تجهیز توپخانه تعرفه‌ای

پیش از این و در هفته‌های قبل فولادسازان ترکیه با دریافت سیگنال‌های نامساعد از روابط دیپلماتیک میان دو کشور به دنبال افزایش فعالیت در بازار غرب آفریقا رفته بودند تا بتوانند با تعرفه‌های آمریکا و اتحادیه اروپا و کاهش صادرات به این کشورها مقابله کنند. طبق آمار انجمن جهانی فولاد ترکیه هشتمین فولادساز بزرگ دنیاست و دومین صادر‌کننده میلگرد جهان نیز هست.به گزارش فولاد ایران، در ۵ ماه نخست سال‌جاری اعمال تعرفه‌های وارداتی در آمریکا موجب شد صادرات فولاد ترکیه به این کشور ۵۶ درصد کاهش یابد و حال داد‌و‌ستد با اروپا نیز دشوار شده است. این در حالی است که ترکیه در تلاش است سهم خود را از بازار غرب آفریقا از کمتر از ۵ درصد به بالای ۱۵ درصد رسانده و در ادامه با کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل به این هدف دست یابد. از سویی میزان مبادلات تجاری ترکیه با آفریقا از ۴/ ۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۳ به ۷/ ۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده و سال گذشته نیز به ۲۰ میلیارد دلار نزدیک شده است.

اما بررسی روندی که متعاقبا با سیاست‌های در پیش گرفته شده از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا روشن می‌شود این است که بازارهای زیادی از این تصمیم تاثیر خواهند گرفت، در این‌باره کیوان پورشب، تحلیلگر بازارهای فولاد جهانی و داخلی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در بررسی این روند باید در ابتدا یک سوال را مطرح کرد و در ادامه باید به این موضوع پرداخت که اساسا افزایش تعرفه‌ها باعث جهش قیمت تمام‌شده محصولات فولادی ساخته شده می‌شود؛ به این معنا که افزایش تعرفه‌های raw material مانند فولاد و آلومینیوم نتیجه‌اش یک جهش قیمتی روی قیمت تمام شده محصولاتی است که با فولاد و آلومینیوم تولید می‌شوند؛ مانند صنعت خودرو، هواپیماسازی، ‌حتی در صنایع غذایی که آلومینیوم برای قوطی‌های مختلف نوشیدنی و خوراکی و انواع غذاهای آماده استفاده می‌شود که این موضوع در آمریکا در حدود ۲۸ هزار فرصت شغلی را متاثر می‌کند.

وی در ادامه سوال مهم و اساسی را مطرح کرده و گفت: اگر شرایط به شکل بالا باشد که البته روندهای اقتصادی این موضوع را ثابت می‌کند، چرا آمریکا با تعرفه‌گذاری به دنبال نتایج این‌چنینی هم برای اقتصاد کشور خودش و هم اقتصاد بین‌الملل است؟

به گفته پورشب آنچه که می‌توانم برای پاسخ به این سوال مطرح کنم، اولا این است که یک جنگ‌جهانی در حال شکل‌گیری است، منتها نه به آن معنایی که جهان در جنگ جهانی اول و دوم شاهد آن بود. باید دامنه واژه‌ای که زیاد این روزها تحت عنوان «جنگ اقتصادی» می‌َشنویم را تحت عنوان جنگ‌جهانی اقتصادی گسترش دهیم و من شخصا معتقدم که این جنگ‌جهانی اقتصادی با «تجهیز توپخانه تعرفه‌ای» در حال شکل‌گیری است.وی در ادامه گفت: در مدتی که دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شده می‌بینیم، نه کنوانسیون‌ها، نه اتحادیه‌ها و نه سازمان‌های بین‌المللی که در راس آنها سازمان تجارت‌جهانی است نتوانسته‌اند به مقابله با این پدیده نوظهور که با رهبری آمریکا شروع شده، بایستند.

