند کاربرد داشته باشد چون دارای هزاران مشخصات متفاوت است.

LME گفته است که عامل فیزیکی تحویل موجب تاخیر انجام قراردادهای سلف فولاد می‌گردد که می‌بایستی جزئیات آن مشخص شود. باید مکانیسمی ایجاد کرد که ریسک نوسانات قیمت با مصرف‌کنندگان نهایی نیز تقسیم شود و آنان اطمینان بیشتری در مورد قیمت پیدا کنند و هنوز اجرای قراردادهای سلف فولاد جای شک و تردید دارد.

فولاد در بورس فلزات چین

در آینده نزدیکی بورس سلف شانگهای قراردادهای دادوستد محصولات فولادی را آغاز خواهد کرد. چین در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف فولاد در جهان محسوب می‌شود که زمینه برای قراردادهای سلف فولاد مهیا می‌سازد.

مقامات فولاد چین می‌گویند بورس فلزات شانگهای دارای تجربه زیادی در زمینه مس، آلومینیوم و روی است که تحقیقات زیادی روی قراردادهای سلف محصولات فولادی انجام داده است و توانسته است دانش زیادی نیز از سیستم تجاری کنونی بازار بورس فولاد بمبئی بیاموزد.

چین باید برای اولین بار قراردادهای سلف میلگرد ساختمانی و مفتول را اجرا کند چون این دو محصول در قراردادهای سلف آتی نسبتا ساده بوده و سپس می‌توان آن را به سایر محصولات فولادی گسترش داد. قراردادهای سلف فولاد باعث خواهد شد که بازار داخلی محصولات فولادی این کشور استحکام بیشتری پیدا کند و به تدریج این کشور به یک بازیگر قوی‌تری در بازار جهانی آهن و فولاد مبدل شود.

انجمن آهن و فولاد چین (CISA) در گذشته مخالف قراردادهای سلف فولاد بود و ادعا می‌کرد که صنعت فولاد چین و بازار آن به بلوغ کامل نرسیده است ونگران این بود که قراردادهای سلف موجب واسطه‌گری و آشفتگی بیشتری در بازار داخلی آن خواهد شد.

در مقطع کنونی قیمت‌های فولاد چین در بازار پیشرو نیستند ولی توسط چندین کارخانه عمده داخلی تعیین می‌شوند. اما سیستم کنونی تعیین قیمت نشان می‌دهد که قیمت‌ها در حال حاضر عقب‌تر از نیروهای عرضه و تقاضای واقعی بازار در حرکت است.

انجمن اخیرا توجه خود را به تجارت سلف فولاد جلب کرده است و دلیل آن این است که در شهرهای مختلف این کشور دادوستد محصولات فولادی به صورت ON-LINE صورت می‌پذیرد و باعث نوسانات قیمتی غیرعادی در قیمت‌های فولاد گردیده و به منافع فولادسازان عده لطمه می‌زند.

قبلا گزارش شده بود که بورس شانگهای سیستمی برای تجارت سلف مفتول ۵/۶میلی‌متر (high-speed) و میلگرد ساختمانی تکمیل کرده است و قرار است از ماه ژوئن امسال آن را به کار گیرد.

یک کارشناس بورس اظهار داشت که دادوستد قرارداد سلف موجب برقراری قیمت‌های واقعی فولاد شده و قیمت‌ها را در بازار داخلی هدایت خواهد نمود.

قرار است بورس فلزات لندن امسال قراردادهای سلف دادوستد فولاد را به اجرا درآورد.

معامله میلگرد در بورس دبی آغاز می‌شود

بورس طلا و کالای دبی (DGCX) در نظر دارد از ۲۷ ژوئن امسال تجارت میلگرد آجدار (rebar) را شروع کند و در حقیقت این اولین قرارداد سلف است که در سطح بازارهای بین‌المللی صورت خواهد پذیرفت. مدت‌ها است که در جهانی نیاز به یک ابزار ریسک صنعت فولاد احساس شده است، هدف از شروع و یا به کارگیری قراردادهای سلف (با مشخصاتی که طبق نیاز صنعت است) طراحی خواهد شد رفع اینگونه نگرانی‌ها را مدنظر قرار داده است.

این قرارداد بر اساس میلگرد آجدار BS۴۴۴۴۹ خواهد بود که بورس فوق اعلام کرده است، ۳میلیون تن آن سالانه در بازار امارات متحده عربی تجارت و مصرف می‌شود.

DGCX توضیح بیشتر در خصوص این قرارداد ارائه نداده است اما مقامات رسمی قبلا اعلام کرده بودند که نحوه تجارت قراردادهای ۱۰تنی با تسویه ماهیانه بین ۲ و ۱۲ماه جلوتر خواهد بود. فولاد به انبارهای مورد تایید بورس تحویل داده خواهد شد.

خاورمیانه یکی از بازارهای فولاد در جهان است که سریع‌ترین رشد را دارد به طوری که مصرف آن بیش از ۵۰میلیون تن در سال است.