13 copy

  بازگشت انتظارات منفی به معاملات صندوق‌های طلایی بورس‌کالا

پنج‌ صندوق طلای قابل معامله در بورس‌کالا روز گذشته در حالی مورد دادوستد قرار گرفتند که پس از چند روز متوالی افت بها، به میزان محدودی با نوسان مثبت قیمت همراه شدند. البته این میزان افزایش به دلیل بازگشت ذهنیت مثبت در بین اهالی بازار نبود و شاید همچون روند اصلاحی پس از چند روز کاهش بها تعبیر شود.

در هر حال، روند نوسان بهای معاملات واحدهای صندوق‌های طلایی بورس‌کالا، از جریان رشد نرخ در این بازار حمایت نمی‌‌‌کند؛ چرا که متوسط فاصله قیمت پایانی هر پنج‌صندوق قابل معامله در این بازار با بهای ابطال خود افزایش یافته است که این ادعا را اثبات می‌کند. اینکه واحدهای صندوق طلای بورس‌کالا با نرخی کمتر از بهای ابطال خود در حال معامله هستند و تحرکات حجمی چندان قابل‌توجهی در این بازار دیده نمی‌شود، از بازگشت ذهنیت منفی و ترس از ریزش یکباره نرخ در این بازار حکایت دارد که سبب شده است ذهنیت غالب معامله‌‌‌گران این بازار به سمت انتظارات منفی سوق پیدا کند؛ انتظاراتی که در حال حاضر به رقم منفی 37/ 2‌درصد رسیده است و تنها برای روزهای معاملاتی محدودی در محدوده مثبت قرار گرفت. این تغییر فاز و چرخش انتظارات به سمت محدوده منفی پس از افت تدریجی بهای ارز در بازار آزاد اتفاق افتاد که البته در روزهایی که شاهد رشد مستمر بهای ارز بودیم، جریان معاملات ابزارهای طلایی بورس‌کالا چندان حمایت قدرتمندی از این رشد قیمت‌ها نداشتند و به نظر می‌‌‌رسید معامله‌‌‌گران ابزارهای طلایی، بهای دلار آزاد را بالای کانال 30‌هزار تومانی منطقی ارزیابی نکردند.

از این رو روند معاملات این بازار از جریان افزایشی در بازار ارز کمترین اثر را پذیرفت؛ تا جایی که حتی بهای  ارز را در همان روزهای صعودی، با نرخی کمتر از بهای معاملات روزانه پیش‌بینی کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش، بر مبنای انتظارات غالب موجود در بین معامله‌‌‌گران صندوق‌های طلایی بورس‌کالا، بهای آزاد دلار کمتر از نرخ‌های فعلی و به میزان 28‌هزار و 926تومان پیش‌بینی می‌شود.

  بهای گواهی سکه بورس‌کالا زیر قیمت بازار

در بازار گواهی سکه بورس‌کالا نیز چرخش انتظارات به سمت محدوده منفی به‌وضوح نمایان است؛ چرا که متوسط فاصله هر پنج‌گواهی سپرده سکه با نرخ سکه فیزیکی در بازار آزاد به رقم منفی 53/ 1‌درصد رسیده است که از پایین بودن بهای معاملاتی این اوراق با نرخ‌های بنیادین موجود در بازار حکایت دارد. بنابراین از آن جهت که گواهی‌‌‌های سپرده سکه طلا، بخش عمده دارایی‌‌‌های پایه صندوق‌های طلایی بورس‌کالا تلقی می‌‌‌شوند و به صورت لحظه‌‌‌ای بر نرخ ابطال اوراق این بازار تاثیرگذار هستند، وجود جریان کاهشی در این بازار نیز می‌تواند جو معاملاتی ابزارهای طلایی بورس‌کالا را بیش از بیش کاهشی ترسیم کند.

