گروه بورس کالا: با توجه به جایگاه بورس کالا در اقتصاد کشور شاهد برداشته شدن گام‌هایی جدید در مسیر افزایش شفافیت و تقویت بهره‌وری در بخش‌های تجاری در بازارهای کالایی در کشور هستیم. ریل‌گذاری معاملات سیمان در بازارهای داخلی و بین‌المللی و تلاش برای مدیریت بازار شکر را می‌توان از این قبیل اقدامات برشمرد.

افزایش عرضه شکر و مرغ برای تنظیم بازار

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حامد سلطانی‌نژاد در مورد روند معاملات شکر در بورس کالای ایران گفت: بازار شکر در بورس کالا در مسیر رونق قرار گرفته، به‌طوری که از ابتدای سال جاری تا‌کنون ۲۶۵ هزار تن شکر در بورس کالا عرضه شده است، این در شرایطی است که روز سه‌شنبه نیز ۶ هزار و ۶۰۰ تن شکر در این بازار معاملاتی عرضه شد و این روند تا تنظیم بازار و رفع التهاب از بازار شکر ادامه خواهد داشت. وی در ادامه در رابطه با عرضه‌های سلف و نقدی در بورس کالای ایران اظهار کرد: در حال حاضر خریداران ما مصرف‌کنندگان عمده هستند و برای اینکه بازار به تعادل برسد نیاز است که بخش مصرف‌کنندگان خرد را هم در قالب واحدهای صنفی و شرکت‌های تعاونی و بنکداران پوشش دهیم. سلطانی نژاد گفت:‌ در حال حاضر مصرف‌کنندگان عمده و کارخانه‌های تولیدی و صنایع پایین دستی در بازار شکر بورس کالا حضور دارند و هنوز همه عرضه شکر در این بازار صورت نمی‌گیرد و انتظار داریم همه طرف‌های عرضه شکر اعم از تولیدکنندگان و وارد‌کنندگان در این بازار فعال شوند و عمده طرف‌های تقاضا را نیز پوشش دهیم. مدیرعامل بورس کالا گفت:‌ اگر همه متقاضیان شکر وارد بورس شوند و کد معاملاتی بگیرند می‌توانیم تا سطح مصرف خرد را هم پوشش دهیم. سلطانی‌نژاد ادامه داد: در روزهای آینده شکر تولیدی از چغندرقند هم وارد بازار می‌شود و از تولید‌کنندگان انتظار داریم که محل‌ها و کارخانه‌های تحویل شکر را افزایش دهند. وی درباره عرضه گوشت مرغ منجمد هم گفت: هنوز فرهنگ خرید آن از طریق بورس کالا توسعه نیافته است و عمده خریداران هم مصرف‌کنندگان بزرگ مانند رستوران‌ها و صنایع پایین دستی مانند تولید سوسیس و کالباس است و شرکت پشتیبانی امور دام عرضه مستمری را در هفته‌های اخیر آغاز کرده است.

سلطانی‌نژاد گفت: ‌به نظر می‌رسد اگر تقاضاهای عمده جذب شود به رونق این بازار کمک خواهد کرد و در بیرون از بورس کالا نیز بازار گوشت مرغ گرم از تعادل قیمتی خوبی برخوردار خواهد شد هرچند بخشی از افزایش قیمت مرغ ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی است.

تسویه ارزی معاملات، فرصتی برای رشد صادرات سیمان

صنعت سیمان ایران برای افزایش حجم فروش صادراتی و تبدیل شدن به مرجعیت قیمتی به یکپارچگی فروش و قیمت نیاز دارد، در این بین بورس کالا با بهره‌گیری از ظرفیت داخلی سیستم بانکی و همکاری با بانک‌های بین‌المللی، تسویه معاملات با ارزهایی همچون دلار و یورو را در تالار صادراتی در دستور کار قرار داده است که با تحقق این امر، حجم کالاهای صادراتی و نفوذ قیمت‌های ایران در منطقه بیشتر می‌شود. مدیرعامل بورس کالای ایران در مورد عرضه مجدد سیمان در بورس کالا اظهار کرد: پس از ۴سال غیبت، خرداد‌ماه امسال دو هزار تن سیمان تیپ ۲ شرکت سیمان اصفهان با قیمت ۱۰۵۵ ریال روی تابلوی معاملات بورس کالای ایران قرار گرفت اما متاسفانه عرضه سیمانی‌ها ادامه پیدا نکرد. سلطانی‌نژاد با بیان اینکه تنها دو شرکت سیمانی در بورس کالا در این مدت عرضه‌ها را انجام دادند، گفت: هر‌چند بورس کالا همواره شرکت‌های سیمانی را به عرضه در بورس تشویق می‌کند اما شرکت‌های سیمانی حضور پررنگی نداشتند. سلطانی‌نژاد خاطر‌نشان کرد: با وجود اینکه انجمن تولیدکنندگان سیمان با عرضه این محصول در بورس کالا موافق است اما به نظر می‌رسد سایر شرکت‌ها در انتظار اعلام نظر مثبت مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت باشند. مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: شرکت‌های سیمانی باید به اجماعی کلی برسند تا در یک بازار متمرکز، محصولات خود را عرضه کنند، ضمن اینکه در بحث صادرات نیز از مزایای بورس کالا استفاده خواهند کرد. سیمان کالایی است که در تیرماه سال ۱۳۸۹ در بورس کالا پذیرش شد و تا اوایل سال ۱۳۹۱ در آماری قابل‌قبول حدود یک میلیون تن سیمان در بورس مورد معامله قرار گرفت و ۳۶ شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شدند، اما رفته‌رفته ادامه تعیین قیمت‌های دستوری برای سیمان و نبود امکان رقابت برای خرید این محصول، به کاهش انگیزه تولیدکنندگان سیمان و توقف عرضه‌های این محصول در بورس کالا منجر شد.