تغییر‌جهت در معاملات آتی

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد توقف بازار آتی سکه اگرچه اجرایی شده ولی در نهایت دائمی نخواهد بود و با آرامش یافتن بازار نقدی سکه، باز هم می‌توان به آغاز به کار این بازار خوش‌بین بود. بازار آتی در گذشته تکانه‌های بزرگی را تجربه کرده ولی در نهایت به مسیر عملکرد خود باز گشته است و این محدودیت جدید نیز به احتمال قوی مقطعی است ولی نمی‌توان برای آغاز به کار مجدد این بازار زمانی قطعی را تعیین کرد. در هر حال تجربه ۹ سال معامله در بازار آتی و زیرساخت‌های اجرایی آن وجود دارد بنابراین آغاز به کار مجدد آن چندان هم دشوار نیست حتی اگر به چند هفته زمان برای استراحت بازار و کاهش هیجانات قیمتی در بازار نقدی نیاز داشته باشیم. پتانسیل ورود کالاهای جدید به معاملات آتی نیز وجود دارد و در آینده می‌تواند جایگزین معاملات سکه طلا باشد اگرچه ساده‌ترین خروجی این وضعیت جدید رونق‌گرفتن معاملات آتی زعفران خواهد بود.

توقف فعالیت بازار آتی سکه به معنی حذف بازارهای رسمی نیست. دیروز بهای اوراق سپرده کالایی سکه طلا با صف خرید روبه رو شد و باز هم قیمت‌هایی بالاتر از نرخ‌های بازار آزاد را نشان داد که به معنی خودنمایی التهاب در بخش دیگری از بازارهای رسمی است.روز گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد در راستای حما‌یت از منافع سرمایه‌گذاران، بر‌اساس معیارهای بخش الف «ماده الحاقی دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی در شرکت بورس کالای ایران درخصوص شرا‌یط اضطراری» و با استناد به بند ۱۰ بخش ب ماده الحاقی فوق، با تایید سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه کارگزاران ملزم به بستن کلیه موقعیت‌های تعهدی باز مشتریان خود بر اساس آخرین قیمت تسویه در تمامی نمادهای معاملاتی قراردادهای آتی سکه طلای بهار آزادی هستند. بر اساس این اطلاعیه کلیه کارگزاران در اجرا‌ی این تصمیم روز گذشته موظف شدند اقدامات لازم برای بستن تمامی موقعیت‌های تعهدی باز مشتریان خود را به‌کار گیرند.

در این رابطه مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا از تغییر اولویت‌های این بورس در بازار مشتقه خبر داد. علیرضا ناصر‌پور در این خصوص گفت: این تصمیم با توجه به شرایط بازار نقدی سکه طلا و نوسانات غیرعادی قیمت‌های نقدی و در حمایت از منافع سرمایه‌گذاران بازار مشتقه اتخاذ شده است. وی که با پایگاه خبری بورس کالا گفت‌وگو کرده، افزود: تغییر اولویت‌های بورس کالا در حوزه بازار مشتقه به سمت محصولات کشاورزی پس از موفقیت بازار آتی زعفران صورت گرفته است و با توجه به اینکه تاکنون بیش از ۲/ ۲ میلیون قرارداد در بازار آتی زعفران مورد معامله قرار گرفته سیاست موفق بورس کالا در تغییر مسیر قراردادهای آتی به سمت محصولات کشاورزی باعث اتخاذ این تصمیم شده است.مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا همچنین با اشاره به مطالبه فعالان بازار در این خصوص گفت: این اقدام پاسخ مناسبی به فعالان بازار است و برنامه‌های بعدی بورس برای گسترش قرارداد آتی روی محصولاتی است که عمده تولید آنها صادراتی است و کشف قیمت مناسب آنها در بورس به ارتقای شفافیت بازار صادراتی می‌انجامد.