معدن و توسعه- فولادسازان آسیای جنوب‌شرقی باید از چشم‌انداز مطلوب صنعت فولاد جهانی بهره‌مند شوند، اما آنان با دو مانع بزرگ مواجه هستند: یکی رقابت شدید در سطح جهانی خصوصا از جانب چین و دیگری مشکلات دستیابی به مواد اولیه چون خاک یا وسعت کشورها نسبتا کوچک است. به گزارش متال بولتن، علاوه بر این، این منطقه شدیدا از نظر دستیابی به قراضه، بیلت و اسلب وابسته به تولیدکنندگان آسیای شمال‌شرقی، اروپا و آمریکا است. فولادسازان منطقه‌ای می‌توانند با بهبود تکنولوژی و افزایش بهره‌وری کار این مشکلات را جبران کرده یا پاسخگو باشند. اما مساله دستیابی اندک به مواد اولیه خصوصا قراضه را می‌توان با ایجاد یک اتحاد با شرکت‌های خارج از منطقه یا سرمایه‌گذاری در تجهیزات بالادستی آنان حل و فصل کرد.

مالزی

از آنجایی که دولت در نظر دارد سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی را توسعه دهد نیاز مالزی به فولاد افزایش خواهد داشت. مصرف داخلی فولاد طبق پیش‌بینی امسال ۱۰درصد و در سال ۲۰۰۸ در مقایسه با سال ۲۰۰۶ حدود ۸‌درصد تغییر یا افزایش پیدا خواهد کرد. در سال ۲۰۰۵ مصرف فولاد کشور به ۱۲/۷‌میلیون تن رسیده و تقاضا برای آن در سال ۲۰۰۶ به ۶۹/۷‌میلیون تن رسید.

طبق برنامه توسعه اقتصادی دولت (برنامه نهم عمرانی) این کشور بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ حدود ۸/۱۲میلیارد دلار صرف احداث پل، جاده، آب و سیستم‌های فاضلاب خواهد کرد. این رقم ۳۱‌درصد رشد نسبت به پیش‌بینی قبلی هزینه‌ها را نشان می‌دهد. به‌طور کل تقاضا برای محصولات طویل در مالزی به‌دلیل احداث مجتمع‌ها یا پروژه‌های بزرگ تفریحی در سنگاپور و توسعه امور زیربنایی در منطقه آسه‌آن شدیدا افزایش خواهد داشت. میزان GDP تولیدی در کشور احتمالا امسال ۳/۷‌درصد رشد داشته باشد.

بزرگ‌ترین فولادساز در آسیای جنوب‌شرقی وابسته به شرکت مالزیایی لاین گروپ است که در سال ۲۰۰۶ حدودا ۴/۳‌میلیون تن فولاد تولید کرده است. از دیگر شرکت‌های عمده در بخش فولاد می‌توان به Amsteel و Megasteel در مالزی اشاره کرد. کارخانه مگا استیل اولین تولیدکننده کلاف گرم در مالزی به حساب می‌آید.

مگا استیل که از تکنولوژی تولید تسمه فشرده (CSP) اس‌ام‌اس دماگ استفاه می‌کند در نظر دارد ظرفیتش را از ۵/۲‌میلیون تن در سال به ۳‌میلیون تن برساند. کارخانه دیگر مگا استیل واقع در Banting نیز امسال تولید کلاف سرد خود را آغاز کرده است. این کارخانه دارای ۷/۰‌میلیون تن در سال ظرفیت است که می‌خواهد آن را تا ۴۵/۱‌میلیون تن در سال افزایش دهد.

در سه ماه چهارم امسال یک کارخانه احیای مستقیم با ظرفیت ۵۴/۱‌میلیون تن در سال در سایت Banting راه‌اندازی خواهد شد. چون سایت کارخانه اجازه نمی‌دهد یک مدول احیای مستقیم در نزدیکی واحد ذوب‌آهن ایجاد شود بنابراین DRI توسط پاتیل‌های ۶۰تنی به کوره‌های قوسی حمل خواهد شد که درجه حرارت آن حداقل ۶۵۰ درجه سانتیگراد خواهد بود. دو ماشین HBI نیز توسط شرکت Koppern به عنوان تجهیزات انتخابی HBI به شرکت مگااستیل عرضه خواهد شد.

