تسهیلات بانکی و حمایت‌های مالی بخش کوچکی است که می‌تواند به راه‌اندازی معادن کوچک مقیاس کمک کند و چنانچه بتوان در سطح کلان تصویر صحیحی از چشم‌انداز و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدنی ایجاد کند، تامین سرمایه از طریق بخش خصوصی بهترین و امن‌ترین مسیر برای هدایت نقدینگی و رونق درون بخشی خواهد بود.

با توجه به شرایط کنونی اقتصادی و نیاز به ایجاد اشتغال پایدار، باید به‌صورت ویژه شرایطی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرد که انگیزه کافی برای پذیرش ریسک حداقلی سرمایه‌گذاری و کاهش ریسکِ مدتی که سرمایه‌گذاری صورت خواهد پذیرفت، ایجاد شود.

از فرصت‌های تصمیم‌گیری در سطح کلان و نگاه حاکمیتی می‌توان استفاده کرد و مشوق‌های لازم را برای این روش توسعه داد و سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در بخش معدن کشور را لحاظ کرد تا دغدغه‌های سرمایه‌گذاران نیز به حداقل برسند.توسعه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان معدنی می‌تواند در ایجاد زیرساخت‌های مرتبط، بستر لازم برای همگرایی سرمایه‌گذاران و فرصت‌های موجود جهت مشارکت و سرمایه‌گذاری را ایجاد کند. رونق استارت‌آپ‌ها و اطلاع‌رسانی جامع در زمینه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن موجب افزایش شناخت و انگیزه سرمایه‌گذاران غیر‌معدنی برای حضور در این بخش خواهد شد. لازمه شفاف‌سازی اطلاعاتِ سرمایه‌گذاری و ایجاد رقابت سالم در قالب ارائه آمار صحیح، افزایش نظارت و کنترل کیفی کارشناسی برای داده‌هایی که جهت پردازش طرح‌های فنی و اقتصادی مورد نیاز است، توجه متمرکز به این بخش را از طرف متولیان این بخش و سیاست‌گذاران نیاز دارد.

در کشورهای توسعه‌یافته معدنی یکی از دلایل موفقیت شرکت‌های معدنی، توسعه استارت‌آپ‌ها در این زمینه است که کشور استرالیا برای رونق و توسعه معادن خصوصا معادن کوچک مقیاس و صنایع وابسته با استفاده و توسعه استارت‌آپ‌های معدنی، با داشتن ۴۳ مجموعه استارت‌آپ و سهم ۲۲ درصدی جایگاه نخست را در میان کشورهای معدنی و در جهان دارا است.