در پی حضور مقامات و هیات‌های تجاری کشورهای ایتالیا و قزاقستان در ایران و سفرهای پیشین رئیس‌جمهوری به این کشورها تفاهماتی در حوزه معدن و صنایع معدنی با هیات‌های تجاری این دو کشور حاصل شده که رئیس هیات عامل ایمیدرو جزئیات آن را تشریح کرد. به گزارش «ایسنا» مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره‌ تفاهمات ایمیدرو با هیات‌ تجاری قزاقستان اظهار کرد: ایران و قزاقستان از گذشته رابطه دوستی نزدیکی با هم داشتند و منافع مشترکی نیز با هم دارند. وی با بیان اینکه قزاقستان نیاز به راه دریایی دارد و کشور ما هم پتانسیل و امکانات وسیعی از نظر منابع طبیعی دارد، ادامه داد: پس از سفر رئیس‌جمهوری در حدود دو سال پیش و پس از آن سفر من و خود آقای نعمت‌زاده تفاهم‌های خوبی در حوزه معدن و صنایع معدنی با قزاقستان انجام شد. رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به خاص بودن قزاقستان در حوزه معدن گفت: تمام مواد معدنی شناخته شده در دنیا و به اصطلاح جدول مندلیف در قزاقستان وجود دارد و در همین راستا قرار شده شرکت مشترک معدنی بین ایمیدرو و این کشور ایجاد شده و همکاری را از این طریق ادامه دهیم. وی با بیان اینکه شرکت معدنی ایمیدرو در قزاقستان ایجاد شده است، ادامه داد: در رابطه با شناخت معادن خوب عمل کرده‌ایم و در همین مدت توانسته‌ایم دو معدن ارزشمند روی و سنگ‌آهن را شناسایی کرده و بخش خصوصی اگر علاقه‌مند شود آنها را در این پروژه مشارکت دهیم.

کرباسیان با بیان اینکه به دنبال فرآوری سنگ‌آهن تا مرحله‌ گندله در قزاقستان هستیم، اظهار کرد: قرار شده به‌صورت مشترک در این کشور فرآوری سنگ‌آهن تا مرحله گندله انجام گیرد و پس از آن این گندله از طریق راه‌آهن به فولاد اترک در استان گلستان که بخش خصوصی برای ساخت آن اعلام آمادگی کرده منتقل شود. رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به تفاهمات در حوزه روی نیز گفت: فرآوری این ماده نیز قرار است در قزاقستان انجام و نیازهای کشور از این طریق برآورده شود. در عین حال ما به دنبال این هستیم که درصد خوبی از بازار صادراتی را نیز در اختیار بگیریم. وی همچنین درباره‌ همکاری‌های معدنی ایران و ایتالیا بیان کرد: سفر رئیس‌جمهوری به این کشور بسیار پربار و خوب بود و با توجه به اینکه همکاری شرکت‌های ایرانی با ایتالیایی‌ها به ویژه در بخش دولتی در زمان تحریم به‌طور کامل قطع شده بود پس از برجام تفاهم‌هایی در زمینه‌ فولاد و آلومینیوم با این کشور حاصل شد. کرباسیان افزود: در بخش فولاد تفاهم شده بود که شرکت مشترکی در چابهار با سرمایه‌گذاری ۶۰ درصد از سوی ایتالیا و ۴۰ درصد از سوی ایران تشکیل شود و تا سقف دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این شرکت انجام گیرد.

