گروه بورس کالا- کتایون دارابی: در شرایطی مبادلات رینگ پتروشیمی روز گذشته برگزار شد که کاهش تقاضاها نشان از نقدینگی پایین مصرف‌کنندگان و سردرگمی آنها دارد.

این در حالی است که برخی از آگاهان بازار از دستور وزیرصنعت، معدن و تجارت برای بازگشایی صادرات به شرط تامین بازار داخل خبر می‌دهند. به گفته این گروه اگر صادرات مجتمع‌های پتروشیمی در یکی دو هفته آینده انجام شود، احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد. از سوی دیگر عدم اعلام نتایج مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ نیز در این روز تردیدها را در خصوص مبادلات افزایش داد. با این حال روز گذشته در حالی که بیشتر معامله‌گران در خصوص آینده بازار پتروشیمی ابراز نگرانی کرده و در انتظار اعلام نتایج مذاکرات بودند، وارد رینگ پتروشیمی شدند.

به این ترتیب نرخ‌های پایه اکثر محصولات پلیمری روز گذشته ۵/۱ درصد نسبت به هفته گذشته افت داشتند و نهایتا پیش‌بینی بسیاری از معامله‌گران را از روند بازار پتروشیمی تا پیش از نوروز منفی کردند. این در حالی است که علاوه بر کاهش نقدینگی با توجه به قرار گرفتن در پایان سال، ظرفیت تولید بسیاری از واحدها هم به شدت کاهش یافته است، از این رو قدرت خرید سرمایه‌گذاران در پایان سال کاهش یافته و عدم اطمینان به آینده نیز رشد کرده است.

در همین حال با توجه به یکسان شدن نرخ اکثر محصولات پلیمری در بازار داخل و بورس بیشتر دلالان هم در این شرایط راغب به خرید از بورس کالا نیستند؛ چرا که این گروه همواره به خریدهای نقدی علاقه نشان داده‌اند و حاضر به پرداخت هزینه انبارداری در شرایطی که نوسانات در بازار ارز و سکه نامعلوم است، نیستند.البته بیشتر معامله‌گران در بازار پتروشیمی امیدی به تغییر روند قیمت‌ها در هفته‌های آینده ندارند و با توجه به جو روانی موجود از مذاکرات و همچنین یکسانی قیمت‌های بازار و بورس، احتمال می‌دهند تا پایان سال وضعیت بر همین منوال باقی بماند. این گروه معتقدند؛ تغییرات عمده بازار پتروشیمی احتمالا در سال جدید رخ خواهد داد، این در حالی است که قیمت نفت هم در روزهای اخیر روندی منفی داشته و احتمال دارد با توجه به گذر از فصل سرما روند نزولی آن ادامه دار شود، از این رو معامله‌گران بازار پتروشیمی جو روانی موجود را در موارد زیادی نزولی می‌پندارند.

با این حال روز گذشته با وجود افت قیمت پایه برخی از محصولات پلیمری مانند پلی اتیلن سبک (H ها) و گریدهای متفاوت پلی پروپیلن، گرید ۰۰۷۵ با سقف قیمت خریداری شد، گر چه این کالا در بورس و بازار با نرخ یکسانی در روزهای اخیر معامله می‌شود، اما همچنان مورد توجه خریداران این کالا است. این در حالی است که مابقی کالاها در این روز هم با رقابت‌های ‌اندک از سوی کارگزاران خریداری شدند.

البته برخی از معامله‌گران در بازار متفق‌القول هستند که نرخ‌های اعلامی از سوی تاجران در حال حاضر در کف قیمتی خود قرار دارد، از این رو انتظار برای افت قیمت‌ها بیش از ۳۰ تا ۴۰ تومان در هر کیلو وجود ندارد.

با این حال برخی از معامله‌گران معتقدند؛ اگر اخبار انتشار یافته درخصوص بازگشایی صادرات بنابر گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت واقعیت داشته باشد، باید دید که آیا مجتمع‌های پتروشیمی در خصوص ورود ارز به اتاق مبادلات ارزی چه تصمیمی دارند؛ چرا که همواره مجتمع‌های پتروشیمی در خصوص ورود ارز به اتاق مبادلات با تردیدهایی روبه رو بودند. بیشتر مجتمع‌ها در این خصوص متفق القول هستند که با فروش محصولات به کشورهای دیگر یعنی ارز وارد شده از طریق صادرات مجبور هستند که نیازهای مجتمع‌ها را رفع کرده و اقدام به خرید کاتالیست و قطعات کنند، پس دیگر ارز مازادی برای ورود به اتاق مبادلات ندارند.

