گروه بورس و فلزات- قیمت‌های سنگ آهن تا سال ۲۰۱۱ همچنان افزایش پیدا خواهد کرد چون به تدریج واحدهای جدید فولادسازی به مرحله بهره‌برداری خواهند رسید. اما مشخص نیست که تا آن زمان امکانات حمل‌ونقل زمینی یا جاده‌ای و امور زیربنایی مانند بنادر کافی برای حمل سنگ برزیل و استرالیا به بازار وجود داشته باشد.

قیمت‌های نقدی سنگ‌آهن نرمه در ظرف دو ماه گذشته ۱۰دلار در هر تن افزایش یافته و به ۱۰۵دلار در هر تن به چین صادر شده است. حال آنکه قیمت صادراتی برزیل و استرالیا به چین به ترتیب برای همین کالا ۹۵ و ۷۰دلار در هر تن است.

اما با توجه به اینکه همواره فروش هند به چین به صورت نقد نشان‌دهنده این موضوع است که عرضه این محصول بسیار اندک بوده و منابع سنتی یا قدیمی قادر به پاسخگویی به نیازها نیستند. به دلیل مشکلات تدارکات از میزان صادرات سنگ را برزیل و استرالیا نسبت به سال ۲۰۰۶ اندکی کاسته شده است. در نتیجه هند صادراتش را به چین درسه ماهه اول سال به ۹میلیون تن رسانیده است. اما تا سال ۲۰۰۹ از میزان صادرات هند به چین کاسته خواهد شد چون برزیل و استرالیا صادرات خود را به چین افزایش خواهند داد و علاوه بر این قیمت سنگ‌آهن هند معمولا گران‌تر است. با وجود افزایش هزینه حمل‌ونقل سنگ‌آهن طی دو ماه گذشته به ۵۰دلار در هر تن هنوز توان رقابتی سنگ برزیل نسبت استرالیا در چین بالاتر است چون کیفیت آن بالاتر است.