بورس دبی قراردادهای سلف را به تاخیر انداخت

معدن و توسعه: بورس کالا و طلای دبی (DGCX) انجام قراردادهای آتی میلگرد ساختمانی خود را به بعد از تابستان موکول کرد تا دست‌اندرکاران بالقوه این بازار بتوانند با نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا شوند. قبلا قرار بود که این برنامه در ۲۷ ژوئن صورت پذیرد.

اگرچه DGCX برای اجرای این‌گونه قراردادها اعلام آمادگی کرده بود ولی درخواست‌های فراوانی از طرف اعضا شد که این کار را به تاخیر بیندازد تا تمامی دست‌اندرکاران این بازار بتوانند با نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا شوند. قبلا قرار بود که این برنامه در ۲۷ ژوئن صورت پذیرد.

اگرچه DGCX برای اجرای این‌گونه قراردادها اعلام آمادگی کرده بود ولی درخواست‌های فراوانی از طرف اعضا شد که این کار را به تاخیر بیندازد تا تمامی دست‌اندرکاران این بازار بتوانند فعالانه در آن شرکت کنند. فقط هفته گذشته جزئیات این‌گونه قرارداد برای مشارکین فعال توضیح داده شد و انتظار می‌رود که تجارت این قراردادها روی سکوی الکترونیکی آن انجام شود. این سکو به‌زودی توسط سهامدار شرکت DGCX یعنی بازار بورس چند کالایی هند عرضه خواهد شد.

در حقیقت این اقلام برخلاف نظرات اعضا بازار بورس طلا و کالای دبی صورت پذیرفت چون اعضا معتقدند برای اشراف و مدیریت کار نیاز به زمان است تا بتوان این‌گونه قراردادها را آغاز کرد. قرار بود که طبق برنامه قبلی این قرارداد در ۲۷ ژوئن به اجرا درآید که در این حالت DGCX اولین بار بورس می‌بود که این‌گونه قراردادها را در سطح بین‌المللی اجرا می‌کرد که قبلا توسط LME و NYMEX نیویورک مطرح شده بود.

اما انتظار می‌رفت که LME طرح‌های خود در خصوص دو قرارداد سلف بیلت فولاد را اعلام کند. به‌هرحال وضعیت DGCX هنوز جای شک و تردید دارد. این تصمیم‌گیری DGCX مبنی بر تاخیر اجرای قرارداد مورد استقبال تجارت‌خانه Stemcor واقع در لندن قرار گرفت.

به هرحال بعضی‌ها از این تاخیر خوشحال و بعضی‌ها نگران آن هستند.

خوشحالی از اینکه تعداد و حجم بیشتری شرکت‌ می‌کنند و کالا را می‌توان پس از آشنایی دست‌اندرکاران دادوستد کرد و نگرانی از اینکه باید هر چه زودتر این قراردادها به‌کار گرفته شوند.