به گزارش «دنیای اقتصاد» مختار بخشیان معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اصفهان،  در مورد افزایش ۲۰ برابری قیمت آب صنایع فولاد گفت: شورای امنیت در هفته گذشته جلسه‌ای ۲ روزه با عنوان امنیت آب و بحران آن در فلات مرکزی داشت که خروجی این جلسه به‌طور رسمی اعلام نشده است.

بخشیان همچنین با اشاره به اینکه گفته می‌شود شرکت‌های فولادسازی ناحیه اصفهان در سال ۹۷ در حال برنامه‌ریزی کاهش تولید برخی محصولات به‌منظور مدیریت کمبود آب هستند، افزود: هیچ برنامه‌ای برای کاهش تولید نخواهیم داشت.وی در مورد اینکه شرکت برای محدودیت آب صنایع فولاد چه تدابیری اندیشیده است، گفت: مبارکه چندین پروژه بزرگ برای این مشکل دارد و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز هزینه کرده است.معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه از اجرای پروژه جمع آوری پسماندهای اطراف فولاد مبارکه در سه فاز خبر داد و افزود: فاز یک و دو این پروژه دو تا چهار‌ماه آینده راه‌اندازی می‌شود که در هر مرحله ۲۰۰ مترمکعب آب در ساعت تصفیه خواهد شد.بخشیان در مورد فاز سوم پروژه مذکور گفت: این مرحله در افق بلند مدت اجرایی خواهد شد. به گفته معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اصفهان، با اجرای پروژه جمع آوری پسماندهای اطراف شرکت، حدود ۱۰ درصد از آب مصرفی مورد نیاز تامین خواهد شد.وی از دیگر پروژه‌های تامین آب برای مصرف فولاد مبارکه از جمله بازچرخانی آب خبر داد و تصریح کرد: این پروژه به بهره‌برداری رسیده و هم‌اکنون ۱۵ درصد از آب مصرفی مورد نیاز مبارکه از این محل تامین می‌شود.

به گفته بخشیان، با اجرای پروژه‌های مذکور فقط ۲۵ درصد از آب مصرفی مورد نیاز شرکت تامین و مابقی از محل ورود آب به کارخانه از جمله انتقال آب از چهارمحال و بختیاری و جنوب کشور باید تامین شود.وی با تاکید بر اینکه ۷۵ درصد از آب مصرفی مورد نیاز فولاد مبارکه باید از طریق انتقال آب از جنوب و درسطح ملی صورت گیرد، گفت: تنها راه جبران کمبود آب برای تمام بخش‌ها، از جمله کشاورزی، انتقال آب از جنوب است و به‌طور حتم فولاد مبارکه آماده کمک به این طرح است.

بخشیان گفت: فولاد مبارکه برنامه‌ای برای کاهش تولید ندارد، بلکه به دنبال افزایش تولید است. البته در کنار این سیاست، به‌شدت بحث مدیریت مصرف آب را پیگیری می‌کنیم. وی افزود: همچنین در ارتباط با بحث آب، کمیته‌ای در فولاد مبارکه تشکیل شده تا بتواند تمام راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب را در داخل شرکت شناسایی و اجرایی کند. البته بخشی از این اقدامات خارج از مسوولیت شرکت بوده و در میان سیاست‌گذاری‌های ملی قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال انتقال آب از جنوب کشور پروژه ملی است؛ اما تا جایی که در حیطه کاری شرکت است، مبارکه تلاش می‌کند مصرف آب را کاهش دهد.بخشیان افزود: اولویت مبارکه تامین نیاز بازار داخل است و مازاد این نیاز راهی بازارهای صادراتی می‌شود، حال اگر تولید را کاهش دهیم ابتدا میزان صادرات را کاهش خواهیم داد.بر‌اساس این گزارش، قرار است قیمت هر مترمکعب آب مصرفی این شرکت‌ها ۱۶ برابر شده و از ۷۵۰ تومان فعلی به ۱۲ هزار تومان در سال جدید افزایش یابد.بحران کمبود آب در فلات مرکزی کشور جدی است و مشاوران باید در مکان‌یابی واحدهای معدن و صنایع معدنی آب بر، حتما نگاه بلندمدت داشته باشند تا امکان تولید پایدار واحدها پس از بهره‌برداری میسر شود.