هفت واحد بزرگ تولیدی کشور در ۱۰ ماه امسال بیش از ۴‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن شمش و تولیدات فولادی صادر کردند که در هم‌سنجی با مدت مشابه پارسال رشد ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد. به گزارش «ایرنا» در دوره ۱۰ ماهه امسال واحدهای ذوب آهن و مبارکه (اصفهان) به همراه خوزستان، فولاد آلیاژی (یزد)، فولاد خراسان، فولاد هرمزگان و فولاد اکسین در مجموع ۴ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۸۲۴ تن شمش و تولیدات فولادی صادر کردند.

ذوب آهن در این مدت نسبت به صدور ۴۶۵ هزار و ۵۴۴ تن (تیرآهن، میلگرد، کلاف، شمش چدن و سایر اقلام) اقدام کرد که در مقایسه با ۱۰ ماه پارسال رشد ۴ درصدی را ثبت کرد. این واحد صنعتی در دی ماه امسال ۳۵ هزار و ۲۵۹ تن از تولیدات خود را صادر کرد که در مقایسه با ماه مشابه پارسال رشد ۲۵۲ درصدی داشت. فولاد مبارکه نیز در ۱۰ ماه امسال یک میلیون و ۴۴۰ هزار و ۹۵۰ تن ورق گرم، سرد، کلاف گرم، سرد و اسید‌شویی، کلاف قلع‌اندود، تختال، کلاف رنگی و تولیدات مشابه واحد سبا را صادر کرد که نسبت به دوره مشابه پارسال رشد ۹ درصدی را رقم زد. این واحد صنعتی در دی ماه ۶۸ هزار و ۹۷۴ تن صادرات داشت که در مقایسه با ماه مشابه پارسال کاهش ۶۳ درصدی را ثبت کرد. همچنین فولاد خوزستان در دوره این گزارش یک میلیون و ۵۷۸ هزار و ۶۴۸ تن شمش (از نوع بلوم، بیلت و اسلب) صادر کرد که نسبت به ۱۰ ماه پارسال ۴۳ درصد رشد کرد. دی ماه امسال فولاد خوزستان ۱۷۰ هزار و ۵۶۶ تن از تولیدات خود را صادر کرد که در مقایسه با ماه مشابه پارسال رشد ۱۴ درصدی را به خود اختصاص داد.

افزون بر این سه شرکت، تولیدات مجتمع‌های فولاد اکسین (ورق عریض)، فولاد هرمزگان (اسلب)، فولاد آلیاژی (میلگرد) و فولاد خراسان (میلگرد) به بازارهای صادراتی رسید. در ۱۰ ماه امسال فولاد اکسین ۱۶ هزار و ۹۰۵ تن صادرات داشت که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۹۷ درصد رشد نشان داد. فولاد هرمزگان نیز در این دوره ۸۱۲ هزار و ۱۱۵ تن شمش (اسلب) به کشورهای مختلف فرستاد که در مقایسه با ۱۰ ماه پارسال افزایش ۵۳۲ درصدی را ثبت کرد. همچنین فولاد آلیاژی (یزد) نیز ۳۴ هزار و ۹۹۳ تن صادرات میلگرد داشت که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۹۵ درصدی را رقم زد. فولاد خراسان در این مدت ۵۴ هزار و ۶۶۹ تن میلگرد صادراتی خود را به بازار مصرف ارسال کرد که در هم‌سنجی با ۱۰ ماه پارسال رشد ۲۶ درصدی را از آن خود ساخت. به گزارش «ایرنا» ایران چهاردهمین فولادساز جهان است و پیش بینی می‌شود در افق ۱۴۰۴ به ظرفیت تولیدی ۵۵ میلیون تنی در این بخش برسد. پارسال جمهوری اسلامی برای نخستین بار با صادرات ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولیدات فولادی به بالاترین میزان عملکرد در این عرصه دست یافت. انتظار می‌رود میزان صادرات تولیدات فولادی در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ بیش از ۱۵ میلیون تن شود. بر پایه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، واحدهای صنعتی و کشاورزی باید تولید درونزا و برون‌نگر را در نظر گیرند.