به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، این امکان وجود دارد که علاوه بر شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی سایر شرکت‌های اروپایی بتوانند از مرحله‌ سنگ‌آهن تا مرحله پایانی فولاد در این شرکت سرمایه‌گذاری کنند. کرباسیان با بیان اینکه طرح توسعه شرکت فولاد مبارکه در بندرعباس و افزایش ظرفیت فولاد هرمزگان به سه میلیون تن نیز در راستای همین تفاهمات در حال پیگیری است، اظهار کرد: مرحله تکمیلی فولاد سفیددشت که از طرح‌های هفت‌گانه فولادی است نیز در بخش مناقصه محدود است و کارهای فاینانس آن در بخش تامین مالی انجام شده و یک شرکت ایتالیایی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است. وی گفت: یک شرکت مشاوره فرانسوی نیز در این زمینه وارد شده و ظرف چهار ماه گزارش خواهد داد و پس از آن ما وارد بخش مناقصه می‌شویم که شرکت‌های ایتالیایی نیز می‌توانند در این مورد همکاری کنند.

همچنین به گزارش «ایرنا» معاون برنامه‌ریزی و توانمندی ایمیدرو اعلام کرد: ایتالیا و ایران به‌صورت مشترک در بخش صنایع معدنی تا ۲/ ۶ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری می‌کنند. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، امیر خرمی شاد با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه سفر سال گذشته رئیس‌جمهوری ایران به ایتالیا، زمینه‌ساز دور جدیدی از همکاری‌ها بین تهران و رم را به دنبال داشت، اظهار کرد: از جمله اقدامات انجام شده در این سفر، امضای تفاهم نامه تاسیس شرکت مشترک میان ایمیدرو و شرکت دانیلی (DANIELI) در ایران (۶۰ درصد سهام مربوط به طرف ایتالیایی و ۴۰ درصد مربوط به ایمیدرو)، بود که این شرکت با نام معدنی و فلزی ایران و ایتالیا ثبت شده و مقدمات آن در حال انجام است و برای اجرای طرح‌های کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به ظرفیت ۵/ ۶ میلیون تن فعالیت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: گزارش کار فعالیت شرکت یاد شده پس از نهایی شدن، مطالعه فنی و مالی آن انجام و سرمایه‌گذاری با توجه به ظرفیت آن آغاز می‌شود. خرمی شاد، تفاهم همکاری با شرکت‌های ایتالیایی «دانیلی» و «فاتا» را برای اجرای طرح‌های زنجیره آلومینیوم تا مرحله شمش از دیگر برنامه‌های تهران و رم بر شمرد و تصریح کرد: این طرح‌ها با ظرفیت ۳۵۰ هزار تن و نیز صنایع جانبی آن شامل بیلت، سیم و کابل، فویل، ورق قوطی و ورق آلومینیومی خودرو در مجموع به ارزش ۷۳/ ۱ میلیارد یورو است. علاوه بر آن، ساخت نیروگاه برق ۹۰۰ مگاواتی مربوط به این مجموعه از دیگر برنامه‌های پیش رو است.وی ادامه داد: طرح‌های یاد شده در مسیر گسترش فعالیت در چارچوب اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود اسناد مربوط به این همکاری در ماه جاری یا اردیبهشت ماه، تکمیل و فعالیت آغاز شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود شرکت معدنی و فلزی ایران و ایتالیا در بخشی از سرمایه‌گذاری مربوط به طرح زنجیره آلومینیوم (۱.۷۳ میلیارد یورو) مشارکت کند که در این حوزه کارها از سوی ایمیدرو سازماندهی و هدایت می‌شود؛ در واقع ثبت شرکت مشترک و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این بخش (فلزی و غیرفلزی) صورت می‌گیرد. معاون برنامه ریزی و توانمندی ایمیدرو خاطرنشان ساخت: برخی فاینانس‌ها که مورد تفاهم با شرکت اس.ام.اس اینسه (SMS INNSE) و فولاد مبارکه برای توسعه فولاد هرمزگان صورت گرفته، در واقع از پوشش بیمه ساچه ایتالیا برخوردار است.وی ادامه داد: توسعه نورد گرم فولاد مبارکه، ریخته گری و نورد فولاد سپید‌دشت (چهارمحال وبختیاری) و توسعه فولاد هرمزگان به همراه طرح تولید لوله‌های فولادی بدون درز به ارزش کل یک‌میلیارد یورو پیش‌بینی شده است.