به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا براتی، یکی از زعفران‌کاران نمونه بیرجندی که سال‌های قبل بیش از ۶۰۰کیلو گل زعفران داشت، گفت: امسال استمرار قهر طبیعت و شدت و حدت آن که بیش از سال‌های قبل بود، سبب شد برداشتی به میزان فقط ۶کیلو یعنی یک‌صدم سال قبل داشته باشم که این میزان بسیار کم است و هیچ درآمدی دیگر ندارم. وی بارندگی‌‌‌های اندک در حد دو، سه میلی‌متر در زمان آبستن شدن پیاز زعفران، شور بودن آب منطقه مهمویی و اجازه برداشت نداشتن از چاه‌‌‌های آب کشاورزی منطقه برای آبیاری این محصول را از دلایل پایین آمدن برداشت زعفران در فصل برداشت این محصول اعلام کرد. موضوع دیگری که در این زمینه بسیار تاثیرگذار بود، تفاوت دمای هوا در فصل برداشت بود که گاهی تفاوت دمای هوا در شب و روز به ۳۰ درجه سانتی‌گراد رسید و سبب شد پیاز زعفران آبستن نشود و در نتیجه باردهی نداشته باشد. به گفته براتی، علاوه بر این، نبود بارندگی در فصل زمستان و ۲۰روز مانده به عید نیز در آبستن‌نشدن پیازهای زعفران بسیار تاثیر بسزایی داشت.

  کاهش ۹۰ درصدی برداشت زعفران

براتی عنوان کرد: اگر در نقاطی مانند بیرجند و به‌ویژه منطقه زعفران‌خیز مهمویی کاهش حدود ۹۰درصدی برداشت زعفران را داشتیم، در نقاطی مانند فردوس و سرایان چون در فصل آب‌دهی پیاز زعفران کمی بارندگی‌‌‌ها بیشتر بود، برداشت به نصف کاهش یافت. این زعفران‌کار ادامه داد: سال قبل فقط در روستای مهمویی بیش از ۲تن گل زعفران برداشت شد، اما امسال برداشت همه زعفران‌کاران به ۴۰کیلو هم نرسید که نشان‌دهنده اوج فاجعه در این نقطه روستایی است.

براتی که سال قبل از فروش محصول برداشتی حدود ۸۰میلیون تومان درآمد داشت، اضافه کرد: امسال درآمدم صفر است، چون هیچ برداشتی نداشتم. او زبان به گلایه از متولیان امر به‌ویژه مسوولان جهاد کشاورزی گشود و ادامه داد: بارها در جلسات داد زدیم که کمی به فکر کشاورزان باشید، اما گویا این فریادها به جایی نرسیده و به جای اینکه آب برای آبیاری مزارع زعفران در نظر گرفته شود، برای پرورش دانه‌‌‌های روغنی مانند کلزا اختصاص یافت. تا زمانی که این‌گونه باشد، روزبه‌روز وضعیت زعفران‌کاران و زرشک‌کاران بدتر از قبل خواهد بود؛ چرا که فریادرسی ندارند.

  کام تلخ زعفران‌کاران منطقه سرایان

سید علیرضا موسوی، از زعفران‌کاران منطقه سرایان هم گفت: امسال کاهش شدید برداشت گل زعفران در این شهرستان کام کشاورزان را تلخ کرده است. وی که سال قبل از مزراع زعفران خود ۵۰۰کیلو زعفران برداشت کرد، امسال فقط ۱۵کیلو برداشت داشته است. مدیر جهاد کشاورزی سرایان هم اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی، خشکسالی و سرمای شدید هوا در دی‌ماه، تولید زعفران امسال بسیار کاهش داشته است. صفایی افزود: زعفران‌کاران سرایان به عنوان دومین تولیدکنندگان این محصول در خراسان‌جنوبی امسال ۸۰‌درصد کمتر از سال قبل زعفران برداشت می‌کنند و امسال درآمد زعفران‌کاران این استان حدود ۵۰۰میلیارد تومان کاهش داشته است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌‌‌جنوبی هم در زمان شروع برداشت زعفران اعلام کرد: سطح زیر کشت سال گذشته زعفران در استان ۱۷‌هزار و ۱۵۲هکتار بود که امسال حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰هکتار توسعه سطح زیرکشت زعفران در خراسان‌‌‌جنوبی داشتیم. غلامرضا قوسی، کاهش بارندگی در ماه‌‌‌های اسفند و فروردین، افزایش شوری خاک، گرمای هوا و افت کیفیت آب و خاک را از علل کاهش تولید زعفران در استان برشمرد. وی بهره‌‌‌برداران زعفران را در استان، ۳۲‌هزار و ۲۸۲خانوار اعلام کرد و ادامه داد: هم‌اکنون ۶تعاونی در زمینه تولید زعفران در استان فعالیت می‌کنند و بیشترین سطح کشت زعفران در خراسان‌جنوبی به شهرستان قائن اختصاص دارد. قوسی افزود: سال گذشته ۷۰تن زعفران از اراضی خراسان جنوبی برداشت شد.

  خرید حمایتی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌‌‌جنوبی با اشاره به اینکه طرح خرید حمایتی زعفران از اول آبان آغاز شده است، پیش‌بینی کرد در این طرح ۲۰۰تن زعفران خشک از کشاورزان خریداری شود. وی بیان کرد: در این طرح هر کیلوگرم زعفران نگین با قیمت ۲۰میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان، شبه‌نگین ۱۶میلیون تومان، پوشال مرغوب ۱۵میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان، پوشال معمولی ۱۳میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان و زعفران دسته هر کیلوگرم ۱۱میلیون تومان خریداری می‌شود. قوسی افزود: بانک عامل موظف است نسبت به پرداخت مبلغ تسهیلات به حساب کشاورزان زعفران‌کار معرفی‌شده از سوی مجری طرح حداکثر طی پنج پنج‌روز اقدام کند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: این تسهیلات بسته به شرایط و نیاز تا ۵‌هزار میلیارد تومان هم قابل افزایش است.