به گزارش«اینپیا» بحث بر سر برداشته شدن معافیت مالیاتی شرکت‌های پتروشیمی همچنان گرم است و قرار است این معافیت که به‌عنوان کمک به شرکت‌های مادر داده شده بود، طبق برنامه ششم توسعه که از سال آینده لازم‌الاجرا است، برداشته شود. این امر با اعتراض‌هایی از سوی شرکت‌های پتروشیمی مواجه شده است. مدیران برخی از این پتروشیمی‌ها بر این باورند که برداشته شدن معافیت مالیاتی می‌تواند به درآمد آنها لطمه وارد کرده و ادامه راه را سخت کند، اما برخی از کارشناسان معتقدند چیزی که باعث اعتراض شده عادت شرکت‌های پتروشیمی به درآمد کلان است و آنها در صورت پرداخت مالیات هم سود می‌کنند.

 صبوری نایب رئیس اول هیات مدیره انجمن ملی پلیمر و پلاستیک پیش از این به«اینپیا» گفته بود: اگر پتروشیمی‌ها به سود عرف این صنعت یعنی بین ۵ تا ۷ درصد قانع باشند می‌توانند با پرداخت مالیات هم سود کنند و در بازار جهانی هم رقابت کنند مساله این است که آنها به سودهای کلان عادت کرده‌اند و این امر باعث اعتراضشان شده است. قاسمی عضو هیات مدیره نیز  معتقد است: برداشتن معافیت مالیاتی و شفافیت درآمدی گام بلندی در جهت رشد اقتصادی است و باید این اتفاق رخ دهد. ضمن اینکه این شرکت‌ها که تا قبل از این با فروش محصولاتشان به مشتری خارجی سود زیادی می‌کردند حالا به سمت مشتری داخلی بر می‌گردند و این امر به تولید و اشتغال‌زایی در داخل کمک می‌کند.

اما مخالفان برداشتن معافیت مالیاتی هم دلایلی را عنوان می‌کنند و می‌گویند اگر معافیت مالیاتی برداشته شود این شرکت‌ها ورشکسته شده و بیکاری دامن جامعه را می‌گیرد. یکی از این افراد، مدیرعامل پتروشیمی جم است که اولین بار این خبر را اعلام کرد. او معتقد است حذف معافیت مالیاتی وضعیت ناگواری را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

حالا مهدی پورقاضی نایب رئیس دوم انجمن ملی پلاستیک راه‌حل جدیدی ارائه می‌کند. او به خبرنگار اینپیا گفت: هر چند این اتفاق از نظر من مبارک و اتفاق خوبی است اما پیشنهادم این است که معافیت مالیاتی برای فروش داخلی برداشته نشود. او گفت: باید معافیت مالیاتی اقلام صادراتی برداشته شود؛ چرا‌که با وجود معافیت مالیاتی شرکت‌ها ترجیح می‌دادند به دلیل سود کلانی که داشتند اقلام خام خود را صادر کنند و این به تولید داخل لطمه سنگینی می‌زند اما اگر معافیت مالیاتی برای صادرات برداشته شود و برای فروش داخل باقی بماند در این صورت تولیدکننده داخل به نوعی مورد حمایت قرار می‌گیرد و مواد خام ارزان می‌خرد و تولید زیاد می‌شود.

اما برداشتن معافیت مالیاتی برای صادرات فضا را رقابتی می‌کند و شرکت‌ها برای فروش با رقیب خارجی رقابت کرده و می‌توانند با دریافت سود کمتر، مشتری بیشتری جذب کنند ضمن اینکه دیگر تمایل فقط به صادرات نیست و آنها ترجیح می‌دهند مشتری داخلی را مورد حمایت قرار دهند و کالای خام را در داخل کشور بفروشند که در این صورت کمک بزرگی به تولید و اشتغال‌زایی در داخل می‌شود.