گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: بهای جهانی طلا با افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران برای این فلز گرانبها، روز گذشته مجددا افزایش یافت. با این همه بهای طلا در ماه جاری با مطرح شدن احتمال پایان زودتر از موعد سیاست‌های تسهیل پولی بانک مرکزی آمریکا، ۴ درصد کاهش یافته است. به عقیده تحلیلگران بی‌‌نتیجه ماندن انتخابات در ایتالیا، نگرانی سرمایه‌گذاران را نسبت به احتمال تشدید بحران بدهی منطقه یورو برانگیخته و تقاضا برای طلا را افزایش داده است. به گزارش خبرگزاری‌های رسمی جهانی، اروپا نگران است عدم‌پیروزی قاطع هیچ یک از احزاب ایتالیا در این انتخابات، سومین اقتصاد بزرگ اروپا را به وضعیتی مشابه انسداد سیاسی یونان مبتلا کند. از طرفی گمانه‌زنی‌ها در خصوص نتیجه اظهارات رییس بانک مرکزی آمریکا نیز بر افزایش بهای جهانی طلا بی تاثیر نبود.

در بازارهای داخلی نیز روز گذشته قیمت سکه و دلار در بازار آزاد با افزایش محسوسی روبه‌رو شد که دلیل آن گمانه‌زنی‌های مختلف در خصوص نتایج نشست آلماتی و همچنین نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا برای سکه بود. به تبع از بازار آزاد، بازار معاملات آتی سکه نیز روز گذشته با روند مثبت آغاز شد و با همین روند تا پایان روز ادامه یافت، البته دیروز تغییرات مثبتی قیمت سکه آتی در هر سه سررسید در مقایسه با روز دوشنبه کمتر بود؛ به طوری که هر سه سررسید در دامنه زیر ۴ درصد دنبال شد در حالی که در روز دوشنبه این تغییرات نزدیک به ۵ درصد بود. سکه سررسید اسفند، فروردین و اردیبهشت به ترتیب با مثبت ۸۹/۲ درصد، ۲۱/۳ درصد و ۶۴/۳ درصد به قیمت یک میلیون و ۴۶۷، یک میلیون و ۴۵۰ و یک میلیون و ۶۰۳ هزار تومان معامله شد.

جزئیات طرح پیش ‌فروش سکه که از روز گذشته آغاز شد حاکی از افزایش ۲۰۰ شعبه عرضه کننده پیش فروش سکه توسط بانک تجارت است. در این مرحله از پیش فروش، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است. به گزارش ایسنا محمود بهمنی در مورد علت عدم‌پرداخت سود ۱۸ درصدی برای پیش‌فروش سکه گفت: در آنجا علی‌الحساب بود یعنی در زمان افزایش قیمت سودش نصیب خریدار نمی‌شد، ولی در شرایط فعلی اگر سکه افزایش قیمت پیدا کند خریدار خرید خود را انجام داده و سود حاصل از قیمت نصیبش می‌شود. همچنین از قول بهمنی گفته شده برخی از خریداران ممکن است که دسترسی به پیش خرید سکه نداشته باشند؛ بنابراین می‌توان اجرای طرح را در مرحله بعد به صورت اینترنتی انجام داد، البته در صورت ضرورت، در روزهای آینده فروش اینترنتی نیز آغاز خواهد شد.

امروز همچنین قرار است لایحه بودجه تقدیم مجلس شود و نرخ دلار در آن مشخص خواهد شد؛ در همین خصوص بهمنی اعلام کرد: به نظر بانک مرکزی، بهترین قیمت برای دلار در بودجه سال آینده، نرخ مرکز مبادلات ارزی است. از سوی دیگر سخنگوی مرکز مبادلات ارزی نیز اظهار کرد: عرضه ارز در بازار بین بانکی و مرکز مبادلات تقویت خواهد شد. در همین زمینه محمود دودانگه عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت در حال حاضر ارز صندوق توسعه ملی با نرخ مبادلاتی در این مرکز عرضه می‌شود. همه این عوامل خبر از کاهش نوسان و ارزش ارز در بازار آزاد در آینده نزدیک دارد که نتایج آن را در بازار معاملات آتی سکه نیز شاهد خواهیم بود.

