گروه بورس‌فلزات- قیمت انواع فلز مس در مبادلات یک ماه اخیر کاهش یافت.
به گزارش دنیای اقتصاد، قیمت مس کاتد در مبادلات پنجم اردیبهشت ماه کیلویی۷۴هزار و ۱۴۰ریال بود.
در تاریخ دوازدهم اردیبهشت ماه مس کاتد در بورس‌فلزات تهران عرضه نشد به همین دلیل قیمت آن را در این گزارش همان 74هزار و 140ریال حساب کردیم.

اما در مبادلات شانزدهم اردیبهشت ماه نرخ مس کاتد یک‌هزار و ۵۴ریال در هر کیلو افزایش یافت و به نرخ ۷۵هزار و ۱۹۴ریال رسید.
قیمت مس کاتد مبنا قیمت انواع مس است چرا که به نوعی محصول اولیه برای تولید انواع مس به شمار می‌رود به همین دلیل با رشد یا کاهش مس کاتد نرخ سایر محصولات مس هم تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند.
چنانچه که نرخ مس مفتول و مفتول ۸میلیمتری هم در مبادلات روز نهم اردیبهشت ماه در مبادلات بورس‌فلزات تهران ۷۵هزار و ۲۴۸ریال بود که در مبادلات دوازدهم اردیبهشت ماه هم با حفظ تقریبا این قیمت یعنی ۷۵هزار و ۷۷۳ریال در مبادلات شانزدهم اردیبهشت ماه به ۷هزار و ۸۵۱ریال رسید که بدین ترتیب نشان‌دهنده رشد یک‌هزار و ۹۶۸ریالی این محصول بود.
مس کاتد در مبادلات 19اردیبهشت ماه غیبت خورد اما در مبادلات بیست‌وسوم اردیبهشت ماه معادل 77هزار و 361ریال شد. مس مفتول 8میلیمتری هم در مبادلات 19اردیبهشت ماه 79هزار و 60ریال قیمت خورد و در مبادلات 23اردیبهشت ماه معادل 77هزار و 510ریال شد.
براساس این گزارش طی مبادلات یک ماه گذشته مس کاتد هفته‌ای یکبار در بورس‌فلزات تهران عرضه شد و به همین دلیل نوسان قیمت‌های جهانی با اندکی تاخیر بر روی این فلز تاثیرگذار بود.
با افت قیمت مس در بازارهای جهانی نرخ مس کاتد در مبادلات سی‌ام اردیبهشت ماه با افت کیلویی 4هزار و 115ریالی مواجه شد و نرخ آن معال 71هزار و 757ریال شد.
افت نرخ مس کاتد در بازارهای جهانی کاهش نرخ مس مفتول و مفتول ۸میلیمتری را به دنبال داشت به طوری نرخ مس مفتول در مبادلات سی‌ام اردیبهشت ماه با افت سه‌هزار و ۴۹۹ریالی نسبت به مبادلات ۲۶اردیبهشت ماه ۷۲هزار و ۲۲۹ریال شد.
مس مفتول 8میلیمتری با افت سه‌هزار و 501ریالی در مبادلات سی‌ام اردیبهشت نسبت به 26اردیبهشت، با نرخ 72هزار و 379ریال مورد مبادله قرار گرفت.
براساس این گزارش مس کاتد در دوم خرداد ماه باز هم در بورس‌فلزات تهران عرضه نشد اما مس مفتول با نرخ ۷۲هزار و ۳۳۷ریال مبادله شد و مفتول ۸میلیمتری هم با قیمت هر تن ۷۲هزار و ۴۸۶ریال مورد مبادله قرار گرفت.
در آخرین مبادلاتی هم که در بورس‌فلزات تهران در تاریخ چهارشنبه ششم خرداد ماه انجام شد نرخ مس کاتد با توجه به افت قیمت این فلز در بازارهای جهانی معادل هر کیلو 69هزارو 118ریال شد.
مس مفتول و مفتول ۸میلیمتری هم با تاثیرپذیری از این افت قیمت هر یک با نرخ ۷۰هزار و ۹۰ریال، ۷۰هزار و ۲۴۰ریال مبادله شد.
این گزارش حاکی است، تنها دو شرکت ملی صنایع مس ایران و دنیای‌مس محصولات خود را در رینگ مبادلاتی بورس‌فلزات تهران عرضه می‌کنند که عمده عرضه هم از سوی شرکت‌ ملی مس ایران است و قیمت‌گذاری آن در بورس‌فلزات تهران بر پایه قیمت‌های بورس‌فلزات لندن به علاوه پرمیوم (هزینه‌هایی که بابت حمل و گمرک و مالیات محاسبه می‌شود)، است.
همچنین مس باهنر از بزرگ‌ترین خریداران مس در بورس‌فلزات تهران به شمار می‌آید در واقع این شرکت که تولیدکننده محصولات نیمه نهایی مس است بزرگ‌ترین خریدار شرکت‌ ملی صنایع مس ایران است.
بنابراین گزارش، مس اسلب هم در مبادلات بورس‌فلزات تهران در 5 اردیبهشت‌ماه معادل 77هزار و 153ریال بود. در مبادلات دوازدهم اردیبهشت‌ماه معادل 75هزار و 883ریال شد و در آخرین مبادلات در تاریخ 26 اردیبهشت‌ با نرخ 75هزار و 728ریال مورد مبادله قرار گرفت.
بیلت ۲۵۰ هم که از دیگر محصولاتی است که در بورس‌فلزات تهران در گروه مس عرضه می‌شود طی یک ماه اخیر مورد مبادله قرار نگرفت.