البته شنیده‌ها حاکی است که روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت با شرط تامین بازار داخل و ورود ارز به اتاق مبادلات از بازگشایی صادرات سخن گفته است. این در حالی است که بیشتر آگاهان بازار به تحریم‌های موجود اشاره کرده و معتقدند؛ صادرات مجتمع‌های پتروشیمی در این شرایط دشوار شده است، از این رو بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی درصدد هستند تا با صادرات مشکلات ناشی از کمبود ارز را در مجتمع‌های خود جبران کنند.

با این حال بیشتر معامله‌گران در این روز از پیش‌بینی آینده بازار پتروشیمی در سال جدید خودداری کرده و در انتظار اعلام نتایج مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ باقی ماندند.

محدودیتی برای صادرات پتروشیمی مازاد بر نیاز داخل وجود ندارد

مسوول کمیته تخصصی تنظیم محصولات پتروشیمی با بیان اینکه هیچ مشکلی بابت صدور مجوز صادرات محصولات پتروشیمی مازاد بر نیاز داخل وجود ندارد، گفت:‌ در ماه‌های اخیر ۴۸ فقره مجوز صادرات با تناژ ۷۷۳ هزار و ۲۰۰ تن برای واحدهای تولیدی فعال دراین حوزه صادر شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اصغر رمزی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی برای صدور مجوزهای صادرات پتروشیمی با توجه به مصوبات کارگروه تنظیم بازار وجود ندارد، افزود:‌ تمامی درخواست‌های متقاضیان بررسی و مجوزها نیز صادر شده است.

مسوول کمیته تخصصی تنظیم محصولات پتروشیمی، در واکنش به برخی اظهارات مبنی براینکه برخی محصولات پتروشیمی به دلیل عدم صادرات در انبارها مانده است، گفت: وقتی کالایی در بورس کالا عرضه می‌شود قاعدتا نباید با انباشت کالا مواجه شویم، اما با این وجود گروه‌های بازرسی را به واحدهای پتروشیمی اعزام کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: درحال حاضر محدودیت خاصی براساس ضوابط برای صادرات محصولات پتروشیمی اعمال نمی‌شود و با صادرات مازاد بر نیاز داخل موافقت می‌گردد. رمزی افزود: ‌اگر برخی واحدهای تولیدی پتروشیمی بابت مجوز صادرات با مشکلی مواجه هستند در صورت پاسخگویی به واحدهای تولیدی، قطعا کارگروه تخصصی مجوز صادرات را خواهد داد اما تاکنون چنین درخواستی دریافت نشده است.

رمزی افزود:‌ ‌‌از حدود سه ماه پیش کارگروه تنظیم بازار کمیته فرعی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی مرکب از شرکت صنایع پتروشیمی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ‌وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن تولیدکنندگان مواد پتروشیمی، اتحادیه سراسری لاستیک‌سازان و بورس کالا تشکیل شده است.وی ادامه داد: کمیته تخصصی محصولات پتروشیمی تمامی موضوعات مربوط به محصولات پتروشیمی را بررسی و طی چند ماه اخیر که ساماندهی و تنظیم بازار این نوع محصولات شکل گرفت، ‌۴۸ فقره مجوز صادرات محصولات پتروشیمی صادر شد.

مسوول کمیته تخصصی تنظیم محصولات پتروشیمی افزود:‌ حجم مجوزهای صادره ۷۷۳ هزار و ۲۰۰ تن بوده و تاکنون به درخواست‌های مواد پتروشیمی مطرح پاسخ داده شده است. رمزی تصریح کرد: ‌زمانی که می‌خواهیم موضوعی را بررسی کنیم باید به صورت واقعی و ارقام حقیقی باشد.

وی با اشاره براینکه یکی از معیارها در محصولات پتروشیمی، براساس مصوبه دولت این است که تمام محصولات باید در بورس کالا عرضه شود، گفت: ‌با عرضه بخش عمده آن خریداری می‌شود،‌ بنابراین بعید است که محصولی به فروش نرسد.