حال پس از گذشت چندماه از شروع جنگ، بهای گندم بعد از یک‌دوره افزایشی از اواسط ماه مه سال میلادی جاری روند کاهشی را در پیش گرفته است. در روزهای اخیر، قیمت هر بوشل گندم به ۶/ ۸دلار رسیده که نزدیک‌‌‌ترین نرخ به قیمت آن در زمان قبل از جنگ یعنی ۷/ ۷دلار به ازای هر بوشل است. البته بهای گندم پس از روند کاهشی از ماه مه سال‌جاری، در روزهای پایانی ماه میلادی گذشته با افزایش جزئی مواجه شد. در ژوئن گذشته، به‌منظور ایجاد کریدوری امن در اوکراین برای صادرات گندم، رایزنی‌هایی با روسیه صورت گرفته بود؛ اما افزایش تنش‌ها بین غرب و روسیه و احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه این کشور از سمت ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا، امیدها برای استفاده از این کریدور را از میان برد و ناامیدی از صادرات محموله‌‌‌های گندم اوکراین موجب افزایش قیمت این محصول شد.

چشم‌‌‌انداز مثبت عرضه گندم

انتظارات مثبت نسبت به برداشت مزارع در آمریکای شمالی موجب شد تا بازار دوباره روند کاهشی را در پیش بگیرد. خبرها حاکی از آن است که کشاورزان این نواحی که فصل برداشت آنهاست، جلوتر از برنامه هستند و این موضوع موجب خوش‌بینی نسبت به عرضه این غلات شده است. محموله گندم قابل‌توجهی که از سمت روسیه آماده باربری است، هم بر این کاهش قیمت بی‌‌‌تاثیر نبوده است. همچنین پس از سخنرانی نخست‌وزیر ایتالیا در خصوص امکان باز شدن کریدور‌های تجاری در آینده‌ای نزدیک سرمایه‌گذاران در حال رصد صادرات غلات اوکراین از طریق راه‌های دریایی هستند.

صادرات غلات اوکراین در ماه ژوئن گذشته به دلیل درگیری در جنگ و بسته‌شدن بیشتر بنادر ارتباطی، ۴۴‌درصد کمتر از گذشته بود؛ زیرا در ماه‌‌‌های پس از جنگ، اوکراین تنها از طریق راه‌آهن و بنادر تجاری کوچک، محموله‌‌‌های گندم را ارسال کرده است. از زمان توقف حمل‌ونقل و بسته‌شدن بنادر در این کشور حدود ۲۴میلیون تن غلات اوکراینی در سیلوهای بندری گیر کرده است. حال باید دید آیا روسیه امکان استفاده اوکراین از بنادر تجاری و ایجاد کریدوری امن بدون نگرانی از حمله نظامی برای صادرات گندم و مواد غذایی را ‌‌‌می‌‌‌دهد یا نه.