در حال حاضر یکی از رقبای اصلی و شاید مهم‌ترین رقیب ایران در حوزه پسته آمریکا است و این در حالی است که علاوه بر این موضوع قیمت‌گذاری برای محصول پسته در اختیار آمریکا است و با آنکه ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ این محصول محسوب می‌شود، در قیمت‌گذاری این محصول جایگاهی ندارد. با این حال وضع تعرفه‌های چین روی پسته آمریکایی می‌تواند این دو فرصت را در اختیار ایران قرار دهد؛ نخست آنکه وضعیت صادرات پسته از سوی ایران بهبود یابد و دوم اینکه ایران در زمینه قیمت‌گذاری بتواند اقدامات لازم را به عمل آورد. در این باره نقش و جایگاه بورس کالا برای حضور پسته در تالار محصولات کشاورزی و صادراتی این بازار بسیار مهم است و به همین دلیل لازم است اقداماتی که در این زمینه برای بهبود حضور کشاورزان ضرورت دارد، صورت بگیرد. در این رابطه، البته برنامه‌ریزی برای عرضه گسترده پسته در حالی در بورس کالا آغاز شده که در این مسیر، خرید و فروش پسته فقط به معاملات نقدی و فیزیکی محدود نمی‌شود، بلکه امکان خرید نسیه، پیش‌خرید و استفاده از ابزارهای متنوع دیگری همچون گواهی سپرده پسته نیز در این بازار برای آن وجود دارد. همچنین باید به قراردادهای بلند‌مدت روی محصولات کشاورزی نیز که از ابزارهای بورس کالا برای این محصول مهم است، اشاره کرد. بورس کالای ایران تلاش کرده تا با توسعه و استفاده از ابزارهای نوین معاملاتی و تامین مالی متنوع و متناسب با نیاز مشتریان یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کشور یعنی تامین نقدینگی را برطرف کند از این رو خرید و پیش خرید یا پیش فروش محصولات مختلف توانسته است تا حدودی با رفع مشکل کمبود نقدینگی، پوشش، توزیع و انتقال ریسک را کاهش دهد.این در حالی است که اگر بورس کالا بتواند به تولید‌کننده امکان تامین مالی بدهد و در صورتی که استانداردها رعایت نشده بود، مجوز فروش ندهد این امر کمک بزرگی به تولید است. یا اگر تعیین کند میزان سموم باقی مانده بیشتر از یک مقداری باشد به جای قیمت ۳۰ تومان در بورس به قیمت ۲۵ تومان به‌فروش می‌رسد، این یک نوع کمک به تولید است. وقتی بورس در حال سیگنال‌دهی است، نظام تولید را سر و سامان می‌دهد، به‌طوری‌که با همین مکانیزم کیفیت ذرت امسال با ذرت سال گذشته قابل مقایسه نیست و به مراتب خیلی بهتر بوده و به همین ترتیب کیفیت سال ۹۵ از سال ۹۴ خیلی بهتر بود، چراکه اگر کشاورز بخواهد در بورس محصول خود را بفروشد باید محصولش براساس استانداردها باشد.

از دلایل عمده مخالفت برخی تجار با عرضه پسته در بورس کالا، اما وجود شکاف عمیق میان زمان برداشت پسته تا عرضه آن است که تجار از این شکاف حداکثر بهره را برده و در شرایط انحصاری اقدام به خرید محصول می‌کنند؛ در نتیجه با فراهم شدن امکان فروش یا پیش فروش محصول یا فروش مدت دار برای باغداران آنها دیگر مجبور نیستند در شرایط خاص محصول خود را بفروشند؛ ضمن اینکه در بورس می‌توانند کاملا در شرایطی رقابتی و شفاف محصول خود را بفروشند، در نتیجه تجار نگران کاهش سود و منفعت خود هستند و از این رو با عرضه پسته در بورس کالا مخالفت می‌کنند.

هراس آمریکا از بازار پسته ایران

پسته کاران آمریکایی می‌ترسند که با اعمال تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین بر محصولات کشاورزی آمریکا و گران‌تر شدن این محصولات در بازار چین، در رقابت با رقبای ایرانی خود شکست بخورند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، کشاورزان آمریکایی که بسیاری از آنها به دونالد ترامپ و موضع سخت وی در مورد تجارت رای داده‌اند، می‌گویند افزایش تعرفه بر محصولاتی نظیر بادام و پسته از سوی چین به توان رقابتی آنها صدمه می‌زند.چین اعلام کرده در اقدامی تلافی جویانه تعرفه‌هایی ۱۵ تا ۲۵ درصدی بر واردات از آمریکا به ارزش ۵/ ۲ میلیارد دلار اعمال خواهد کرد. این اقدام در واکنش به تعرفه‌های سنگین بر واردات آلومینیوم و فولاد از سوی دولت ترامپ بوده است.یکی از کشاورزان کالیفرنیایی بادام می‌گوید کشاورزان می‌ترسند که از اعمال این تعرفه‌ها متضرر شوند چراکه محصولات آنها را در بازار چین گران‌تر می‌سازد.ریچارد ماتونیا، مدیر اتحادیه پسته‌کاران آمریکایی گفت پسته بزرگ‌ترین محصول صادراتی کالیفرنیا به چین است به‌طوری‌که چین در سال ۲۰۱۶ خریدی به ارزش ۵۳۱ میلیون دلار از این محصول از این کشور داشت. پیش از این تعرفه‌های جدید، چین تعرفه ۵ درصدی بر پسته خام و پسته شور وارداتی از آمریکا اعمال کرده بود.وی ابراز نگرانی کرد: اعمال ۱۵ درصد تعرفه بیشتر «بر توانایی ما برای رقابت با رقبایمان در ایران تاثیر می‌گذارد.» کالیفرنیا و ایران سال‌هاست که بر سر عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته جهان رقابت دارند.