به گزارش مجله Platts، بازار متانول در چین در ماه مه پیچیده شده است؛ درحالی‌که پیش‌بینی‌های منابع اقتصادی حاکی از آن بود که با بازگشت تدریجی چین به فعالیت‌های اقتصادی، میزان تقاضا افزایش‌ می‌یابد؛ اما با وجود این عرضه بیش از حد و کمبود شدید فضاهای ذخیره‌سازی متانول این معادله را بر هم زد و قیمت متانول را همچنان پایین نگه داشت.

در ماه آوریل، فروش محموله‌های متانول تولید داخلی کره‌جنوبی به‌دلیل مصرف آن در تولید بایودیزل(سوخت پایه گیاهی) و فرمالدئید (ترکیبی که در صنعت رنگ و رزین به کار می‌رود)کماکان مانند ماه قبل بوده است. محموله‌های داخلی کره‌جنوبی در این هفته بدون تغییر نسبت به هفته گذشته و با بهای 270 وون به ازای هر کیلوگرم (22 سنت بر هرکیلوگرم) معامله شد.

طبق شنیده‌ها، موجودی متانول بنادر مهم ساحل غربی هند در حدود 100هزار تن است. به‌‌رغم ارسال محموله‌هایی برای برخی مصرف‌کننده‌های نهایی مانند شرکت‌های دارویی، منابع اقتصادی خبر از کاهش قابل ملاحظه مصرف متانول می‌دهند. علت اصلی کاهش مصرف از حدود 100هزار تن در هر ماه به حدود 25هزار تا 30هزار تن در ماه، محدودیت‌های اعمال شده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است. با آغاز فصل باران‌های موسمی در اواخر ژوئن و بازگشایی بسیار تدریجی بخش‌های مربوط به تولید فرمالدئید، ادامه روند نزولی تقاضای متانول تا ماه سپتامبر قابل پیش‌بینی است.

 بررسی بهای متانول در بازار شرق آسیا

متانول در شرق آسیا با یک دلار افزایش، با بهای 168 دلار در هر تن خرید و فروش شد. این قیمت کمتر از بهای پیشنهادی 183 دلار درهر تن CFR چین بوده است. مشکلاتی چون کمبود شدید فضای ذخیره‌سازی و دریافت بیش از نیاز محموله‌های متانول همچنان اثر منفی بر قیمت این ترکیب شیمیایی دارد.

متانول CFR جنوب شرقی آسیا در روز 17 آوریل، 3 دلار در هر تن کاهش قیمت داشت و به‌‌رغم پیشنهاد 180 دلاری CFR جنوب شرقی آسیا به ازای هر تن، با بهای پایین‌تر 179 دلار در هر تن دادوستد شد.

بهای متانول کره‌جنوبی با اندکی بحث در مورد محموله‌های دریافتی در ماه مه‌ همچنان مانند هفته‌های گذشته روی قیمت 188 دلار به ازای هر تن پایدار ماند. پیشنهادهایی برای محموله‌های وارداتی نیمه نخست ماه ژوئن با قیمت 180 تا 195 دلار در هر تن مطرح شد.

قیمت متانولCFR تایوان در روز جمعه بدون تغییر در هفته گذشته و به دور از حاشیه، برابر با 187 دلار به ازای هر تن تعیین شد.