گروه بورس کالا- سحر نمایشی: روز گذشته 29 اردیبهشت ماه، بیش از 72 هزار تن انواع محصولات فلزی با ارزش بیش از 2 هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران معامله شد که در این میان، گروه محصولات مسی شاهد عرضه 2800 تن مس کاتد و 1200 تن مس مفتول شرکت صنایع ملی مس ایران بود. این شرکت همچنین هزار تن مس کم‌عیار سربار R و 2 هزار تن مس کم‌عیار سرباره C را مورد دادوستد قرار داد. از طرفی شرکت دنیای مس کاشان نیز270 تن مس مفتول را عرضه کرد.

بر اساس این گزارش، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۳۸۲ تومان برای هر کیلو عرضه شد که با ایجاد رقابت ۱۰ درصدی با قیمت ۲۱ هزار و ۳۲۰ تومان مورد معامله قرار گرفت و نسبت به هفته گذشته کاهش ۳۰۴ تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول دو هزار و ۸۰۰ تن بود ، در حالی که تقاضا برای آن ۹ هزار و ۹۰۰ تن ثبت شده است.
همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با نرخ پایه 19 هزار و 965 تومان روی تابلوی عرضه ظاهر شد که با بالا رفتن تقاضا و ایجاد رقابت 10 درصدی با قیمت 21 هزار و 961 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به آخرین عرضه افت 304 تومانی داشته است. کل عرضه برای این محصول یک هزار و 200 تن بوده، اما با تقاضای 11 هزار و 260 تنی مواجه بوده است.
مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۲۰ هزار و ۱ تومان در هر کیلو عرضه شد که با ایجاد رقابت ۱۰ درصدی میان خریداران با افزایش نرخ نسبت به قیمت پایه رو‌به‌رو شد و با قیمت ۲۲ هزار و ۱۶ تومان در رینگ فلزات معامله شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با کاهش ۳۰۴ تومانی مواجه گردید. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بوده، اما تقاضا‌کنندگان خواستار ۳ هزار و ۲۳۰ تن در این رینگ معاملاتی بوده‌اند.
از طرفی این فلز هم اکنون با نرخ 24500 تومان در هر کیلو در بازار آزاد به فروش می‌رسد که نسبت به روز گذشته کاهش 500 تومانی داشته است. همچنین روند سایر فلزات پایه نیز به جز آلومینیوم با روند نزولی همراه شد، البته این در حالی است که بازار فلزات پایه همچنان در رکود به سر می‌برد.
به گفته فعالان بازار دلیل این نزول علاوه بر کاهش تقاضا و رکود بازار، کاهش نرخ میانگین فلزات پایه جهانی طی هفته گذشته در بورس لندن بوده است، البته این در حالی است که نرخ ارز نیز بی‌تغییر باقی مانده است. حدود دو ماه است که بازار فلزات پایه در داخل کشور با کاهش تقاضا مواجه شده، در حالی که افت قیمت این محصولات در بازارهای جهانی محسوس بوده است. همچنین کاهش تقاضا در بازار کالایی برای این محصولات موجب کاهش فروش تولیدکننده‌ها شده که معاملات را نیز کاهش داده است. این روزها جذب مشتری به بازارهای کالایی کار دشواری شده است؛ چرا که رکود بازار در طولانی مدت سبب دلسردی تجار می‌شود و بازگرداندن بازار به شرایط طبیعی زمان زیادی را می‌طلبد.
به عقیده فعالان بازار، شاید ثبات قیمت‌ها در روز شنبه توانسته بود موجب بهبود شرایط بازار فلزات پایه داخلی در کوتاه‌مدت شود، اما این روند خیلی دوام نیاورد و بازار مجددا به حالت رکود بازگشت. به گفته کارشناسان، وضعیت بازار داخلی اکنون به گونه‌ای است که با توجه به شرایط سیاسی کنونی رکود قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و این ثبات‌ها پایدار نخواهد بود.
به گفته فعالان آگاه یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت فلزات پایه علاوه بر شرایط سیاسی فعلی، می‌تواند رکود در بازار مسکن باشد، چرا که در حال حاضر بازار ساخت و ساز تا حدودی وارد رکود شده است، در حالی که این مقطع زمانی، هر ساله اوج تقاضا بود. این کارشناسان، افزایش تقاضای فلزات پایه را تنها راه حل خروج این بازار از وضع کنونی می‌دانند.
این موضوع البته با توجه به تجربه‌های مشابه سال‌های گذشته، چندان هم عجیب نیست و معمولا در یکی دو ماه ابتدایی هر سال، بازار فلزات پایه با رکود مواجه می‌شود. اما این در حالی است که این رکود طبیعی با شرایط سیاسی فعلی تداخل پیدا کرده و این روند را برای بازار سخت‌تر از سال‌های پیش کرده است.