  عدم‌قطعیت‌‌‌های بازار طلا تحت‌تاثیر سیاست‌‌‌های فدرال‌رزرو

قیمت طلا  روز سه‌‌‌شنبه (در لحظه تنظیم این گزارش) به 1784دلار در هر اونس رسید که تغییر چندانی نداشت؛ زیرا تمام توجه بازارها به جلسه بعدی فدرال‌رزرو و تصمیمات اتخاذشده آنها در هفته جاری است. بهای فلز زرد با افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده همچنان تقویت شده است. همچنین نرخ تورم ایالات متحده با 8/ 6‌درصد افزایش در ماه نوامبر، به بالاترین رشد سالانه خود از سال 1982 رسیده است. بر این اساس انتظارات فدرال‌رزرو تقویت و سبب شد تا اقدام به کاهش سریع‌‌‌تر خرید دارایی‌‌‌های خود و افزایش نرخ بهره کند. بانک‌های مرکزی اروپا، انگلستان و ژاپن، دیگر بانک‌های مرکزی هستند که در این هفته سیاست‌‌‌های پولی خود را بررسی خواهند کرد. کاهش محرک‌‌‌ها و نرخ‌های بهره بالاتر، هزینه فرصت نگهداری شمش طلای بدون بازده را افزایش می‌دهد و از جذابیت آن می‌‌‌کاهد.

به گزارش کیتکو، به‌رغم فضای مثبت قیمتی با نرخ‌های بهره واقعی منفی تاریخی، بازار طلا از تقاضای ضعیف رنج می‌‌‌برد؛ زیرا سرمایه‌گذاران روی کاهش نرخ‌های بهره فدرال‌رزرو متمرکز شدند که با کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه در ماه نوامبر آغاز شد. انتظارات فزاینده‌‌‌ای وجود دارد که فدرال‌رزرو تا قبل از نیمه دوم سال آینده روند کاهشی خود و افزایش نرخ بهره را سرعت بخشد.

کریستینا هوپر، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری (موسسه Invesco) گفت انتظار دارد زمانی که فدرال‌رزرو شروع به افزایش نرخ‌های بهره کند، تمرکز بازارها بر این مطلب باشد که چقدر این نرخ‌ها می‌توانند بالا بروند. او معتقد است بازده اوراق قرضه 10ساله، احتمالا در سال آینده افزایش خواهد یافت، اما ما شاهد افزایش چشمگیر آن نخواهیم بود. در عین حال پیش‌بینی می‌شود که بازار طلا در سال آینده نسبتا ثابت بماند و قیمت‌ها همچنان در حدود 1800دلار در هر اونس نوسان کند؛ چرا که طلا همچنان در دنیایی که با عدم‌اطمینان ژئوپلیتیک فزاینده مواجه است، یک محافظ تورم جذاب و دارایی امن به شمار می‌رود. با این حال، او افزود که رشد اقتصادی ایالات‌متحده از دارایی‌‌‌های ریسکی (مخاطره‌آمیز) حمایت می‌کند؛ حتی اگر میزان این رشد در سال آینده کند شود.

در مقابل، اوله هانسن، رئیس کالاهای استراتژیک در بانک ساکسو، گفت که نسبت به بهای اونس جهانی طلا در سال پیش‌روی میلادی کمی خوش‌بین است؛ چرا که عدم‌قطعیت‌‌‌های کافی در دستیابی این فلز زرد به قله‌‌‌های قیمتی در سال 2022 وجود دارد. وی افزود: مهم‌ترین عامل محرک طلا، تهدید فزاینده تورم است. او گفت، در حالی که افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو باعث افزایش بازده اوراق می‌شود، نرخ بهره واقعی منفی باقی خواهد ماند. بیشتر اقتصاددانان انتظار دارند هر چند بار که فدرال‌رزرو نرخ بهره را در سال آینده افزایش دهد، در مقابل منحنی تورم قرار نگیرند. اوله می‌‌‌گوید: اگر فدرال‌‌‌رزرو تلاش کند جلوی ایجاد تورم را بگیرد، در سال آینده می‌توانیم شاهد یک منحنی بازده معکوس شدید باشیم که در آن نرخ‌های کوتاه‌‌‌مدت سریع‌‌‌تر از نرخ‌های بلندمدت افزایش می‌‌‌یابند و این به آن معناست که نرخ‌های واقعی پایین می‌‌‌مانند و این محیط خوبی برای طلاست.