لاین گروپ برای تامین مواد اولیه خود ۱/۹‌درصد از سهام یک شرکت سنگ‌آهن استرالیایی به نام پولاریس (polaris) را در ماه ژانویه به مبلغ ۱/۳‌میلیون دلار خریده است. پولاریس به اکتشافات خود در استرالیای غربی ادامه خواهد داد. این پروژه‌های اکتشافی به پولاریس این امکان را خواهد داد که به شبکه تدارکات فعالیت‌های تجاری و نیز دانش صنعت فولاد دسترسی پیدا کند. شرکت دیگر مالزیایی که در حال توسعه است شرکت فولاد Mycorn است که کلاف نورد سرد تولید می‌کند. این شرکت در حال افزایش دامنه تولیداتش بوده و ظرفیت خود را با ۸۰هزار تن افزایش به ۲۶۰‌هزار تن خواهد رساند. میزان سرمایه‌گذاری لازم برای این طرح توسعه ۳۵‌میلیون دلار در کارخانه شاه عالم در شبه جزیره مالزی بوده و قرار است تا پایان امسال راه‌اندازی شود. این طرح توسعه شامل تجهیزات اسیدشویی، کوره‌های خنک‌کننده و کششی است. بیشترین تولید این کارخانه یعنی ۷۵‌هزار تن در سال آن به شرکت ورق گالوانیزه PMP که وابسته به Mycron است عرضه خواهد شد. ۲۰‌درصد سهام PMP به Mycron و ۸۰‌درصد آن متعلق به کارخانه Kuching (تولیدکننده پروفیل ساختمان‌ها) است. شرکت Mycron دو توافقنامه خدمات فنی با فولاد JFE ژاپن در سال گذشته امضا کرده که قرار است کک‌های فنی در خصوص تولید کلاف نورد سرد نازک را از ژاپنی‌ها بگیرد. این پروژه توان تولید محصولات ورق جهت مصرف در خودروسازی‌ها و صنایع لوازم برقی را میسر خواهد ساخت. به‌تدریج به تولید کلاف سرد مالزی امسال افزوده شده و با ۴۱۰‌هزار تن افزایش به ۱۲/۲‌میلیون تن در سال خواهد رسید. این افزایش ظرفیت شامل شرکت فولاد Mycron به میزان ۸۰‌هزار تن، Ornasteel ۱۸۰‌هزار تن به تولید ۴۰۰‌هزار تنی کنونی آن و Yung Kong که با ظرفیت ۱۵۰‌هزار تن در سال آغاز به کار خواهد کرد.

مالزی سالیانه ۲/۱‌میلیون تن ورق سرد مصرف می‌کند که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های آن واحدهای گالوانیزه لوله‌سازی‌ها، مراکز خدماتی و تولیدکننده‌های ورق قلع‌اندود هستند.

اندونزی

سال گذشته‌ اندونزی حدودا ۸/۳‌میلیون تن فولادخام تولید کرده که نسبت به سال قبل آن اندکی بیشتر است، اما بزرگ‌ترین فولادساز کشور شرکت دولتی فولاد کراکاتو (Krakatau) است که زیر ظرفیت ۳‌میلیون تنی خود یعنی حدود ۷/۱‌میلیون تن بهره‌برداری می‌شود.

شرکت فولاد کراکاتو در ماه ژانویه امسال یک توافقنامه برداشت با شرکت معدنی indo استرالیا امضا کرد. طبق این قرارداد شرکت کراکاتو سالیانه یکصد‌هزار تن چدن به مدت ۱۵ سال از سال ۲۰۱۰ از استرالیا خریداری خواهد کرد. این معدن دارای ۶/۳۳‌میلیون تن ذخیره سنگ است که می‌تواند تا ۱۵ سال سالیانه ۳۰۰‌هزار تن تغذیه چدن آن را تامین کند. ضمنا اندونزی در حال مطالعات امکان‌سنجی احداث یک کارخانه فولادسازی در جنوب کشور است که در ظرف دو سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

فیلیپین

شرکت فولاد فیلیپینی که یک شرکت دولتی است در نظر دارد در سال جدید به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق در این کشور ۶۶۰‌هزار تن ورق صادر کند. قرار است ۳۶۰‌هزار تن کلاف سرد و گرم به برزیل، کره، تایلند، اندونزی و هند صادر کند و باقی‌مانده آن را یعنی ۳۰۰‌هزار تن در بازار داخلی مصرف شود. شرکت GPSI متعلق به شرکت بین‌المللی گلوبال است که سال گذشته حدود ۱۶۵‌میلیون دلار از صادرات، درآمد داشته که معادل ۲۹۳‌هزار و ۵۵۲ تن است. حدود ۳۰۰‌هزار تن آن در بازارهای داخلی مصرف شده است. امسال خط تولید ورق قلع‌اندود آن راه‌اندازی خواهد شد.