روند مستمر و رو به رشد قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی باعث شد تا ظرف هفته‌های گذشته، این شاخص به رکورد ۱۰ سال اخیر خود برسد. افزایش تورم جهانی یکی از مهم‌ترین دلایل اوج‌گیری بهای اغلب کامودیتی‌ها در این مدت بود که به‌وضوح تاثیر خود را بر بازار فلزات آهنی و غیرآهنی نیز برجای گذاشت. شیوع ویروس کووید-۱۹ در دنیا و اقدامات برخی اقتصادهای بزرگ برای حمایت از مردم و کسب‌وکارهای خود در مقابل اثرات شیوع این بیماری که با تزریق نقدینگی همراه بوده دلیل اصلی این تورم بود. در حالی‌که افزایش تورم در دنیا و به شکل خاص افزایش تورم در ایالات‌متحده آمریکا سیگنالی موثر در رشد بهای اغلب کامودیتی‌ها بود، روند موفقیت‌آمیز واکسیناسیون کرونا در بخش قابل‌توجهی از کشورهای دنیا که بازگشت اقتصاد به شرایط طبیعی و در نتیجه افزایش تقاضا را به دنبال داشت نیز مزید برعلت شد و رشد بهای اغلب کامودیتی‌ها به‌خصوص فلزات پایه و غیرآهنی را رقم زد.

ظرف هفته‌های گذشته برخی محصولات معدن و صنایع معدنی همچون سنگ‌آهن و مس به رکورد تاریخی قیمت خود رسیدند. در این میان محدودیت‌های ایجاد شده در بخش عرضه که به دلایل مختلف رخ داد نیز از این رکوردشکنی‌های قیمتی حمایت کرد. تصمیم جدید فدرال‌رزرو مبنی بر پایان دادن به سیاست انبساط پولی و افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده‌آمریکا در نیمه ماه ژوئن باعث شد تا روند صعودی ایجاد شده در بهای اغلب فلزات متوقف شود. اگرچه زمان اجرای این سیاست نزدیک نیست اما انتشار این خبر سیگنالی موثر و قوی برای کنترل تورم جهانی و در نتیجه ریزش قیمت‌ها بود که تاثیر خود را در نزولی‌کردن بازارهای دنیا نشان داد.

این خبر باعث شد تا شاخص بورس فلزات لندن از ۴۲۹۰ واحد‌ در روز ۱۴ ژوئن به ۳۹۹۰ واحد در روز ۱۸ ژوئن برسد و به این ترتیب این شاخص ظرف مدت ۵ روز ۷درصد از ارزش خود را از دست بدهد. اما با گذشت چند روزی از انتشار این خبر و با توجه به مشخص‌نبودن زمان اجرای این سیاست، بازارها در حال بازگشت به شرایط افزایشی خود هستند، در این میان انتشار خبر آمار بیکاری در ایالات‌متحده‌آمریکا در ماه ژوئن که اندکی افزایش داشته باعث شد تا این رشد قیمتی مورد حمایت قرار گیرد به‌گونه‌ای که شاخص بورس فلزات لندن در روز پایانی هفته قبل یعنی ۲جولای به ۴ هزار و ۱۲۴ واحد رسید. در این میان بسیاری از تحلیل‌ها‌ از بهبود وضعیت بازارهای جهانی ظرف هفته‌جاری با توجه به افت شاخص دلار حکایت دارد.