گروه بنگاه‌ها- زهرامسافر: رئیس انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی از اختصاص سهمیه ۱۳۰۰ تنی مواد اولیه مورد نیاز این صنعت به دو زن مسن با «کارت بازرگانی شبهه‌دار» خبر داد و گفت: این در حالی است که تولیدکنندگان با مشکل کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند.

حسین طوسی در یک نشست خبری افزود: تولیدکنندگان صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی در حالی با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو‌ هستند که دلالان، بازار را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند و حواله‌های سهمیه مواد اولیه در بازار آزاد به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: در جلسه‌ای که اخیرا با مسوولان بورس کالا داشتیم، عنوان کردند که ۱۳۰۰ تن پی‌وی‌سی به‌عنوان مواد اولیه مورد نیاز صنعت از طریق کارت بازرگانی که متعلق به دو پیرزن است، از بورس کالا خریداری شده است.رئیس انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی خاطرنشان کرد: این خرید به نام یک شرکت مجازی در منطقه آزاد ماکو صورت گرفته و این در حالی است که اصلا در کنار محلی که به‌عنوان محل احداث کارخانه عنوان می‌شود، جاده‌ای برای حمل مواد اولیه وجود ندارد. وی تاکید کرد: وزارت صنعت باید کارت‌های بازرگانی این دلالان را باطل کند و اجازه ندهد که وارد بورس شوند.

به گفته طوسی، مواد اولیه مورد نیاز صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی از طریق سهمیه در سایت بهین‌یاب مشخص می‌شود و هر کارخانه بر این اساس می‌تواند از بورس کالا خرید کند.

طوسی با اشاره به مشکلات موجود در عرضه مواد پتروشیمی به صنایع گفت: شرکت‌های پتروشیمی برای عدم عرضه همه تولیدات خود در بورس، بهانه‌هایی مانند آتش‌سوزی، تعمیرات یا از مدار خارج شدن بخشی از واحد خود را مطرح می‌کنند که این مسائل باعث کمبود مواد اولیه برای واحدهای تولیدی شده است.وی با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر یک‌سوم کارخانه‌های فعال در صنعت پروفیل یوپی‌وی‌سی تعطیل شده‌اند، گفت: حدود ۴۵ کارخانه عضو انجمن پروفیل یو‌پی‌وی‌سی هستند که اشتغال‌زایی مستقیم این بخش به ۱۰ هزار نفر می‌رسد.

رئیس انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی با اشاره به اینکه با قیمت‌های فعلی بورس کالا، تولید برای این صنایع اقتصادی نیست، افزود: اگر این روند ادامه یابد، تولید واحدهای فعال متوقف خواهد شد.وی تصریح کرد: در چنین شرایطی واردات محصولات بی‌کیفیت نیز باعث تشدید مشکلات صنعتگران شده و این کالاها در حالی وارد می‌شوند که هیچ استاندارد اجباری برای آنها وجود ندارد.طوسی تصریح کرد: اوج تعطیلی واحدهای تولیدی سال ۹۴ بود که انتظار می‌رفت کشور از رکود خارج شود، اما این‌طور نشد و هم‌اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل همین رکود از مدار تولید خارج شده‌اند.

کاهش تعرفه واردات محصول در تناقض با اقتصاد مقاومتی

محمود صداقت نایب رئیس انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر حدود یک‌سوم ظرفیت کارخانه‌های پروفیل یوپی‌وی‌سی فعال است، گفت: با توجه به رکود بازار، مصرف داخلی کشور به ۵۰ تا ۶۰ هزار تن در سال رسیده است. به گفته وی، ۶۰ درصد بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دارد و بقیه آن با واردات تامین می‌شود.

نایب رئیس انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی با اشاره به اینکه تعرفه واردات پروفیل یوپی‌وی‌سی قبلا ۳۲ درصد بود، گفت: ۲ سال پیش به یکباره این رقم به ۱۵ درصد کاهش یافت و بعد از برگزاری ۴ جلسه در کمیسیون ماده یک، در نهایت به ۲۰ درصد رسید. وی افزود: شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در حالی مطرح است که این سوال برای صنعتگران ایجاد شده که چه اقدامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی از سوی دولت صورت گرفته است و چرا تعرفه واردات محصولات از ۳۲ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت تا واردات رونق گیرد.

صداقت تصریح کرد: در جلسه‌ای که یک ماه پیش با حضور صالحی معاون وزیر صنعت داشتیم وی عنوان کرد که مشکل تولیدکنندگان طی دو هفته حل می‌شود، این در حالی است که هنوز هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.محسن آذری‌پور ماسوله عضو هیات رئیسه انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی نیز در این نشست خبری با اشاره به وضعیت غیر‌شفاف برخی صنایع در مناطق آزاد گفت: به‌عنوان نمونه، ظرفیت یک کارخانه ۳۷۰ تنی در یکی از مناطق آزاد به ۱۴ هزار تن افزایش یافته است و این اتفاق طی ۲ ماه صورت گرفته و ظرفیت واحدهای مستقر در مناطق آزاد ۱۴ برابر شده که برای هرکدام از این کارخانه‌ها سهمیه مواد اولیه دیده می‌شود. وی با بیان اینکه از هفته گذشته سقف رقابت در بورس کالا برداشته شد، گفت: این اتفاق باعث شد قیمت پایه برخی کالاها تا ۳۲ درصد افزایش یابد.

وی افزود: قیمت پایه پتروشیمی برای مواد مورد نیاز صنعت پروفیل یوپی‌وی‌سی از ۲۰۵۰ تومان در ۲۰ اسفند ۹۴ به ۲۲۵۰ تومان در ابتدای فروردین امسال رسید و این قیمت تا ۳۴۰۰ تومان نیز بالا رفت. مرتضی معصومی دبیر انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه قوانین زیادی برای حل مشکلات صنعت وضع شده است، گفت: تاکنون مشکلی از این صنعت حل نشده است. وی تاکید کرد: خودشان رکود را ایجاد می‌کنند و بعد از آن، قانون رفع رکود وضع می‌کنند و در واقع موانع اقتصادی برای تولیدکنندگان به وجود می‌آورند و پس از آن، کارگروه‌هایی برای رفع این موانع تشکیل می‌دهند.

عضو هیات‌رئیسه انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی با اشاره به اختلاف ۵۰۰ تومانی در قیمت آزاد و حواله‌ای هر کیلو پی‌وی‌سی به‌عنوان مواد اولیه مورد نیاز صنعت گفت: با در نظر گرفتن سودی که باید بابت خرید یک ماهه مواد اولیه به دلال پرداخت کنیم و همچنین با در نظر گرفتن هزینه‌های دیگر، این اختلاف قیمت بین بورس کالا و بازار آزاد به ۱۳۰۰ تومان در هر کیلو می‌رسد.