معدن و توسعه- قیمت‌های داخلی فولاد چین در هفته گذشته به دلیل افزایش موجودی انبارها کاهش داشته است.

با اعمال مالیات ۱۰ـ۵‌درصدی بر صادرات فولاد که در این هفته در این کشور اجرا شد، اکثر کارخانه‌های فولادسازی این کشور صادراتی نداشته و آن را به بازار داخلی فروختند و برای جلوگیری از افزایش موجودی‌ها همواره قیمت‌های تحویل در محل کارخانه خود را کاهش می‌دادند. اما خریداران پایین‌دستی همچنان محتاطانه در بازار عمل می‌کردند چون نمی‌دانستند با کارخانه‌ها مستقیما وارد دادوستد شوند و یا اینکه آن را از تجار یا واسطه‌ها خریداری کنند و به این امید بوده و هستند که شاید قیمت‌ها در هفته‌های آتی کاهش بیشتری پیدا کنند.

تجار نیز تمایلی به خرید نداشتند چون فعالیت‌های دادوستد در بازار به حالت راکد درآمده و خریداران محتاطانه در بازار عمل می‌کردند.

چینی‌ها می‌گویند خریداران تمایلی به خرید زیاد ندارند چون قیمت‌ها ممکن است کاهش بیشتری پیدا کرده و محصولات بیشتری در آینده نزدیک از بازارهای صادراتی به‌داخل منحرف شود.

تا زمانی‌که قیمت‌های جهانی افزایش زیادی پیدا نکند (که زمینه را برای صادرات چین مهیا سازد) قیمت‌های داخلی این کشور همچنان کاهش خواهند داشت و برای این اتفاق نیز به چندین هفته زمان نیاز است.

قیمت میلگرد ساختمانی ۱۲ میلیمتری در هفته گذشته ۸‌دلار افزایش یافته و در شرق چین به ۳۵۰۰ـ۲۳۰۰ یوان در هر تن رسیده است ولی در جنوب آن ۳۰ یوان در هر تن تنزل پیدا کرده و به ۳۷۵۰ـ۳۷۲۰ یوان رسیده است. قیمت مفتول توری ۵/۶‌میلیمتری ۱۰ یوان در هر تن بالا رفته و به ۳۶۱۰ـ۳۶۰۰ یوان در هر تن در شرق چین رسیده و در جنوب با ۱۴۰ـ۷۰ یوان کاهش در هر تن به ۳۷۸۰ـ۳۶۴۰ یوان تنزل پیدا کرده است.

ضمنا در جنوب چین قیمت کلاف نورد گرم ۳‌میلیمتری ۸۰ یوان در هر تن در هفته گذشته کاهش پیدا کرده و به ۴۶۰۰ـ۴۵۰۰ یوان رسیده است و کلاف نورد سرد یک‌میلیمتری نیز با ۱۰۰ـ۳۰ یوان در هر‌تن کاهش به ۵۰۵۰ـ۴۹۵۰ یوان رسیده است.