افزایش قیمت بدون پشتوانه تقاضا

از سوی دیگر این کالا به دست واسطه رسیده است، زمانی که کالا به دست واسطه برسد، یک فرآیند یک ماهه زمان سپری خواهد شد تا واسطه کالای خود را بفروشد و در این میان بازار مجددا به قیمت واقعی بازگردد، بنابراین در ماه دی منتظر افزایش قیمت نخواهیم بود و مطمئنا افزایش قیمت کاذب در بازار آهن تاثیرگذار نخواهد بود چون تقاضایی وجود ندارد. در این بین تولید‌کنندگان عمده در بازار آهن خبر از روند نزولی قیمت در این بازار می‌دهند و بر این باورند که قیمت‌ها به میزان ۳۰ درصد کاهش خواهد داشت.اما قیمت شمش در بازارهای جهانی روال افزایشی داشته، موضوعی که مطرح می‌شود این است که این مساله از طریق واردات به بازار داخلی منتقل شده یا زود است؟ کارشناسان بازار فولاد در این‌باره بر این باورند که در حال حاضر در بازار داخلی تقاضایی وجود ندارد، اگر افزایش قیمتی هم به‌وجود آمده فقط به دلیل افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت‌های جهانی است.

این در حالی است که در بازار داخلی پروژه‌های عمرانی هنوز افتتاح نشده‌اند که نشان‌دهنده افزایش تقاضا یا قیمت باشد، افزایش قیمتی که در هفته‌های گذشته به وقوع پیوسته به دلیل افزایش قیمت ارز و قیمت جهانی است، با این حال به گفته فعالان بازار قیمت‌های ایران پایین‌تر از قیمت چین است و این موضوعی است که باعث شده خریدهای صادراتی از فعالان این حوزه بیشتر باشد با این حال برخی معتقدند ممکن است بازار احساس کند در ۲ ماه آینده و در روزهای آخر سال، کارخانه‌های داخل بیشتر سرشان گرم صادرات است لذا خریدهای شب عید از هم اکنون آغاز شده باشد، به‌خصوص اینکه بازارهای جهانی به دلیل تعطیلات ژانویه اکنون در آرامش به‌سر می‌برند.واقعیت موجود در بازار، نبود تقاضا است، در حال حاضر منطقی که روی نظام قیمت‌گذاری در داخل کشور حاکم است،‌ تا حدی منطق عرضه و تقاضا است، در ادامه موضوعی که همه معتقدند روی بازار فولاد تاثیر گذاشته، قیمت‌های جهانی است، اما باید گفت در غیاب عرضه و تقاضا تاثیر قیمت‌های جهانی روی بازار داخلی یک تناقض در بازار را شکل داده است،‌ بنابراین باید به دنبال این چرایی بود که در غیاب عرضه و تقاضا چرا قیمت‌های جهانی روی قیمت‌های داخلی تاثیر می‌گذارد؟

فعالان بازار فولاد در این زمینه و در پاسخ به چرایی این سوال بر این باورند که در پنج سال قبل نیز این بیماری در بازار وجود داشت؛ موضوعی که در «هم‌زمانی زیست رکود و تورم» به‌وقوع پیوست، تاجری که می‌داند اگر جنسی بخواهد تولید شود با توجه به اینکه هزینه‌های برق، ‌انرژی، مواد اولیه و... افزایش پیدا کرده و تولید آن جنس هم به وجود این مولفه‌ها وابسته است اما با محدودیت‌های قیمتی روبه‌رو‌ می‌شود و قادر نیست رشد هزینه‌ها را در قیمت خود وارد کند. در گذشته انباشت این فشار طی زمان سبب تخلیه شدن یکباره آن شد. از طرفی موضوع تفاوت قیمت‌های داخلی و خارجی و موضوع واردات نیز مطرح بود چراکه اگر قیمت‌های داخلی کمی بالاتر محاسبه می‌شد، واردات افزایش می‌یافت و این موضوع تولید داخل را دچار چالش می‌کرد. بنابراین کنترل قیمت تا یک جایی منطقی خواهد بود و از یک زمانی به بعد موجب پرش ناگهانی قیمت می‌شود، این در حالی است که قیمت‌های داخلی نسبت به قیمت‌های جهانی باز‌هم پایین‌تر است، ولی تقاضایی وجود ندارد که قیمت‌ها بخواهد به سمت و سوی واقعی‌شدن حرکت کند.میزان صادرات فولاد و محصولات فولادی در حالی روال افزایشی گرفته و همچنان این روال در حال تقویت شدن است که این سوال مطرح می‌شود: آیا این موضوع تهدیدهایی را برای صنعت و بازار ایجاد می‌کند یا نقطه قوت است؟

امروز گردش نقدینگی نه در بازار آهن بلکه در بازارهای ارز،‌ خودرو، سهام، طلا و...صورت می‌گیرد، اما بازار در این وضعیت به انفعال روی نمی‌آورد و از موقعیت‌ها استفاده کرده تاجایی‌که حتی در زمان‌های رکودی باز اقدام به خرید وجود دارد؛ هرچند متناسب با تولید نیست. در این‌باره باید گفت صادرات هیچ‌گاه باعث توقف جریان بازار داخلی نخواهد بود، زیرا بازار داخل همیشه برای تولیدکنندگان از جذابیت برخوردار است و اگر تقاضا به بازار بازگردد به راحتی توسط تولیدکنندگان پاسخ داده خواهد شد. دلیل این امر نیز مشکلاتی است که همواره در مسیر صادرات از گذشته وجود داشته و عواملی مانند نوسان قیمت‌های جهانی، تحریم‌های ناگهانی، باز پس گرفتن مبالغ فروش و... تعیین‌کننده مسیرهای صادراتی هستند اما مصرف‌کننده داخلی بهترین شرایط را برای تولیدکننده ایجاد می‌کند.

در این بین به گزارش «دنیای اقتصاد» طی هفته‌ای که گذشت یکی از خبرهای مهم در حوزه فولاد صادرات ۵۰۰ تن سبد میلگرد یک شرکت ایرانی از کانال بورس کالا به عراق بود که این محموله با قیمت ۵۰۰ دلار در هر تن از درب کارخانه به مقصد عراق ارسال شد. کارشناسان معتقدند این موضوع می‌تواند فتح‌بابی باشد بر صادرات محصولات بیشتر از کانال‌های مختلف از جمله بورس به بازار عراق که این بازار در حال حاضر با مشکلاتی نیز برای تجار ایرانی مواجه است. البته عراق در شرایط کنونی در مواجهه با احداث مجتمع‌های فولادی مهمی است، از آن جمله چینی‌ها به‌زودی کارخانه‌های تولید محصولات فولادی را در این کشور راه‌اندازی خواهند کرد که به عقیده کارشناسان این موضوع می‌تواند بار دیگر محدودیت‌های صادراتی را برای تولیدکنندگان فولادی ایجاد کند؛ چراکه عراق ثابت کرده برای حمایت از تولید داخل تعرفه‌های سنگینی را بر بخش‌های وارداتی اعمال خواهد کرد، همان‌طور که در مورد سیمان این سیاست‌ها را اعمال کرد.