آزاده حسینی

نخستین جلسه هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران سهامی عام در حالی برگزار شد که در این جلسه رییس هیات‌مدیره شرکت نیز توسط اعضای انتخاب شد.

با وجود آنکه از انتخاب اعضای حقوقی هیات‌مدیره شرکت بورس کالا حدود ۳ماه و اندی می‌گذرد اما سرانجام نخستین جلسه هیات‌مدیره بورس کالا با حضور ۵تن از اعضا و نیز رییس سازمان بورس اوراق بهادار به منظور رسمیت بخشیدن به آن تشکیل شد و با وجود آنکه هفته گذشته سازمان بورس اوراق بهادار تنها دو تن از اعضای هیات‌مدیره بورس کالا را به رسمیت شناخت اما نخستین جلسه با حضور ۵تن از اعضا که تنها دو تن از آنها به صورت رسمی تحت عنوان عضو هیات‌مدیره انتخاب و معرفی شده‌اند، برگزار شد. مطمئنا حضور صالح‌آبادی، ریاست سازمان بورس به منظور رسمیت بخشیدن به این جلسه و جلوگیری از حرف و حدیث‌های احتمالی بوده اما این تنها باری نیست یکی از اعضای سازمان بورس اوراق بهادار در جلسات اعضای هیات‌مدیره بورس کالای ایران حضور دارد چرا که طبق اساسنامه بورس کالا جلسات هیات‌مدیره بورس کالا با حضور نماینده‌ای از بورس اوراق رسمیت دارد. این که چرا جلسات هیات‌مدیره بورس کالا بدون حضور نماینده‌ای از سازمان بورس اوراق رسمیت ندارد، موضوعی است که باید از بورس اوراق بهادار جویا شد که حضور نماینده خود را به چه دلیل ضروری می‌داند.

اما هیات‌مدیره بورس کالا کارهای زیادی برای انجام دادن دارد چرا که بورس‌های کالایی ما نسبت به سایر بورس‌‌های کالایی دنیا و بورس اوراق بسیار جوان هستند و استعداد زیادی برای رشد دارند و همچنین به دلیل به تاخیر افتادن اجرای قانون جدید هر یک از بورس‌ها حدود یک سال از برنامه‌هایی که در گذشته برای خود تدوین کرده بودند عقب افتاده‌اند.

از جمله نگرانی‌هایی که در مورد بورس‌های کالا وجود دارد و هیات‌مدیره بورس کالا بهتر است آن را مدنظر بگیرند، فعالیت بورس‌های کالایی، فلزات و کشاورزی است. بر کسی پوشیده نیست که حجم مبادلات کالای کشاورزی در‌حال‌حاضر بسیار اندک است و برای فعال‌تر کردن این بورس نباید فشاری به بورس‌‌فلزات وارد شود.

منظور از فشار طرح آیین‌نامه‌ای است که به منظور فعال‌تر کردن بورس کالاهای کشاورزی لطمه‌ای به مبادلات بورس‌‌فلزات بزند.

در عین حال باید بورس کشاورزی را از وضعیت فعلی نجات داد و بورس‌‌فلزات را در راستای پویایی بیشتر و جلب مشتریان بیشتر کمک کرد.

افزایش تعداد کارگزاری‌ها را که از مراحل نخست افتتاح بورس‌‌فلزات مورد بحث بوده و طرفداران زیادی دارد مجددا به جریان انداخت و فعالیت آنها را همانند بورس‌‌فلزات لندن در لایه‌های مختلف ساماندهی کرد، تالار نمایندگی هر یک از بورس‌های کالایی را فعال‌تر کرد.

به وضعیت دستمزدهای کارگزاری‌ها و بورس‌ها رسیدگی ‌شود و امکانات بیشتری برای جلب مشتری در اختیار کارگزاری‌ها قرار داده شود.

از افراد متخصص بیشتری در بورس‌ها به منظور پیگیری امور هر یک از بورس‌های کالایی استفاده شود چرا که بورس کالا برای پویایی بیشتر نیازمند ابزارهای مبادلاتی جدید و پیشرفته روز دنیا است که اجرای آنها مستلزم حضور متخصصان است. حضور بیمه‌ها را در بورس‌های کالایی باید فعال کرد.همانطور که اشاره شد هر یک از بورس‌های کالایی جا برای کار بسیار دارد.

امیدواریم هیات‌مدیره بورس کالا در اداره امور بورس کالا موفق باشند، البته این بار هیات‌مدیره بورس کالا قصد دارند در شروع با جدیت و سرعت به امور بورس‌های کالایی رسیدگی کنند.

گواه این موضوع نیز این است که رییس هیات‌مدیره بورس کالا که در ابتدای هفته مشخص شده است اعلام کرده تا پایان هفته مدیرعامل شرکت بورس کالا به منظور سرعت بخشیدن بابت رسیدگی به امور بورس کالا انتخاب می‌شود.

و این موضوع برای ما که سه ماه و اندی است در انتظار انتخاب اعضای هیات‌مدیره بورس کالای ایران از سوی بورس اوراق بهادار هستیم جای شگفتی دارد که طی یک هفته اعضای هیات‌مدیره، مدیر عامل را انتخاب کنند.

به هر حال در ناامیدی بسی امید است.