این گزارش حاکی است، طی مبادلات یک ماه اخیر در بورس‌فلزات لندن هم روند قیمت مس نزولی بود که البته در مبادلات روز چهارشنبه سی‌ام مه مطابق با ششم خردادماه سال‌جاری این روند نزولی پایان یافته و قیمت‌ها در این رینگ افزایش یافت.
البته با ادامه این روند در مبادلات روز سی‌ویکم مه مطابق با هفتم خردادماه نرخ مس در رینگ مبادلاتی لندن باز هم افزایش یافت به همین دلیل احتمال آن می‌رود که قیمت مس بورس‌فلزات تهران افزایش یابد.
این گزارش حاکی است، کارشناسان دلیل کاهش قیمت مس در هفته اول اردیبهشت‌ماه پس از 7 هفته صعود را تردید در خرید این محصول از سوی چین در بازارهای جهانی دانستند چرا که چین به تنهایی 20درصد مصرف کل جهان را به خود اختصاص داده است و حضور این کشور در بازارهای جهانی بسیار بر قیمت مس تاثیرگذار است. 12درصد مس جهان مربوط به آمریکا و اروپا 20درصد و آسیا هم 50درصد مصرف مس جهان را به خود اختصاص داده است.
میانگین نرخ مس در مبادلات هفته اول اردیبهشت ماه معادل ۷هزار و ۷۴۵دلار بود که نسبت به هفته قبل ۷/۳کاهش یافته بود و میانگین موجودی این فلز در انبار‌های بورس‌فلزات لندن معادل ۱۵۹هزار و یک‌صد تن بود.
البته رشد تولید مس در کشور شیلی که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس جهان هم به شمار می‌رود از دیگر دلایل افت قیمت مس در هفته اول اردیبهشت ماه بود.
در اواسط اردیبهشت‌ماه قیمت مس در بازار‌های جهانی افزایش یافت و میانگین نرخ این محصول به ۸هزار و ۲۲۵دلار در هر تن رسید و به تبع آن موجودی مس در انبار‌های بورس‌فلزات لندن نسبت به هفته قبل ۲/۵درصد کاهش یافت و به ۱۵۰هزار و ۹۰۰تن رسید.
از عمده دلایل رشد مجدد مس در اواسط اردیبهشت‌ماه در بازار‌های جهانی انتشار آمار‌های مناسب اقتصادی مربوط به تولید در ایالات‌متحده بود که باعث خوشبینی معامله‌گران این محصول در بورس‌فلزات لندن شد. چرا که کشور آمریکا بعد از چین دومین مصرف‌کننده بزرگ جهان است. البته اعتصابات کارگری در معادن مس در پرو هم از عوامل تاثیرگذار بر رشد قیمت مس در این هفته بود.
براساس این گزارش، کاهش قیمت مس در مبادلات هفته منتهی به بیست و دوم اردیبهشت‌ماه در بازارهای جهانی این ترس را در دل معامله‌گران بازار ایجاد کرد که افت قیمت این محصول در بازارهای جهانی ادامه پیدا خواهد کرد.
با وجود آنکه در هفته منتهی به بیست و دوم اردیبهشت‌ماه انبارهای بورس‌فلزات لندن حدود 7/5درصد کاهش نسبت به هفته گذشته داشتند اما موجودی مس در بورس شانگ‌های پر شده بود و خرید مس از سوی کشور چین به همین مناسبت کاهش یافت و همین موضوع باعث شد تا قیمت مس در بورس فلزات لندن کاهش یابد تا حدی که تحلیل‌گران تکنیکی کورمز بانک کاهش قیمت را تا سطح 7هزار155 دلار هم بعید نمی‌دانستند.
این گزارش می‌افزاید: پیش‌بینی تحلیل‌گران بازار از افت قیمت مس تا حد ۷هزار و ۱۵۵دلار تا حدی تعبیر شد چرا که میانگین قیمت مس در هفته منتهی به ۲۹اردیبهشت ماه معادل ۷هزار و ۲۶۰دلار در هر تن شد که نشان دهنده افت ۶/۷درصدی قیمت مس در مبادلات آن هفته بود.
همچنین موجودی این فلز نیز در انبارهای بورس فلزات لندن با افت 7/0درصدی به 141هزار و 300تن رسید.
کارشناسان مهم‌ترین عامل کاهش قیمت مس تا سطح ۷هزار و ۲۰۰دلار را پر شدن موجودی انبارهای بورس شانگهای چین و همچنین رشد تولید ۱۷درصدی مس در چین را طی ماه آوریل دانستند.
البته پیش‌بینی موسسه جهانی مس ICSG که مازاد تولید را در سال 2008 معادل 52هزار تن تخمین زد در افت قیمت مس بی‌تاثیر نبود. اما آنچه که مهم است حضور کشور چین در بازارهای جهانی است که سبب نوسان قیمت این محصول می‌شود.
اما در مبادلات این هفته در بازارهای جهانی قیمت مس از ابتدای هفته با افزایش قیمت روبه‌رو بود و افت هفته‌های قبل خود را جبران کرد به طوری که رشد قیمت این محصول در دو روز متوالی این نوید را می‌دهد که قیمت‌ها تا پایان هفته جاری افزایش یابد.
برخلاف عرضه مس در بورس فلزات تهران که تنها از سوی دو شرکت تولیدکننده صورت می‌گیرد در بورس فلزات لندن عرضه مس با 77 برند یا نام تجاری از سوی 24 کشور عرضه می‌شود که چین با 22برند یا نام تجاری بیشترین سهم عرضه را در بورس فلزات لندن از آن خود کرده است.