آلومینیوم باید ارزان شود

گروه بورس فلزات‌ـ امروز در بورس فلزات تهران مس، تیرآهن، میلگرد و احتمالا آلومینیوم عرضه می‌شود. ذوب‌آهن اصفهان قرار است محصولات خود را نظیر میلگرد و تیرآهن در این بازار رسمی عرضه کند و ایرالکو هم احتمالا محصول خود را در این بورس عرضه خواهد کرد. اما مس نیز از جمله محصولاتی خواهد بود که در بورس فلزات عرضه خواهد شد.

در چنین شرایطی تحلیل از وضعیت موجود و پیش‌بینی بازار این فلزات موضوع امروز ستون تحلیل بازار روزنامه دنیای اقتصاد است.

مس

مس چند روزی است ارزان شده. مشتریان مس در بورس فلزات تهران هم این روزها با احتیاط دست به خرید می‌زنند و به امید افت بیشتر قیمت‌ها از حجم معاملات خود می‌کاهند.

پیش‌بینی آنها در روز چهارشنبه گذشته این بود که قیمت مس کاهش خواهد یافت و به همین دلیل در آن روز آنچه مورد معامله قرار گرفت بسیار اندک بود و از مرز ۳۲۰تن فراتر نرفت. روز جمعه پیش‌بینی آنها در مورد قیمت مس درست از آب درآمد زیرا نرخ این فلز سرخ در LME پایین آمد و به تنی ۷هزار و ۴۱۰دلار رسید.

با این حساب در مقایسه با قیمت فوق قیمت مس کاتد در تهران معادل کیلویی ۳۰۷تومان و نرخ مس مفتول کیلویی ۱۴۰تومان باید ارزان شود.

به نظر می‌رسد کاهش قیمت مس در شرایطی رخ داده که همه چیز در بازار عرضه و تقاضا برای رشد قیمت‌های مس آماده بوده و تنها یک عامل قوی باعث افت قیمت‌ها در بازار جهانی مس شده است. قیمت نفت که پیش از این به ۸۷دلار هم رسیده بود این روزها کاهش یافته و به ۶۳دلار رسیده و از آنجا که قیمت فلزات رنگی ارتباط تنگاتنگ با نرخ نفت در دنیا دارد بنابراین می‌توان گفت: افت قیمت نفت، بازار مس را از بحران قیمت نجات داده است.

با این حال تقاضا در بازار مس هنوز زیاد است و بازار با کاهش عرضه روبه‌رو است و می‌توان گفت قیمت‌های پایین مس موقتی است.

صاحبنظران می‌گویند مس باید به تنی ۸هزار و ۵۰۰دلار برسد و بعد متعادل شود این به آن معنا است که مس تنی ۱۱۰۰دلار برای افزایش قیمت جا دارد.

به هر حال امروز در بورس فلزات تهران باید منتظر ماند و دید که آیا حجم معاملات مشتریان مس در این بازار بالا می‌رود و قیمت این فلز سرخ تکان می‌خورد یا خیر؟

از سوی دیگر باید به این واقعیت هم اشاره کرد که در بین فلزات رنگی، مس تنها فلزی است که نرخ آن در داخل تقریبا با نرخ‌های LME برابری می‌کند.

آلومینیوم

آلومینیوم روز جمعه در بورس فلزات لندن خیلی ارزان شد و به تنی ۲هزار و ۳۸۵ دلار رسید.

معادل این نرخ به ریال چیزی حدود ۲هزار و ۱۹۳ تومان در هر کیلو است. اما واقعیت این است که آلومینیوم در بورس فلزات تهران در مقایسه با بورس فلزات لندن تنی ۵۲۰ دلار یا کیلویی ۴۷۸ تومان نسبت به آخرین قیمت کشف شده در بورس فلزات تهران گران‌تر است.دست‌اندرکاران این بازار می‌گویند، تولیدکنندگان آلومینیوم داخلی برای بالا نگهداشتن قیمت این فلز تلاش می‌کنند و از سوی دیگر مشتریان بازار هم از این بازارسازی استقبال نمی‌کنند.

تولیدکنندگان آلومینیوم باید قیمت‌ها را کاهش دهند تا عرضه و تقاضا در بازار داخلی متعادل شود. آخرین معامله ایرالکو در بورس فلزات تهران مربوط به پانزدهم شهریور بوده است.

تیرآهن و میلگرد

اگر امروز تیرآهن و میلگرد توسط ذوب‌آهن اصفهان در بورس فلزات تهران عرضه شود به نظر می‌رسد خریداران و فروشندگان در بورس فلزات تمایل به قیمت‌های قبلی داشته باشند و این قیمت‌ها زیاد نوسان نداشته باشد. این محصولات ظرف چند روز اخیر اگرچه کیلویی ۱۰ تا ۱۵ تومان گران شده ولی میانگین قیمت تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ حدود ۸۲۵ تومان است. این نرخ به طور استثنا در مورد تیرآهن شماره ۲۰ به کیلویی ۹۰۰ تومان می‌رسد.

متوسط نرخ تیرآهن در ایران که تا چند ماه پیش ارزان‌تر از بازار جهانی بود امروز حدود ۵درصد از قیمت‌های دنیا بالاتر رفته و واردات را تا حدودی با صرفه کرده است.