به گزارش خبرگزاری تسنیم، شاپور محمدی در نشستی که با حضور دادستان عمومی و انقلاب تهران و مسوولان بازار سرمایه کشور، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در روز گذشته برگزار شد، گفت: جذب نقدینگی از طریق بورس هم موجب رونق تولید و هم رونق اشتغال می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره برخی مشکلات مرتبط با بورس کالا هم که در این جلسه مطرح شد، افزود: ما بر مراحل پیش از بورس کالا نظارت داریم و بخشی از آن خارج از بورس فروخته می‌شود که ما نظارت نمی‌کنیم و باید مسوولان وزارتخانه‌های صنعت و جهاد کشاورزی روی برخی اشخاص محدودیت‌هایی بگذارند و قانون به ما اجازه نمی‌دهد کسی را محدود کنیم.

وی افزود: البته بورس کالا در مناطق آزاد انبارهایی را پیدا کرد و درخصوص پتروشیمی‌ها هم تخلفاتی معرفی کردیم اما وقتی یک شخص از وزارت صنعت پروانه بهره‌برداری می‌گیرد از نظر ما تولید‌کننده است و وزارت صنعت باید با ساز و کارهایی نظیر فهرست بیمه اشخاص و مصرف برق کارگاه آنها را کنترل کند اما ما ساز وکاری برای کنترل نداریم.

دکتر محمدی گفت: وزارت صنعت به ما می‌گوید به سامانه بهین‌یاب اعتماد کنید و برخی اوقات تولید‌کننده‌ای دو تا سه سال تولید نداشته است اما در بورس کالا مواد اولیه خریداری می‌کند و این سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است که باید بررسی کند چه کالاهایی به دست مردم رسیده است.

  وزارت صنعت سامانه بهین‌یاب را پالایش کند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: درخواست ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که سامانه بهین‌یاب را پالایش کند.

 همچنین در این نشست سوالاتی مطرح شد که در همین خصوص دادستان تهران پرسید در موضوع پتروشیمی عده‌ای در بورس کالا محصولات دریافتی را چند برابر عرضه کردند آیا بورس نظارت داشت یا نداشت؟

عباس جعفری دولت آبادی گفت: سازمان بورس چه نقشی داشت که متوجه تخلف نشد و ما یک دفعه شاهد دو برابر شدن (قیمت) محصولات پلاستیکی بودیم؟ آیا مسوولان سازمان بورس فقط وظیفه عرضه دارند؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالات دادستان تهران گفت: ما چندین بار در این خصوص نامه‌نگاری کردیم و زمانی که قیمت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود در کارخانه و بورس مشکلی نداشتیم، اما وقتی قیمت دلار تغییر کرد و قیمت‌های دیگری در بانک مرکزی(ثانویه)و دیگر جا‌ها مطرح شد، ستاد تنظیم بازار تلاش کرد قیمت کالا‌های اساسی را پایین نگه دارد.

شاپور محمدی گفت: قیمت پیشنهادی را فروشنده تعیین می‌کند و سازمان بورس کالا قیمت پایه را از فروشنده دریافت می‌کند و دولت به لحاظ اعلام حاکمیت اگر بخواهد قیمت را پایین نگه دارد از طریق یارانه است.

وی افزود: وقتی تفاوت قیمت‌ها به وجود آمد ده‌ها نامه به آقای جهانگیری نوشتیم و خواستیم فضای رقابتی ایجاد شود و وقتی سقف‌ها برداشته شد قیمت در بیرون افت کرد.

دادستان تهران در ادامه پرسید: بر اساس اظهارات مسوولان شرکت‌های پتروشیمی افرادی هستند که در ( خرید از) بورس برنده می‌شوند، اما کار تولیدی نمی‌کنند و کسی که کارخانه دار نیست چطور می‌تواند در بورس خرید کند؟رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ گفت: سامانه بهین‌یاب باید اصلاح شود و تعداد تولیدکنندگان در حوزه پتروشیمی ۸ هزار مورد است، اما واقعا تعداد کمی فعالیت می‌کنند.وی افزود: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت بخواهد این ۸ هزار تولیدکننده را بررسی کند حتما باید سامانه بهین‌یاب پالایش شود چرا که سال گذشته تقاضای پت ۲۵۰ هزار تن بود، اما امسال ۵ برابر شد و این تقاضای کاذب است و وقتی تقاضا می‌آید،بورس تقسیم به نسبت می‌کند و شاید بخشی به مصرف‌کننده و تولیدکننده واقعی هم برسد.محمدی گفت: البته وزارت صنعت درخصوص میلگرد و فولاد هم گفته است که مثلا به ۱۰۰ نفر کالا داده شود و این هم غلط است و اینها کالا را می‌خرند و به بقیه می‌فروشند.وی افزود: اینکه سازمان امور مالیاتی در این خصوص نظارت دارد یا نه، نمی‌دانیم و اینکه سازمان حمایت درخصوص پت نظارت می‌کند که آیا تولیدکنندگان دریافت می‌کنند یا نه، باز هم نمی‌دانیم.

مشروح گزارش این نشست در صفحه۱۰ روزنامه چاپ شده است.