Untitled-2

  خودنمایی احتیاط در رفتار معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس کالا

بررسی روند معاملات گواهی سکه طلا در رینگ بازار مالی بورس کالای ایران از منفی شدن انتظارات تورمی میان خریداران در این بازار ظرف سه هفته اخیر حکایت دارد. البته هفته گذشته میزان انتظارات منفی میان معامله‌‌‌گران این بازار افزایش قابل‌توجهی داشت، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که طی هفته قبل، میانگین نرخ معامله هر گواهی سکه بین یک تا سه درصد، کمتر از نرخ معادل آن در بازار فیزیکی کشور بود.

به شکل بنیادی انتظار می‌رود ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر 01/ 0ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی باشد، اما بازار گواهی سپرده سکه طلا تابعی از عرضه و تقاضاست، از همین‌‌‌رو ذهنیت خریداران و فروشندگان می‌تواند قیمت‌ها را در این بازار، در نرخی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد. فروش هر گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا با نرخی بین یک تا سه درصد کمتر از ارزش بنیادی آن در هفته قبل، از استمرار ذهنیت تعدیل نرخ میان فعالان این بازار حکایت دارد.

ذهنیت کاهشی ایجادشده میان معامله‌‌‌گران گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا طی روز ابتدایی هفته جاری نیز ادامه یافت و باعث شد در زمان تنظیم این گزارش، میانگین نرخ هر گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا حدود 2درصد کمتر از نرخ معادل هر گواهی سکه در بازار فیزیکی کشور باشد.

اینکه چه عواملی باعث شد مجددا معامله‌‌‌گران گواهی سکه در خریدهای خود تردید به خرج دهند و احتیاط آنها در خرید، بهای گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا را با افت نرخ روبه‌رو کرد، موضوع مورد بررسی در این گزارش است. نوسان نرخ اسکناس آمریکایی در بازار داخل و بهای طلا در بازارهای جهانی دو پارامتر بنیادی تعیین‌‌‌کننده ارزش سکه در بازار فیزیکی و مالی کشور است. پیش‌بینی معامله‌‌‌گران از نوسان این دو فاکتور باعث می‌شود که خرید سکه در بازار فیزیکی و بازار مالی بورس کالا با نرخی بالاتر یا کمتر از ارزش ذاتی این دارایی انجام شود.

ظرف شهریورماه، نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد رشد 6درصدی داشت و این افزایش سیگنالی در جهت تقویت بهای سکه در بازار فیزیکی و گواهی آن در بازار مالی بورس کالا بود. اما ظرف یک ماه منتهی به پایان شهریور، بهای اونس جهانی طلا با افت 2درصدی روبه‌رو شد و از 1805 دلار به ازای هر اونس به 1768 دلار به ازای هر اونس تا روز پایانی شهریورماه عقب‌‌‌نشینی کرد. به این ترتیب می‌توان گفت، افت 37دلاری هر اونس طلا در شهریورماه سال‌جاری و ترس از استمرار این روند کاهشی از تضعیف نرخ سکه در بازار فیزیکی و گواهی آن در بازار مالی بورس کالا حمایت کرد.

در نهایت، میانگین بهای هر گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا ظرف آخرین ماه از تابستان امسال افتی 4 درصدی داشت. این در حالی بود که در این بازه زمانی نرخ هر سکه در بازار فیزیکی کشور با افت 5/ 2درصدی همراه شد. پیشی گرفتن گواهی سکه از سکه فیزیکی در بازار مالی بورس کالا در مسیر کاهش قیمت بیانگر آن است که معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس کالا به آینده این بازار خوش‌بین نیستند و انتظار دارند ظرف روزها و هفته‌‌‌های آینده سکه بخش بیشتری از ارزش خود را در بازارهای کشور از دست بدهد.

احتمال افت نرخ ارز در بازار داخل ظرف روزهای آینده و ترس از تضعیف بیشتر قیمت طلا در بازارهای جهانی، مهم‌ترین دلیل افزایش احتیاط در رفتار معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس کالا در هفته قبل بود.

  گواهی سپرده سکه از سیگنال‌‌‌های مثبت ارزی جا ماند

در شهریورماه عمدتا نرخ دلار در کانال 27هزار تومانی نوسان داشت. البته در روزهای ابتدایی این ماه، دلار در بازار آزاد به کانال 28 هزار تومان نیز پا گذاشت، اما نوسان نرخ ارز در این کانال قیمتی چندان دوام نداشت. همچنین در اواسط شهریورماه دلار در بازار آزاد به کانال 26هزار تومانی عقب‌‌‌نشینی کرد، اما این کانال قیمتی نیز چندان دوامی نداشت.

