گروه بورس فلزات- شرکت معظم سنگ‌آهن برزیل علاقه‌ای به فروش کالای خود در بورس فلزات LME ندارد.

مدیرعامل CVRD می‌گوید من فکر می‌کنم که سنگ‌آهن کالای مطلوبی نباشد که بتوان آن را از طریق بورس دادوستد کرد.

در سال ۲۰۰۶ حدود ۷۴۰‌میلیون تن سنگ‌آهن از طریق دریا مبادله شد که ۳۳۵‌میلیون تن آن واردات چینی‌هاست. اکثرا دادوستد سنگ‌آهن که از طریق دریا حمل‌ونقل می‌شود به‌صورت قراردادهای بلندمدت است که سالانه قیمت آن مشخص می‌شود.

از آنجایی که این صنعت بسیار پرهزینه است با عقد قراردادهای بلندمدت فروش برای اجرای پروژه‌های آن منابع مالی لازم را تامین می‌کنند.

در سال‌های اخیر از سیستم قیمت‌گذاری پایه آن به‌صورت سالانه بسیار انتقاد می‌شود. فولادسازان معترض معتقدند که صنعت تولید سنگ‌آهن بسیار فشرده یا ادغام شده، محدود است چون فقط سه شرکت CVRD، Rio tinto و B۷۰BHP ‌درصد بازار سنگ‌آهن دریایی را در اختیار دارند که به آنان قدرت و توان بالایی در قیمت‌گذاری مذاکرات مربوطه می‌دهد.

در سال ۲۰۰۷ نیز قیمت‌های سالانه قراردادی سنگ‌آهن افزایش یافته (برای پنجمین سال متوالی) و نسبت به سال ۲۰۰۲ تقریبا به ۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

در سال‌های اخیر به‌دلیل کمبود عرضه سنگ‌آهن، فروش نقد سنگ‌آهن ایجاد شده است.

در گذشته سنگ‌آهن هیچ‌گاه به‌صورت نقد مبادله نمی‌شد، اما در‌حال‌حاضر ۱۰‌درصد بازار سنگ‌آهن دریایی به‌صورت نقد به فروش می‌رسد که بیشترین آن مربوط می‌شود به هند که در غیر این صورت بازار آن رقابتی نخواهد شد.