مس نوسان قیمت پیدا می‌کند

زهرا مسافر

گروه بورس فلزات - پیش‌بینی می‌شود با توقف عرضه مس مفتول از سوی شرکت ملی مس ایران، قیمت مس در بازار با نوسان روبه‌رو شود. مدیرعامل شرکت کارگزاری مس باهنر در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: شرکت ملی مس قرار است که تعمیرات خود را آغاز کند و تمام تلاش دست‌اندرکاران برای ممانعت از ایجاد تنش در بازار است.

فرزاد هیبتی افزود: قرار شده است با توقف تولید از سوی شرکت ملی مس ایران به علت تعمیرات ، مابقی شرکت‌های موجود تولیدکننده مفتول تحت نظارت شرکت ملی مس تولید و در بورس فلزات عرضه کنند.

وی در‌خصوص اینکه در صورت توقف عرضه مس مفتول از سوی شرکت ملی مس، قیمت این فلز در بازار افزایش نخواهد یافت، تصریح کرد: این نوسان و یا افزایش قیمت بستگی به فعالیت شرکت‌های تولیدکننده مفتول دارد، اما به‌هرحال نوسان قیمت مس پیش‌بینی می‌شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری مس باهنر خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شرکت ملی مس ایران اعلام کرده که نمایندگان آن به تولید شرکت‌های تولیدکننده مفتول مس و عرضه آن در بورس فلزات نظارت کنند تا هیچ‌گونه مشکلی در زمینه عرضه و قیمت این محصول رخ ندهد.

وی از عرضه یک هزار و ۵۰۰ تن مس مفتول در بورس فلزات در روز یکشنبه گذشته خبر داد.

هیبتی در‌خصوص پیش‌بینی قیمت مس طی ماه‌های آتی گفت: قیمت مس به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست زیرا نوسان قیمت به قدری در بازار زیاد است که نمی‌توان به طور کامل آن را پیش‌بینی کرد.

وی با اشاره به اینکه عوامل زیادی در نوسان قیمت مس موثر است افزود: انرژی ازجمله عوامل بسیار موثر بر قیمت مس در بازار است به‌گونه‌ای که به محض اینکه بازار احساس کند قیمت انرژی رو به افزایش است این امر بر روی نوسان قیمت مس، تاثیر مستقیم دارد.

به گفته وی، نوسان قیمت انرژی در جهان، به علت اهمیت آن با کمی تاخیر روی فلزاتی که به نوعی با سوخت در ارتباط بوده و در قیمت تمام‌کننده دخیل باشد، تاثیر می‌گذارد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری مس باهنر تصریح کرد: سال گذشته در مجموع ۱۶۱هزار و ۵۰۰ تن مفتول مس در بورس فلزات عرضه و معامله شد.

وی در خصوص عرضه مس مفتول در سال جاری در بورس فلزات خاطر نشان کرد: در این خصوص اطلاعی در دست ندارم.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد به دلیل انجام تعمیرات اساسی واحد ریخته‌گری مجتمع مس سرچشمه خط تولید مفتول ۸ میلیمتری این مجتمع از اواسط تیرماه موقتا تعطیل خواهد شد.

تعمیرات اساسی کوره آسارکو کارخانه پالایشگاه و ریخته‌گری‌های مجتمع مس سرچشمه در دهه دوم تیر ماه آغاز و طی ۳۵ روز به اتمام خواهد رسید.

در این مدت شرکت ملی صنایع مس ایران در جهت تامین نیاز بازار داخلی مس کاتد در اختیار تولید کنندگان مفتول در کشور قرار داده تحت نظارت کنترل کیفی شرکت مس مفتول تولید و با شرایط اعتباری سه ماهه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد داد.