به گزارش «ویکی‌‌‌شیمی»، درآمد قبل از کسر بهره و مالیات و استهلاک (EBITDA) صنعت کاغذ و محصولات جنگلی طی ۱۲ماه آینده بین ۱۰ تا ۱۲‌‌‌درصد کاهش خواهد یافت و هزینه‌‌‌های انرژی، حمل‌‌‌و‌‌‌نقل، مواد و نیروی کار به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌‌‌یابد که بیشتر رشد ایجادشده از سوی تقاضای بالا در بخش بسته‌‌‌بندی کاغذ را خنثی می‌کند. انتظار می‌رود حمله روسیه به اوکراین، فشار بر هزینه‌‌‌‌‌‌ها و تقاضا، به‌‌‌ویژه برای انرژی را تشدید کند. EBITDA معیاری برای جریان نقدی است که به شکل مخارج منهای درآمد (بدون در نظر گرفتن مالیات، بهره، تنزل قیمت و استهلاک) محاسبه می‌شود. مودیز پیش‌بینی می‌کند که شرکت‌های صنعت چوب و کاغذ طی ۱۲ماه آینده ۱۰ تا ۱۲‌‌‌درصد کاهش EBITDA را تجربه خواهند کرد و شرکت‌هایی در آمریکای شمالی، اروپا و آمریکای لاتین احتمالا تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت. در آمریکای‌شمالی، منطقه‌‌‌ای که بیش از نیمی از شرکت‌های رتبه‌‌‌بندی‌شده توسط مودیز را تشکیل می‌دهد، نسبت به میانگین کلی کاهش بیشتری خواهد داشت؛ بین ۱۴ تا ۱۶‌‌‌درصد در طول دوره چشم‌‌‌انداز سالانه. در حالی که شرکت‌های بسته‌‌‌بندی آمریکای‌شمالی و شرکت‌های بسته‌‌‌بندی به دلیل افزایش قیمت در بخش خود، شاهد رشد درآمد خواهند بود، شرکت‌های چوب و خمیر کاغذ احتمالا با کاهش قیمت‌ها به کمتر از دوره قبل خواهند رسید. در همین حال، طبق گزارش مودیز، تولیدکنندگان آمریکای لاتین طی ۱۲ماه آینده شاهد کاهش بسیار کمتری در حدود ۴‌‌‌درصد خواهند بود.

رشد تقاضای بسته‌‌‌بندی افزایشی است

به گفته مودیز، تقاضا برای بسته‌‌‌بندی کاغذی با جایگزینی پلاستیک و رشد مداوم تجارت الکترونیک هدایت می‌شود. به‌‌‌عنوان مثال، در اروپا، برخی از کشورها اقدام به ممنوع‌کردن بسته‌‌‌بندی پلاستیکی میوه و سبزیجات کرده‌‌‌اند. فرانسه اجرای چنین ممنوعیتی را برای برخی از محصولات تازه در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز کرد، در حالی که انتظار می‌رود اسپانیا نیز در سال ۲۰۲۳ از این روند پیروی کند. همچنین تخمین زده می‌شود که فروش آنلاین به ۲۲درصد از کل خرده‌‌‌فروشی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳ برسد.

به گفته مودیز، تقاضا برای بسته‌‌‌بندی کاغذی مصرف‌کننده مواد غذایی نیز اخیرا با احیای مجدد کشورها و رهایی از تاثیرات مداوم همه‌گیری کووید-۱۹ با رشد مواجه شده است. این شرکت انتظار دارد که گریدهای بسته‌‌‌بندی مورد استفاده در خدمات غذایی، مانند مواردی که برای نوشیدنی‌‌‌های آماده مثل قهوه استفاده می‌‌‌شوند، شاهد افزایش تقاضا باشند، در حالی که تقاضا برای مواد غذایی و نوشیدنی‌‌‌های خانگی مبتنی بر کاغذ پس از جهش مرتبط با کووید-۱۹کاهش خواهد یافت. در حالی که به‌‌‌نظر می‌رسد روند رشد بسته‌‌‌بندی همچنان ادامه خواهد داشت، مودیز هشدار می‌دهد که افزایش قیمت‌ها به‌‌‌طور کلی این روند را کاهش می‌دهد و انتظار می‌رود چالش‌‌‌هایی در سراسر زنجیره تامین وجود داشته باشد.

مودی توضیح می‌دهد که ظهور سویه اُمیکرون کووید-۱۹ در اواخر سال ۲۰۲۱ باعث ایجاد اختلال در کارخانه‌‌‌ها و تسهیلات تبدیلی شد؛ زیرا نرخ بیماری کارکنان افزایش یافت و قوانین قرنطینه و فاصله‌‌‌گذاری اجتماعی مجددا معرفی یا تشدید شد. این امر ظاهرا در تاسیسات تبدیلی با نیروی کار بیشتر مشهود بود، در حالی که کارخانه‌‌‌های کاغذ اولیه معمولا اختلالات کمتری را تجربه می‌‌‌کردند.