معامله ۱۸میلیون گواهی سپرده کالایی در یک‌هفته

در جریان معاملات هفته منتهی به ۶اسفند‌ماه ۱۴۰۰ در بازار مالی بورس‌کالای ایران تعداد ۱۸میلیون و ۲۱‌هزار و ۱۹۴گواهی سپرده کالایی به ارزش تقریبی ۲۵۰۸میلیارد و ۳۴۳میلیون ریال خرید و فروش شد که بیشترین سهم را در ثبت این حجم و ارزش معاملاتی به ترتیب سیمان و زعفران‌نگین در اختیار داشتند. به گزارش کالاخبر، طی هفته‌ای که گذشت، سیمان با ثبت ۱۳میلیون و ۴۳۱‌هزار گواهی سپرده معامله‌شده بیشترین حجم معاملات را رقم زد و ارزش ۵/ ۸۴میلیارد ریالی برای این دارایی پایه رقم خورد. دارایی مذکور ۷۵‌درصد ارزش کل معاملات بازار گواهی سپرده کالایی را از آن خود کرد و باز هم رکورد زد.

در نمادهای معاملاتی زعفران‌نگین نیز ۳میلیون و ۵۷۰‌هزار و ۲۰گواهی سپرده در حالی مورد معامله قرار گرفت که ارزش بیش از ۱۲۴۲میلیارد و ۵۳۷میلیون ریالی برای آن به ثبت رسید. به این ترتیب زعفران‌نگین با کسب نیمی از ارزش کل معاملات، صدرنشین بازار شد و مقام نخست را در میان سایر دارایی‌های پایه به دست آورد. این دارایی پایه همچنین ۲۰‌درصد حجم کل معاملات را در اختیار گرفت.

یک‌میلیون و ۹‌هزار و ۲۰۰گواهی سپرده سکه طلا نیز به ارزش نزدیک به ۱۱۷۳میلیارد و ۹۴۰میلیون ریال معامله شد تا این دارایی به ترتیب ۶ و ۴۷‌درصد حجم و ارزش کل معاملات را کسب کرده و مقاوم دوم به لحاظ ارزش و سوم از نظر حجم را از آن خود کند. معامله‌گران ۱۰‌هزار و ۸۱۳گواهی سپرده برنج را نیز به ارزش بیش از ۷میلیارد ریال در بازار مورد دادوستد قرار دادند. این گزارش می‌افزاید، ۱۶۱گواهی سپرده کشمش، پسته، زیره‌سبز و نخود نیز در مجموع به ارزش تقریبی ۱۷۰میلیون ریال معامله شد تا بازار این هفته نیز همچنان در ید قدرت سه دارایی سیمان، زعفران‌نگین و سکه طلا باقی بماند.

انعقاد ۱۱۵‌هزار قرارداد آتی در بورس‌کالا

در هفته اول اسفند‌ماه ۱۴۰۰ معامله‌‌‌گران ۱۱۵‌هزار و ۸۴قرارداد آتی را بر پایه سه دارایی زعفران‌نگین و صندوق طلا و نقره به ارزشی بیش از ۴۵۵۸میلیارد ریال منعقد کردند. در هفته‌ای که گذشت، ۱۱۱‌هزار و ۷۱۶قرارداد آتی زعفران نگین در سه سررسید اسفند‌ماه ۱۴۰۰ و اردیبهشت و تیر ۱۴۰۱ منعقد شد تا این دارایی با ثبت ارزش ۴۳۲۱میلیارد ریالی به ترتیب ۹۷ و ۹۵‌درصد حجم و ارزش کل معاملات را به دست آورد و از نظر هر دو متغیر مذکور اول شود. همچنین ۲۵۷۵قرارداد آتی صندوق طلا به ارزش بیش از ۲۲۱میلیارد و ۶۹۶میلیون ریال در حالی منعقد شد و این ترتیب، این دارایی با کسب سهم ۲ و ۵درصدی در حجم و ارزش کل قراردادهای منعقدشده در بازار در جایگاه دوم ایستاد. این تعداد قرارداد در سه سررسید فروردین، خرداد و مرداد‌ماه سال آینده منعقد شد. ارزش ۷۹۳ قرارداد آتی نقره نیز رقمی بالغ بر ۳/ ۱۵میلیارد ریال بود. این تعداد قرارداد در دو سررسید فروردین و خرداد‌ماه سال آتی منعقد شد.  در هفته منتهی به ۵ اسفند‌ماه ۲میلیون و ۳۲۴‌هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۹۹‌هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت.

طی هفته اخیر در تالار محصولات صنعتی و معدنی یک‌میلیون و ۹۸۰‌هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۳۷‌هزار و ۵۵میلیارد ریال معامله شد. در این تالار یک‌میلیون و ۱۱۵‌هزار تن سیمان، ۴۹۴‌هزار و ۵۹۷تن فولاد، ۲۸۳‌هزار تن سنگ‌آهن، ۷۲‌هزار تن آهن اسفنجی، ۱۰‌هزار و ۸۰تن مس، ۱۰‌هزار و ۲۲۵ تن آلومینیوم، ۴۶۵تن شمش روی، ۲۲۰تن کنسانتره مولیبدن، ۱۲تن کنسانتره فلزات گرانبها و ۶کیلوگرم شمش طلا مورد دادوستد قرار گرفت. در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ۳۲۸‌هزار و ۷۲۴تن انواع کالا به ارزش بیش از ۵۸‌هزار میلیارد ریال به فروش رسید.