آنچه که نتیجه این افزایش تعرفه‌ای را به دنبال خواهد داشت، تقویت «واسطه‌های بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برای کشوری است که نسبت به محصولاتش تعرفه وضع می‌شود. به این معنا که به هر صورت در حال تولید فولاد و آلومینیوم است و باید این محصولات را صادر کند،‌ چرا‌که ناگزیر از صادرات است، در ادامه مجبور است به سمت کشف و شناسایی بازارهای جدید جایگزین برود. به گفته وی ترکیه در حال‌حاضر برای حفظ بازارهای موجود با مشکل روبه‌رو‌ شده زیرا ترکیه برای صادرات محصولات خود به کانادا مجبور است از مسیر آمریکا بگذرد بنابراین به نظر می‌رسد آمریکا ترکیه را مجبور خواهد کرد فولاد و آلومینیوم خود را زیر قیمت بازار به واسطه‌هایی که از حالا به بعد شکل خواهند گرفت،‌ عرضه کند و این واسطه‌های بازار به‌نظر می‌رسد که اروپایی‌ها خواهند بود.این کارشناس بازار فولاد در ادامه تحلیل کرد: باید به تحولاتی که در ماه‌های اخیر رخ داد برگردیم،‌ تحولاتی که به یک اختلاف‌نظر شدید بین آمریکا و اروپا تبدیل شد؛ به‌ویژه بر سر سهم پرداختی اروپایی‌ها برای ناتو و لفاظی‌هایی که به‌ویژه بین آلمان و فرانسه وجود داشت.‌ ترامپ با این حرکت یک بازار جدید واسطه‌گری را بین ترکیه و آمریکا ایجاد خواهد کرد و با این کار بخشی از فشارهای ماه‌های اخیر تعدیل می‌شود. در کنار این ماجرا موقعیت تازه‌ای برای روس‌ها در تجارت این دو کامودیتی مهم (فولاد و آلومینیوم) ایجاد خواهد شد،‌ به‌طوری‌که برای آنها هم فرصت‌های تازه‌ای خلق می‌شود.

این، آن چیزی است که به‌نظر می‌رسد هنر دونالد ترامپ در بهره‌برداری از چالش‌های سیاسی و تبدیل آن چالش‌ها به یک فرصت اقتصادی است و من از آن به‌عنوان هنر ترامپ نام می‌برم،‌ چرا‌که این شخص بلد است چطور یک چالش پیچیده سیاسی را به یک فرصت تبدیل کند. آنچه که امروز مورد درخواست کاخ سفید است آزادی زندانی سیاسی ترک تبعه آمریکا است که ترامپ این مطالبه را به یک فرصت اقتصادی تبدیل می‌کند.وی ادامه داد: فرصت اقتصادی که از یک‌طرف رضایت اروپایی‌ها و روس‌ها را با ایجاد بازار جدید واسطه‌ای جلب می‌کند که سهمشان را برای پرداخت به ناتو بالا ببرند و آن دلخوری را برطرف کند و از سوی دیگر به ترکیه فشار می‌آورد تا از کانال کاهش ارزش لیر دچار چالش شود و تاریخ هم نشان داده است که فرآیند تصمیم‌گیری سهل نخواهد بود که ترکیه بخواهد یک واکنش سریع در مقابله با تعرفه‌های جدید نشان دهد، بنابراین در یک بازه زمانی جدید،‌ آمریکا اهداف سیاسی خودش را هم تامین می‌کند. اینکه این روند روی سایر تولید‌کننده‌ها و عرضه‌کننده‌های فولاد و آلومینیوم چه اثری خواهد گذاشت، باید گفت که حتما اثرگذار خواهد بود، به این دلیل که ترکیه آنقدر باید صبر کند تا معلوم شود آن واسطه‌هایی که از اروپا و روسیه محصولات فولادی این کشور را می‌خرند چه قیمتی را هدف‌گذاری خواهند کرد و متعاقبا بقیه بازارها مانند دومینو به این بازارها نگاه خواهند کرد؛ چه‌بسا این واسطه‌ها آنقدر تقویت خواهند شد، تا جایی که بازارهای منطقه‌ای مانند ایران و حتی قزاقستان نیم‌نگاهی به این واسطه‌ها خواهند داشت و می‌توانند فولاد منطقه را خریداری کنند و اقدام به فروش آن در آمریکا کنند.