تامین مالی 20‌هزار میلیارد تومانی بورس انرژی

10

 مسیر مرسوم در اوراق سلف استاندارد موازی به‌عنوان مهم‌ترین شیوه تامین مالی، تعریف اوراق بر پایه دارایی فیزیکی است؛ یعنی کالایی را که معاملات قابل‌توجه و مستمر دارد، به عنوان دارایی پایه در نظر گرفته و برای آن معاملات سلف طولانی‌‌‌مدت مانند یکساله در نظر می‌‌‌گیریم؛ یعنی در زمان سررسید، واحد تولیدی یا باید کالا را تحویل دهد یا معادل سود نقدی تعیین‌شده، وجه معامله را پرداخت کند. البته در صورت نوسان شدید قیمت‌ها امکان متعادل کردن سود هم پیش‌بینی شده است.

این مطلب به‌ظاهر ساده، زیربنای مهمی برای تامین مالی در بورس‌‌‌های کالایی است که آمارهای جذابی را به همراه داشته است. در بازار سرمایه، بورس انرژی پیش‌‌‌قراول تامین مالی از مسیر اوراق سلف استاندارد موازی است. در همین خصوص در گفت‌‌‌وگویی با علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی به کارنامه تامین مالی این بورس از مسیر اوراق سلف استاندارد موازی پرداختیم.

کارنامه بورس انرژی در حوزه تامین مالی با سلف استاندارد موازی

به‌طور مرسوم، گسترده‌ترین شیوه تامین مالی در بورس‌‌‌های کالایی در ایران استفاده از اوراق سلف استاندارد موازی برای تولیدکنندگان کالاهای مورد معامله موجود است. علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به کارنامه تامین مالی در بورس انرژی با محوریت اوراق سلف استاندارد موازی اشاره کرد و گفت: در سال 1400 در بورس انرژی 21‌هزار و 245میلیارد تومان اوراق سلف استاندارد موازی پذیرش شد که از این رقم 19‌هزار و 631میلیارد تومان منتشر شد و مورد معامله قرار گرفت. این رقم 12میلیارد و 834میلیون قرارداد سلف استاندارد موازی را شامل می‌شد. به صورت دقیق‌‌‌تر نیز می‌‌‌توان رقم تامین مالی برای صنایع مختلف را با محوریت دارایی پایه قراردادهای سلف استاندارد موازی تفکیک کرد. از 6/ 19‌هزار میلیارد تومان سلف موازی استاندارد پذیره‌‌‌نویسی‌شده، 3‌هزار میلیارد تومان بر مبنای دارایی پایه متانول، 10‌هزار و 800میلیارد تومان بر مبنای دارایی پایه نفت‌خام سبک، 2‌هزار میلیارد تومان بر مبنای دارایی پایه نفت‌خام سنگین و نهایتا 3‌هزار و 745میلیارد تومان بر مبنای دارایی پایه برق مورد دادوستد و تامین مالی قرار گرفت. این در حالی بود که عمده‌‌‌ اوراق منتشرشده مربوط به وزارت امور اقتصادی و دارایی بود. همچنین از این ارقام بیش از هزار میلیارد تومان از اوراق به‌رغم پذیرش، هنوز پذیره‌‌‌نویسی نشده که پس از اخذ مجوزهای لازم پذیره‌‌‌نویسی و تامین مالی آن انجام خواهد شد.

وی در ادامه به میزان دارایی پایه اوراق پذیره‌‌‌نویسی‌شده در بورس انرژی اشاره کرد و افزود: این مقدار اوراق معادل 344‌هزار تن متانول، 697‌هزار تن نفت‌خام سبک، 133‌هزار تن نفت‌خام سنگین و 5میلیون و 581کیلووات ساعت برق بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: برای استمرارتامین مالی در سال آینده روی اوراق سلف استاندارد موازی تمرکز بیشتری شده و از هم‌‌‌اکنون مذاکرات آن آغاز شده و نسبت به سال قبل مذاکرات بیشتری در حال انجام است تا در پروژه‌‌‌های مختلف بتوان تامین مالی انجام داد.

مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: امسال در حوزه تامین مالی صنعت متانول استقبال خوبی صورت گرفت. این ابزار کمک کرد تا چند شرکت پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای خود را انجام دهند.

رایزنی برای صندوق پروژه هیبریدی

نقوی در خصوص صندوق پروژه و گواهی سپرده به‌عنوان یکی دیگر از شیوه‌‌‌های تامین مالی گفت: در کنار انتشار اوراق سلف استاندارد موازی، روی صندوق پروژه و همچنین گواهی سپرده کالایی با توجه به معافیت‌‌‌های مالیاتی که ایجاد شده، تمرکز جدی داریم؛ به این صورت که اگر بتوان از سازمان بورس مجوزهای آن را اخذ کرد، یک صندوق پروژه هیبریدی (ترکیبی) داشته باشیم. این شیوه تامین مالی به این گونه است که وقتی کسی پروژه را اجرا می‌کند، بتواند به سرمایه‌گذاران بخشی از دارایی پایه یا عواید پروژه‌‌‌ را در چارچوب گواهی‌‌‌های مختلف همچون گواهی سپرده کالایی یا گواهی صرفه‌‌‌جویی ارائه کند تا جذابیت‌‌‌های صندوق پروژه افزایش یابد.

به عبارت ساده‌‌‌تر در این شیوه پس از اجرایی شدن پروژه، می‌‌‌توان از عواید مستقیم آن در چارچوب اوراق استفاده و بحث بازپرداخت آن را مطرح کرد.

این ایده برای شرکت‌ها از جذابیت زیادی برخوردار است. همچنین سرمایه‌گذار به صورت مستقیم در سود پروژه شریک خواهد شد.

مدیرعامل بورس انرژی در پایان صحبت‌‌‌های خود به تامین مالی خارجی اشاره و اظهار کرد: در حوزه بین‌المللی اگر تعامل با سایر کشورها و بانک‌های بین‌المللی صورت گیرد، تامین مالی به صورت ارزی برای بخش خصوصی در کشور نیز در دسترس خواهد بود. در چارچوب‌‌‌ها و قواعد موجود در بورس انرژی این پتانسیل‌‌‌ وجود دارد و می‌‌‌توان کارهای خوبی را به سرانجام رساند و موفقیت‌‌‌های بزرگی حاصل کرد.