گروه بورس کالا - سحر نمایشی: این روزها بازار فلزات پایه در شرایطی قرار دارد که هر خبری اعم از مثبت یا منفی به سرعت روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. بلاتکلیفی و التهاب در بازار موجب عدم‌خرید و فروش تجار آن هم در روزهای نزدیک به سال جدید شده است.

روند قیمت فلزات پایه نسبت به روز گذشته در حالی کاهش یافت که فعالان بازار رکود را مسبب اصلی این ریزش می‌دانند. به گفته فعالان بازار رکود در بازار به گونه‌ای شده است که گویی بازار در تعطیلات به‌سر می‌برد. این فعال بازار معتقد است که نوسانات ناشی از نرخ ارز به قدری بازار را تضعیف کرده که هر اتفاقی به‌راحتی می‌تواند روی قیمت‌ها تاثیر گذار باشد.
وی در ادامه به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: پیش‌بینی می‌شود که بازار در انتهای هفته در رکود باقی بماند و حتی اگر اخبار مثبتی هم منتشر شود از روز شنبه تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت. وى در تحلیل خود از وضعیت بازار گفت: در حال حاضر چشم‌ها به اخبار سیاسی و اقتصادی دوخته شده است، چرا که اطمینان لازم براى سرمایه‌گذارى در بازار وجود ندارد.
این فعال بازار بالا رفتن ارزش پول ملى ، کاهش قیمت تمام شده و رونق تجارت را از نتایج مثبت نشست ۱+۵ عنوان کرد و افزود: چنانچه نتیجه نشست دیروز و امروز مثبت باشد به طور قطع از شدت تحریم‌ها کاسته خواهد شد.
وی در ادامه سخنان خود در خصوص تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی بر بازار گفت: در دید منطقى اجراى فاز دوم هدفمندى ترمز نتایج مثبت 1+5 محسوب می‌شود؛ چرا که قرار است یارانه برخی از واحد‌های تولیدى حذف شود و این امر به طور قطع به افزایش قیمت‌ها منجر خواهد شد. به گفته وى قیمت‌ها طى یک ماه آینده با یک شیب آرام روند افزایشی دارد که اجرای فاز دوم هدفمندی به سرعت این افزایش دامن خواهد زد. البته این در حالی است بر اساس هماهنگى‌هاى صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت مقررشده است که تا پیش از اجراى فاز دوم هدفمندى افزایشى در نرخ فلزات اعمال نشود.
سر به زیری مس در بازار‌های جهانی
در هفته گذشته بازار مس تقریبا تسلیم نگرانی‌های ناشی از توقف سیاست‌های تسهیل کمی فدرال رزرو شد و قبل از انتشار مذاکرات نشست این بانک به میزان 5/74 تن از خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در بازار مس کاسته شد. همانند سایر بازارهای آتی کالاها، عاملان بازار مس نیز به معاملات فروش به میزان 9/56 تن افزودند و از معاملات خرید به میزان 5/17 تن کاستند. در حالی که عامل اصلی این روند کاهشی نگرانی در مورد سیاست‌های فدرال رزرو بود، باید به این نکته نیز اشاره کرد که فعالیت‌های بازار مس در هفته گذشته تحت تاثیر تعطیلات سال نوی چینی‌ها نیز بود که باعث شد شاخص‌های این بازار با روندی کاهشی روبه‌رو شوند.