خروج نقدینگی سرگردان از بازار فولاد

فعالان بازار از جمله دلایل اصلی استمرار ثبات در بازار آهن و فولاد در هفته‌ اخیر را تغییر و تحول در وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعیین سرپرست جدید برای این وزارتخانه می‌دانند. سابقه مدیریتی جعفر سرقینی و نحوه سیاست‌گذاری او در زمینه کنترل بازار باعث شد افرادی که پیش از این برای حفظ سرمایه خود از اثرات تورمی به این بازار ورود پیدا می‌کردند دیگر به این بازار تمایلی نداشته باشند. در عین حال در هفته جاری رئیس قوه قضائیه نیز به آشفتگی بازار آهن و فولاد واکنش نشان داد و از برخورد با برهم‌زنندگان بازار خبر داد که این موضوع نیز سیگنالی برای خروج نقدینگی از این بازار شد. به این ترتیب بازار مقاطع طویل فولادی در هفته جاری به روند کاهشی خود که از هفته قبل آغاز شده بود ادامه داد. درحال‌حاضر عمده تقاضای بازار مصرف فولاد از سوی بخش تقاضا رقم می‌خورد و از همین‌رو پیش‌بینی می‌شود که آرامش در این بازار ثبات پیدا کند و حتی این بازار وارد فاز رکود نیز بشود.

  بازگشت معاملات به نرخ پایه

رینگ معاملاتی بورس‌کالا در هفته آخر مرداد شاهد عرضه ۴۱ هزار و ۷۰۰ تن انواع میلگرد بود که برای این حجم محصول تقاضایی برابر ۴۲ هزار و ۷۰۰ تن نیز به ثبت رسید. بالا بودن نسبی قیمت عرضه باعث شد که تقاضای کمی برای انواع میگرد در رینگ معاملاتی بورس‌کالا به ثبت برسد و در نهایت نیز اغلب معاملات با قیمت پایه انجام شود. نرخ هر کیلوگرم سبد میلگرد در رینگ برابر ۸۱۵۰ تومان تایید شده بود که با احتساب مالیات ارزش افزوده و حق کارگزار این محصول با قیمتی ۸۹۰۰ تومان به دست خریدار می‌رسد. درحالی قیمت خرید سبد میلگرد از بورس ۸۹۰۰ تومان بود که بهای خرید هر کیلوگرم میلگرد۱۴ در بازار آزاد۹۱۰۰تومان بود. تفاوت اندک قیمت در بازار آزاد و رینگ بورس‌کالا از میزان تقاضا برای خرید از این بازار کاست و در واقع سیگنالی برای کاهش نرخ عرضه این محصول در هفته‌های آینده بود.

   اتمام زمان سوددهی تولیدکنندگان فولادی

در ماه‌های اخیر تولیدکنندگان شمش فولادی از بالا رفتن نرخ محصولات به سود قابل‌توجهی دست پیدا کردند اما بررسی وضعیت این بازار از اتمام زمان سودگیری از این بازار حکایت دارد. بازار محصولات فولادی درحال ورود به فاز رکود بوده و تنها راه گذر از این رکود کاهش قیمت است. در این شرایط رضایت تولیدکنندگان شمش فولاد به افت نرخ فروش و کاهش حاشیه سود تنها راه کاهش بهای تمام شده محصولات پایانی فولادی در کشور و بازگشت مجدد تقاضا به این بازار است.

بازار فیزیکی بورس‌کالا در هفته پایانی مردادماه شاهد عرضه ۸۰ هزار تن شمش (بلوم و بیلت) فولادی بود، برای این حجم از عرضه تقاضایی برابر ۱۳۰ هزار تن به ثبت رسید. اگرچه همچنان میزان تقاضا برای شمش نسبت به عرضه بسیار بالاتر است اما استمرار عرضه این محصول در هفته‌های اخیر از رشد بی‌رویه قیمت شمش جلوگیری کرده است. درحالی‌که بهای عرضه هر کیلوگرم شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس‌کالا در روز ۲۸ مرداد ۶۹۸۰ بود، این مصحول در نهایت با میانگین قیمت هر کیلوگرم ۷۶۰۰ تومان معامله شد که با احتساب مالیات ارزش افزوده و حق کارگزار این شمش با نرخ ۸۳۰۰ تومان به دست خریدار خواهد رسید. البته بخش قابل‌توجهی از شمش عرضه شده در این روز با نرخ پایه معامله شد و همین موضوع بیانگر آن است که تولیدکنندگان مقاطع به این باور رسیده‌اند که دیگر بازار فروش آنها کشش رشد قیمت را ندارد.

  سازوکار متفاوت در بازار تیرآهن

برخلاف ثبات در بازار میلگرد و معامله این محصول در نرخ پایه، تیرآهن در رینگ معاملاتی بورس‌کالا با استقبال بیشتر خریداران روبه‌رو شد و قیمت این محصول نسبت به نرخ پایه افزایش داشت، همچنین رشد قیمتی، در گریدهایی که میزان عرضه کمتری در زمینه آنها صورت گرفته بود، بالا‌تر بود. برخلاف میلگرد که تولیدکنندگان متعددی در کشور برای آن وجود دارد، کارخانه‌های محدودی تیرآهن تولید می‌کنند و برنامه‌ریزی نامناسب در زمینه تولید انواع گریدهای تیرآهن باعث می‌شود که در برخی از انواع این محصول کمبود در بازار به‌وجود‌ آید و شاهد رشد قیمتی این محصولات باشیم. تیرآهن در پروژه‌های بزرگ ساخت‌وساز و در بخش زیرساخت به مصرف می‌رسد و درحال‌حاضر پروژه زیرساختی در کشور وجود ندارد، اما تقاضایی قابل توجه برای این محصول در بازار وجود دارد. این تقاضا برای میلگرد به‌علت جذب نقدینگی بیشتر به این بازار به علت کمبود تولید است. در واقع کمبود این محصول در بازار امکان سودگیری از آن را برای دلالان فراهم می‌کند و همین موضوع نیز باعث می‌شود حتی در شرایط فعلی که نقدینگی سرگردان درحال خروج از بازار آهن و فولاد است، همچنان بازار تیرآهن برای دلالان جذاب باشد.

Untitled-1 copy