به نظر می‌رسد در روزهای پیش رو قیمت آتی با یک روند خوداصلاحی در قیمت روبه‌رو شود که این موضوع پس از یک دوره افزایشی قابل انتظار است. این در حالی است که انتشار اخبار و شایعات اقتصادی و سیاسی تاثیرات خود را بر بازار گذاشته و در صورتی که خبر دیگری نباشد در روزهای پیش رو بازار به مسیر متغیرهای واقعی خود بازمی‌گردد که نقدینگی بازار، ارز تزریقی، سکه‌های پیش فروشی و نزدیکی به پایان سال مهم‌ترین این متغیرها هستند.

پیش‌بینی استاندارد بانک از طلا

قبل از انتشار مذاکرات بانک فدرال رزرو در روز چهارشنبه، بازارهای آتی طلا به وضوح تحت تاثیر نگرانی از توقف زودهنگام سیاست‌های تسهیل کمی قرار گرفت و به همین دلیل خرید و فروش طلا در هفته گذشته کاهش یافت و افزایش معاملات فروش رکورد پنج ساله را ثبت کرد.

نگرانی‌های ناشی از توقف سریع و زودتر از موعد سیاست‌های تسهیل کمی در هفته گذشته به شدت در بازار طلا تاثیرگذار بود و قبل از انتشار مذاکرات کمیته فدرال رزرو در روز چهارشنبه، باعث شد تا خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به میزان ۱/۹۷ تن کاهش یابد که براساس مقایسه درصد تغییرات هفتگی، رکورد کمترین کاهش را در ۱۲ ماه گذشته داشت. انتظارات کاهشی از روند آتی قیمت طلا از عوامل اصلی این کاهش بود و از سوی دیگر موجب نقدی‌سازی موقعیت‌های خرید به میزان ۹/۲۲ تن شد. کل معاملات فروش سفته‌بازانه در هفته گذشته به میزان ۲/۷۴ تن افزایش یافت که یک رکورد پنج ساله بود.

کارشناسان استاندارد بانک بعد از افت شدید قیمت‌ها در روز چهارشنبه، تداوم روند کاهشی شاخص خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در بازار را پیش‌بینی می‌کنند که قطعا در آمارهای انتهای هفته آینده منعکس خواهد شد. کارشناسان استاندارد بانک معتقد هستند که اگرچه بازار فیزیکی طلا بهبود خواهد یافت (و هم‌اکنون نیز علایم بهبود سالانه در این بازار قابل مشاهده است)، اما فکر می‌کنند که این بهبود برای جهش جدی قیمت‌ها کافی نخواهد بود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت حمایتی طلا به دلیل فشار تقاضای فیزیکی به سطح ۱۵۵۰ دلار برسد.

در عین حال در هفته گذشته بازار نقره نیز در تعقیب بازار طلا بود و خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به میزان ۶/۱۱۲۵ تن کاهش یافت (درصد کاهش تغییر هفتگی این شاخص در بازار نقره نسبت به بازار طلا کمتر بود). همانند بازار طلا، انتظارات کاهشی عاملان نسبت به مسیر آینده بازار نقره موجب کاهش در خالص خرید و فروش سفته‌بازانه شد. در هفته گذشته معاملات فروش سفته‌بازانه به میزان ۹/۷۹۸ تن افزایش یافت (براساس درصد تغییرات هفتگی، این رقم یک رکورد ۵ ساله بود) و علاوه بر آن روند نقدی‌سازی معاملات خرید اندکی بهتر بود و در سطح ۶/۳۲۶ تن قرار گرفت. همانند بازار طلا، کارشناسان استاندارد بانک انتظار کاهش خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در هفته آینده را دارند. درصد کل خرید و فروش سفته‌بازانه به کل معاملات در هفته گذشته به سطح ۵/۱۳ درصد رسید که پایین‌تر از میانگین پنج ساله آن یعنی ۶/۱۸ درصد است که باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد کاهش قیمت‌ها در بازاری خواهد شد که هم‌اکنون نیز در شرایط افت قیمت قرار دارد.