در مجموع در عمده روزهای شهریورماه، دلار در بازار آزاد در کانال 27هزار تومانی نوسان داشت. در نهایت نیز نرخ دلار در بازار آزاد در روز پایانی شهریور به 27هزار و 570تومان رسید و در مجموع با افزایش 6درصدی نرخ در این ماه روبه‌رو شد. نرخ ارز در بازار آزاد ظرف شهریورماه رشد 6 درصدی داشت، اما این افزایش قیمت در بازار گواهی سپرده سکه طلا منعکس نشد. درواقع این‌گونه به‌‌‌نظر می‌رسد که معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس کالا به تثبیت نرخ ارز در سطوح فعلی اطمینان ندارند، در نتیجه جانب احتیاط را در خریدهای خود رعایت می‌کنند.

  افت طلای جهانی حامی عقبگرد قیمتی سکه در بازار مالی بورس کالا

ظرف یک هفته اخیر طلا در بازارهای جهانی حدود 15دلار دیگر از ارزش خود را از دست داد.

بهای هر اونس جهانی طلا در روز ابتدایی هفته قبل، یعنی دوشنبه بیستم سپتامبر، برابر 1764 دلار بود، این نرخ تا 1775 دلار نیز تا روز سه‌‌‌شنبه بالا رفت، اما در روزهای بعد وارد مسیر کاهش نرخ شد و در نهایت ظرف این هفته 8/ 0درصد از ارزش خود را از دست داد.

برگزاری جلسه فدرال‌رزرو و سیاست‌‌‌های اقتصادی اعلامی از سوی بانک مرکزی ایالات‌متحده باعث افزایش ارزش شاخص دلار آمریکا و کاهش ارزش طلا در هفته جاری بود. فدرال‌رزرو روز چهارشنبه هفته گذشته برابر 22 سپتامبر، نشستی برگزار کرد که در آن تصمیم گرفته شد از ماه نوامبر (یک ماه و چهار روز آینده) از میزان خرید اوراق قرضه بکاهد.

همچنین در این نشست توافق شد که خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی ایالات‌متحده آمریکا در نیمه دوم سال 2022 متوقف شود. افزایش بازده اوراق قرضه این کشور و بهبود اشتغال از دیگر تصمیماتی است که در این نشست بر سر آن توافق شد.

 اجرای این سیاست‌‌‌ها می‌تواند به کاهش تورم در ایالات‌متحده و بهبود شاخص دلار آمریکا منجر شود که سیگنالی منفی برای بازارهای کالایی به ‌‌‌شمار می‌رود. اجرایی شدن سیاست‌‌‌های اعلامی از سوی فدرال‌رزرو با بهبود جایگاه سرمایه‌‌‌ای دلار از ارزش طلا خواهد کاست.

نتایج نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز از تضعیف جایگاه طلا میان سرمایه‌گذاران بزرگ و خرد حکایت دارد. در نظر‌سنجی هفتگی کیتکونیوز 18نفر از تحلیلگران وال‌‌‌استریت شرکت کردند که 22درصد آنها برآورد کردند طلا ظرف هفته آینده با رشد قیمت روبه‌رو خواهد شد. همچنین 61درصد به افت نرخ طلا در هفته پیش‌‌‌رو رای داده و 17درصد نیز نظر ممتنع در این باره دادند.

در حال حاضر اغلب تحلیلگران بین‌المللی امیدی به صعود مجدد نرخ طلا در بازارهای جهانی ندارند، اما برخی معتقدند بحران مالی شرکت چینی «اورگرند» می‌تواند جایگاه طلا را به‌‌‌عنوان دارایی امن ظرف هفته‌‌‌ها و ماه‌‌‌های آینده تقویت کند.

در عین حال برخی دیگر از تحلیلگران بین‌المللی ریزش طلا در بازارهای جهانی را فراتر از توان اثرگذاری سیاست‌‌‌های انقباضی اعلامی از سوی فدرال‌رزرو می‌‌‌دانند.

مارک چندلر، مدیرعامل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس در مورد آینده طلا به کیتکونیوز گفت بر این باور است که طلا در هفته پیش‌‌‌رو روزهای خوشی را سپری نخواهد کرد، اما بدبینی ایجادشده نسبت به این دارایی را درست نمی‌‌‌داند؛ چرا که معتقد است خوش‌بینی ایجادشده نسبت به تغییر سیاست‌‌‌های پولی در ایالات‌متحده آمریکا اغراق‌‌‌آمیز بوده و مشخص شدن آن می‌تواند بخشی از ریزش طلا را در میان‌مدت جبران کند.